روایت تسنیم از روز چهارم جشنواره فیلم کودک/ عدم‌اکران فیلم‌های کودک و نوجوان به سیاست‌های غلط بازمی‌گردد

روایت تسنیم از روز چهارم جشنواره فیلم کودک/ عدم اکران فیلم‌های کودک و نوجوان به سیاست‌های غلط باز می‌گردد

گروه استان‌ها ـ کارگردان فیلم میان صخره‌ها معتقد است: اکران فیلم‌ها بستگی به سیاست‌ها دارد و سیاست‌های غلط سبب می‌شود فیلم‌های کودک و نوجوان کمتر اکران شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، روز سوم سی و چهارمین جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوانان در حالی در اصفهان برگزار شد که 6 فیلم در بخش بلند داستانی، 2 فیلم در بخش کوتاه داستانی، 2 فیلم در بخش پونمایی کوتاه و 2 فیلم نیز در بخش وب‌سری در 2 بخش کودک و نوجوان به‌روی پرده سینماها رفت.

سینماهای ساحل و فلسطین در حالی میزبان این جشنواره در اصفهان هستند که به‌خلاف 2 روز گذشته استقبال افزایش پیدا کرده بود.

اکران فیلم پسرم رسول در منطقه 15 شهرداری اصفهان در قالب سینما سیار، جنگ شادمانه "با ما بیا" در باغ نور، برپایی نمایشگاه محصولات فرهنگی در گذر فرهنگی چهارباغ، برپایی غرفه کودکان دوستار آب توسط شرکت آبفای استان اصفهان و برپایی جُنگ شادمانی در سرزمین خیال ویژه کودکان بستری در بیمارستان امام حسین(ع) از برنامه‌های جنبی این جشنواره در روز سوم بود. نکته قابل توجه در روز سوم عدم برگزاری نشست خبری فیلم بام بالا ویژه کودکان خلاف اعلام قبلی بود.

میان صخره‌ها فیلمی دارای پارادوکس و ویژه کودک و نوجوان است

در نشست خبری فیلم میان صخره‌ها مختار عبداللهی نویسنده و کارگردان این فیلم با اشاره به ایده این فیلم و پرورش فیلم‌نامه گفت: فیلم نمایش‌داده‌شده، دارای کیفیت اصلی فیلم نبود و مشکل فنی در سینما باعث شد فیلم با کیفیت پایین‌تری پخش شود.

وی گفت: ایده اولیه این کار از روی مستند خط بغض که در لردگان ضبط شده بود گرفته شده بود و قرارم بر این بود که با یک کاراکتر فیلم را پیش ببرم اما به‌دلیل این‌که مخاطب فیلم کودک نیز بود یک کاراکتر دیگر به‌نام ایلما به این فیلم اضافه شد.

کارگردان فیلم میان صخره‌ها عنوان کرد: انتخاب بازیگر توسط یک فراخوان انجام شد و پس از گزینش 2 بازیگر اصلی برای این فیلم انتخاب شد و چند روز قبل از آغاز فیلم با بازیگران این فیلم کار شد و کار فیلمبرداری نیز تقریباً 38 تا 40 روز به‌طول انجامید.

وی درباره موسیقی این فیلم خاطرنشان کرد: عباسی، تلاش بسیار زیادی برای تهیه موسیقی این فیلم انجام داد و با دقت و ظرافت خاصی موسیقی این فیلم را تهیه کرد.

عبداللهی درباره جلب نظر کودکان و نوجوانان امروزی از این فیلم گفت: پارادوکسی که در فیلم وجود دارد، جوانان و نوجوانان شهری را به خود جلب می‌کند.

عدم‌اکران فیلم‌های کودک و نوجوان به سیاست‌های غلط بازمی‌گردد

وی درباره درباره شانس اکران این فیلم گفت: به‌نظر من اکران فیلم‌ها بستگی به سیاست‌ها دارد و سیاست‌های غلط سبب می‌شود فیلم‌های کودک و نوجوان کمتر اکران شود اما به‌نظر من 70 درصد از مخاطبان از این فیلم راضی باشند. توجهات به سینمای کودک کاهش یافته است و متأسفانه عدم حمایت‌ها سرمایه‌گذاری را کم کرده است.

کارگردان فیلم میان صخره‌ها تصریح کرد: من معتقدم مخاطب این فیلم کودک و نوجوان است و سختکوشی 2 کودک و همزیستی با طبیعت از نکات قابل توجه در این فیلم است.

وی درباره فیلمبرداری این فیلم نیز گفت: علاقه‌مند بودم این فیلم به مستند نزدیک باشد و در شرایط جغرافیایی بسیار دشوار انجام شد، هر لحظه امکان اتفاق ناگواری نیز وجود داشت. احساس کردیم هرچه کار به مستند نزدیک باشد موفق‌تر خواهد بود.

رضا آل‌احمد، دستیار اول این فیلم در این نشست گفت: روزی که کار را شروع کردم، تصور این را نداشتم که کار بسیار دشوار شود و با همه مسائل از این فیلم راضی بودم و امیدوارم مخاطبان نیز راضی باشند.

در فیلم تیام تلاش شد فضای کرونایی حاکم بر جامعه بیان شود

در ادامه و پس از اکران فیلم تیام، امیرحسین عنایتی، کارگردان این فیلم در نشست خبری با بیان این‌که "معتقدم مخاطب فیلم کودک باید کودکان باشند"، اظهار داشت: کارگردانان باید تلاش کنند تا این نوع فیلم‌ها را برای کودک و نه درباره کودکان بسازند، بر این اساس من موضوع عاطفی میان مادر و کودک را انتخاب و سعی کردم فضای کرونایی حاکم بر جامعه در قصه موجود باشد، فیلمنامه نیز چندین‌بار بازنویسی شد تا تلخی‌های کرونایی را از فیلم حذف کنیم.

وی درباره امکان بازگشت سرمایه فیلم بیان کرد: با توجه به این‌که شرایط سینما مساعد نیست و اکران فیلم‌های سینمایی صف طولانی دارد از ابتدا با فرمت تلویزیونی فیلم را تولید کردیم.

فضای اکران خوبی در سینمای کشور برای اکران فیلم‌های کودک و نوجوان وجود دارد

کارگردان فیلم تیام با اشاره به عدم اکران فیلم‌های کودک پس از جشنواره تأکید کرد: من بر این عقیده هستم که ما فضای اکران خوبی در اختیار داریم چرا که سینماها معمولاً یک یا دو سانس زنده در شب دارند و مابقی سانس‌ها آزاد است و سینماکودک می‌تواند از آن استفاده کند.

وی تصریح کرد: من به‌طور قطع در 50 درصد فیلم‌های خود از کشف استعدادها استفاده می‌کنم چراکه شخصاً از سینمای بدون حامی شروع کردم و در زمینه کارگردانی حامی به‌جز خانواده خودم نداشتم و بر این اساس سعی می‌کنم از افرادی که استعداد دارند اما فرصتی به آنها داده نشده است، در فیلم‌هایم استفاده کنم.

کرونا ساخت فیلم در فضای بسته را دشوار کرده است

عنایتی در پاسخ به این سؤال که اغلب فیلم‌های جشنواره در فضای بومی ساخته شده است و با توجه به پرداخت مناسب در تیام، چگونه به پوشش و گویش مناسب بختیاری در فیلم دست یافته است، گفت: باید به این نکته اشاره کنم که در شرایط کرونایی 2 سال گذشته، ساخت فیلم در فضای بسته و با بچه‌های کوچک سخت است، حتی  فیلم ما نیز قرار بود در ابتدا در شهرکرد ساخته شود اما سپس تصمیم گرفتیم فضای بازتری را انتخاب کنیم، شاید دلیل انتخاب این نوع فضاها توسط دیگر کارگردانان نیز همین است.

وی با ابراز این‌که "فضای کار را چندین بار رصد کردیم"، خاطرنشان کرد: 50 درصد عوامل از جمله طراحان لباس بختیاری بودند که در طبیعی شدن کار مؤثر بود و برای بازیگر اصلی و نونهال فیلم نیز دوره‌های تمرینی داشتیم.

در ادامه اشکان حاج‌حسینی تهیه‌کننده فیلم، با تصریح به این‌که "بر این اعتقاد هستم که دغدغه کار کودک و ساخت فیلم قوی برای برگشت سرمایه را به‌شکل همزمان دارم"، گفت: همیشه دوست داشتم کار کودک با رنگ و لعاب خوب بسازم. فیلم ما داستانی شاد مرتبط با دنیای کودکان است، تمام تلاش ما این بود که بازیگرانی از سراسر ایران داشته باشیم چراکه باید به همه استعدادها بها داده شود.

به گزارش تسنیم، سی و چهارمین جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان تا 2 روز دیگر در اصفهان ادامه دارد و روز چهارشنبه نیز مراسم اختتامیه این جشنواره در شهر تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/172/ز+

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon