انتخابات ۱۴۰۰| چرا باید "انتخاب اصلح" داشته باشیم؟‌


انتخابات 1400| چرا باید "انتخاب اصلح" داشته باشیم؟‌

گروه استان‌ها- یک تحلیلگر سیاسی گفت: شرکت در انتخابات و رأی دادن به کاندیدای موردنظر نیز به‌عنوان وظیفه و تکلیف شرعی قلمداد می‌شود. ازاین‌رو چنانچه گزینش افراد منتخب بر اساس معیار حق و شرع صورت نپذیرد مردم باید در انتخاب خویش پاسخگو باشند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، خردادماه امسال ملت شریف ایران قرار است در 4 انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا٬ میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری٬ میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری شرکت کنند. دراین‌بین انتخابات ریاست جمهوری نسبت به دیگر رویدادهای سیاسی از اهمیت بیشتری برخوردار است. انتخاباتی که اگر منجر به انتخاب فرد اصلح شود می‌تواند در سال‌های آینده تحولی شگرف در همه ابعاد در کشور ایجاد کند.

محمدجواد بیات به همین مناسبت در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با تشریح اهمیت برگزاری انتخابات و لزوم پاسخگو بودن انتخاب‌کنندگان و انتخاب شوندگان در محضر الهی اظهار داشت: در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برنده اصلی مردم هستند مسئله مهمی که باید موردتوجه قرار گیرد.

 حضرت امام خمینی رضوان تعالی علیه با استناد به متون خدشه‌ناپذیر دینی و روح حاکم بر فقه و حقوق اسلامی می‌فرمایند؛ عدم دخالت ملت، مراجع و علمای بزرگ تا طبقه بازاری و کشاورز، کارگر و کارمند، همه و همه در نسل حاضر و چه در نسل‌های آتیه و چه‌بسا که در بعض مقاطع عدم حضور و مسامحه، گناهی باشد که در رأس گناهان کبیره است. 

وی بیان کرد: برگزاری هرگونه انتخاباتی در کشور تأثیرات مثبتی در ابعاد سیاسی، اجتماعی و روانی در ملت ایجاد خواهد کرد از همین رونیز رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند:اولین اثر انتخابات این است که نشان‌دهنده حیات و خودآگاهی یک ملت است».

این تحلیلگر سیاسی بابیان اینکه امام علی (ع) حاکمیت سیاسی را حقی از سوی خداوند و متعلق به او دانسته است و همواره از سلطه انسان‌های فاسق وبی دین بر این حق الهی و جامعه اسلامی نگران و اندوهگین بود عنوان کرد: تأسف امام متقیان بر این بود که چگونه نااهلان به‌جای شایستگان نشستند و انقلاب عظیم اسلامی پیامبر اعظم (ص) را به انحراف کشانده و آرمان‌های مقدس آن فرستاده الهی را نقش بر آب کردند.

وی ادامه داد: ازاین‌رو چنانچه مردم فاسدان را برگزینند، جامعه اسلامی نیز به سمت حکومت فاسدان می‌کند و درنتیجه، خداوند ستمگران را بر مردم آن دیار چیره خواهد کرد. مسئله مهمی که امام همام مولی‌الموحدین درباره آن می‌فرماید: در صورت عدم حضور خوبان و اداره امور کشور به دست شایستگان، مسند حکومت و سیاست توسط ظالمان و غارتگران ربوده خواهد شد و سکوت در مقابل ظالمان به‌مثابه رضایت و همراهی با آنان تلقی می‌شود.

بیات بیان کرد: حضرت امام خمینی رضوان تعالی علیه با استناد به متون خدشه‌ناپذیر دینی و روح حاکم بر فقه و حقوق اسلامی می‌فرمایند؛ عدم دخالت ملت، مراجع و علمای بزرگ تا طبقه بازاری و کشاورز، کارگر و کارمند، همه و همه در نسل حاضر و چه در نسل‌های آتیه و چه‌بسا که در بعض مقاطع عدم حضور و مسامحه، گناهی باشد که در رأس گناهان کبیره است.

وی با اشاره به اینکه توجه به اینکه هر نوع انتخاب ناصحیح سرنوشت یک جامعه و کشور را حداقل به مدت چهار سال دستخوش بحران یا شکست و ناکامی‌های جبران‌ناپذیر فرهنگی و سیاسی می‌کند گفت: بروز چنین اتفاق ناگواری حقوق آن ملت را ضایع کرده و ضررهای بی‌شماری را متوجه آنان می‌کند بنابراین بر همگان لازم است با درایت و هوشیاری کامل این قدرت عظیم را به کاندیدای اصلح واگذار کنند.

باید مواظب بود انتخاب رئیس‌جمهور غیر مکتبی سیلی به اسلام نباشد
 

این تحلیل‌گر سیاسی توضیح داد: امام امت می‌فرماید سرنوشت اسلام و مسلمین را به دست کسی که لایق برای این مقام نباشد ندهید؛ بنابراین انتخاب رئیس‌جمهور، خواندن نماز و گرفتن روزه نیست که اگر همراه شرایط نبود تنها باطل باشد و به‌صورت صحیح اعاده گردد. بلکه بی‌توجهی در انتخابات سرنوشت سوئی را برای دنیا و آخرت رأی‌دهندگان و شخص رئیس‌جمهور رقم خواهد زد.

وی بابیان اینکه باید مواظب بود انتخاب رئیس‌جمهور غیر مکتبی سیلی به اسلام نباشد اظهار داشت: باید با انتخاب کاملاً معقول و منطقی سربازی فداکار را درصحنه دفاع از اسلام و منافع مسلمین و اقلیت‌های مذهبی وارد کنیم مسئله مهمی که امام (ره) به‌صراحت عاقبت چنین فرد منتخبی را مطابق سند موجود در صحیفه نور ج 11 ص 249 چنین گوشزد می‌فرمایند: اگر ریاست‌جمهور خوب باشد آن است که خدمت به ملت می‌کند و اگر بد باشد آن است که راه جهنم را باید بپیماید بنابراین سپردن زمام امور کشور به دست غیر اصلح به‌طور کورکورانه و بدون تحقیق و بررسی همه‌جانبه کاری عبث، غیرعاقلانه و معارض با توصیه‌های دینی و فتاوای فقهیان خواهد بود.

ازآنجاکه بر اساس تعالیم دینی، همه انسان‌ها در مقابل اعمال خویش پاسخگو هستند و در برابر خدای بزرگ باید پاسخ قانع‌کننده‌ای برای رفتارهای متفاوت خویش داشته باشند بنابراین شرکت در انتخابات و رأی دادن به کاندیدای موردنظر نیز به‌عنوان وظیفه و تکلیف شرعی قلمداد می‌شود. ازاین‌رو چنانچه گزینش افراد منتخب بر اساس معیار حق و شرع صورت نپذیرد. مردم باید در انتخاب خویش پاسخگو باشند.

بیان با اشاره به این انتخاب فرد غر اصلح از مصادیق کمک به متجاوز و غاصب حریم عمومی و حقوق شهروندی خواهد بود مطرح کرد: بی‌تردید رأی‌دهنده مسئول عواقب انتخاب خود خواهد بود. هرچند نقش شورای محترم نگهبان در دقت و تائید صلاحیت افراد ذیصلاح نقش بسیار کارآمد و کلیدی است بنابراین اعضای این نهاد باید در انجام رسالت خطیر خود بدون در نظر گرفتن هرگونه غوغا سالاری و هیاهوی سیاسی معترضین با پشتیبانی و حمایت آحاد مردم به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل کنند.

وی ادامه داد: ازآنجاکه بر اساس تعالیم دینی، همه انسان‌ها در مقابل اعمال خویش پاسخگو هستند و در برابر خدای بزرگ باید پاسخ قانع‌کننده‌ای برای رفتارهای متفاوت خویش داشته باشند بنابراین شرکت در انتخابات و رأی دادن به کاندیدای موردنظر نیز به‌عنوان وظیفه و تکلیف شرعی قلمداد می‌شود، ازاین‌رو چنانچه گزینش افراد منتخب بر اساس معیار حق و شرع صورت نپذیرد مردم باید در انتخاب خویش پاسخگو باشند.

 انتهای پیام/742/ش

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon