احتمال جوانگرایی در بنیاد رودکی و بلاتکلیفی دفتر موسیقی
بنیاد رودکی یکی از مجموعههایی است که با اقشار مختلف هنری در ارتباط است؛ شاید با جوانگرایی در مدیریت این مجموعه، شاهد تحولات خوبی در این مجموعه باشیم.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، دولت سیزدهم با روی کار آمدنش وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی را معرفی کرد و اسماعیلی هم از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت. پس از آن بود که همگان منتظرِ تغییر و تحولات در بدنه مدیریتیِ وزارت ارشاد بودند. تغییراتی که از معاونتهای وزارت ارشاد شروع شد.
در هفتههای گذشته معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثباتی نسبی رسید و علت آن هم انتصاب شالویی به عنوان سرپرست معاونت هنری بود. هرچند هنوز معاون هنری وزیر به طور قطعی انتخاب نشده است؛ اما حکم سرپرستیِ شالویی حداقل سه ماه میتواند اعتبار داشته باشد.
حسن عمیدی در حال حاضر مهمترین گزینه مطرح شده برای مدیرعاملی بنیاد رودکی است
تغییر مدیریت در بنیاد رودکی / احتمال جوانگرایی و تحول
بنیاد رودکی هم هنوز تکلیفش مشخص نیست. مدیرعامل بنیاد رودکی در حال حاضر مهدی افضلی است که در روزهای گذشته به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره باشگاه استقلال تهران انتخاب شد. با این اتفاق و البته با توجه به نگاهِ متفاوت و جوانگرایِ محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ شاهد تغییر مدیریت در بنیاد رودکی خواهیم بود.
بنیاد رودکی به دلیل جایگاه مهمی که دارد، برای هنرمندان بسیار حائز اهمیت است. چشمِ هنرمندان به این است که چه کسی به عنوان مدیرعامل بنیاد رودکی معرفی خواهد شد.
در این میان و در هفتههای گذشته چند گزینه برای سُکانداریِ بنیاد رودکی مطرح شد که برخی از آنها به دلایلی کنار گذاشته شدند.
برومند یکی از گزینههای مطرح شده بود که به دلیل بازنشستگی امکان ادامه فعالیت در وزارت ارشاد را نداشت. محمدالهیاری هم یکی دیگر از گزینههای مطرح شده بود که او هم به دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی رفت. مهدی افضلی هم که هماکنون مدیرعامل بنیاد رودکی است، با رفتنش به هیات مدیره باشگاه استقلال، عملا امکانِ ماندگاریش در بنیاد رودکی را به حداقل رساند. از سوی دیگر نگاهِ دولت جدید مبتنی بر جوانگرایی و حضور مدیران خلاق و پرانرژی در سِمتهای مهم است.
در این میان شاید مهمترین گزینهای که برای مدیرعاملی بنیاد رودکی مطرح شده، حسن عمیدی است. عمیدی حدود 20 سال سابقهی فعالیت در بنیاد رودکی را دارد و به خوبی با این مجموعه، ظرفیتها و محدودیتهایش آشناست.
عمیدی دکترای ارتباطات دارد و آخرین سِمتی که در بنیاد رودکی داشت، معاون توسعه و برنامهریزیِ بنیاد رودکی بود.
او حدود 3 سال پیش به وزارت ارتباطات رفت و در آنجا مدیر موزه ارتباطات شد و همزمان هم مدیر روابط عمومی شرکت ملی پست ایران بود.
عمیدی در زمان حضورش در بنیاد رودکی در راهاندازی دوباره ارکسترها نقش مهمی داشت. او سیستم اداری ارکسترها را طراحی و مدیریت کرد تا برای نخستین بار شاهد ارائه بیمه و حقوقِ مناسب به نوازندگان ارکسترها براساس برنامهای مُدون باشیم.
همچنین در زمان حضور حسن عمیدی در بنیاد رودکی سفرهای استانی بسیاری برای ارکسترسمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران طراحی و اجرا شد.
همچنین این دو ارکستر چند سفر خارجی را هم تجربه کردند که در طول چند دهه گذشته بسیار کمسابقه بود.
نگاهی به وظایف و ماموریتهای بنیاد رودکی
اساسنامهی بنیاد رودکی وظایف بسیاری را برای این مجموعه در نظر گرفته است که برای رونقِ فرهنگ و هنر در کشور بسیار حیاتی است.
بدون شک مدیریت بنیاد رودکی یکی از کارهای دشوار و حساس برای هنر کشورمان است. اهالی موسیقی، تئاتر، تجسمی و مُد و لباس و حتی بخش آموزشهای هنری با این مجموعه ارتباط مستقیم دارند.
اهالی موسیقی برای داشتن سالنهای کنسرت، باید با بنیاد رودکی تعامل داشته باشند. اهالی نمایش هم بخشی از سالنهایشان را از میان مجموعههای در اختیار بنیاد رودکی تأمین میکنند.
اهالی هنرهای تجسمی هم بسیاری از نمایشگاههای خود را در مجموعههای بنیاد رودکی برگزار میکنند. جشنوارههای مُد و لباس هم مهمترین رویدادهایش را در تالار وحدت برگزار میکند.
همین موارد نشان از اهمیتِ مجموعه بنیاد رودکی و چگونگی تعاملش با هنرمندان دارد.
شاید جوانگرایی در بنیاد رودکی و تزریقِ اندیشههای متفاوت و خلاق، بتوان شاهد تحولاتی عظیم در بنیاد رودکی باشیم.
ارکسترها و مشکلاتش
مدیرعامل جدید بنیاد رودکی باید بتواند مشکلات و موانعی که بر سر راه اداره ارکسترها وجود دارد را برطرف کند. متاسفانه در ماههای گذشته اخبار ناامید کنندهای از وضعیت ارکسترهای سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران شنیده شد. گویا برخی از نوازندگان ارکسترها، به کشورهای همسایه مهاجرت کردهاند. برخی از نوازندگان از اخراجشان خبر دادند و برخی دیگر هم خودشان ارکستر را ترک کردهاند.
در چند سال گذشته هم دیگر خبری از رویدادهای بزرگ برای ارکستر سمفونیک یا ارکستر ملی نبود.
به هر روی باید منتظر ماند و دید که در بنیاد رودکی چه تغییر و تحولاتی رخ میدهد. امید آنکه هر تغییری در این مجموعه به نفع هنر و هنرمندان کشورمان باشد.
محمد الهیاری فومنی یکی دیگر از مدیران جوان کشورمان است که چند سالی در دفتر موسیقی بود
دفتر موسیقی بدون مدیر و بلاتکلیف
محمد الهیاری فومنی پس از چند سال حضور در دفتر موسیقی، ترجیح داد به جای آرامتری در وزارت ارشاد برود. او در روزهای گذشته حکمِ مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی را گرفت.
اکنون اما دفتر موسیقی بلاتکلیف است و مدیرکل ندارد.
باید دید چه کسی به عنوان مدیرکل دفتر موسیقی انتخاب میشود. البته بر کسی پوشیده نیست که دفتر موسیقی به دلیل نداشتنِ بودجهی کافی، تنها به جایی برای صدور مجوزها تبدیل شده است.
شاید زمان آن فرارسیده که در دولت جدید و با تدبیرِ محمدمهدی اسماعیلی، دفتر موسیقی هم صاحبِ بودجهای درخور شود تا بتواند سیاستگذاریهای لازم برای موسیقی کشور را تبیین کند.
متاسفانه دفتر موسیقی حتی بودجه مناسب برای برگزاریِ جشنوارههای سالانهی عرصه موسیقی را هم ندارد. بودجهی جشنواره موسیقی فجر هم که به شدت رقمی اندک است. امیدواری در میان اهالی موسیقی وجود دارد که در دولت جدید، این موارد حل و فصل شود.
انتهای پیام/