صنف کارفرمایی تهیه‌کنندگان انیمیشن تشکیل می‌شود/ صنفی که جایگاه راهبردی انیمیشن را برای حاکمیت برجسته می‌کند

صنف کارفرمایی تهیه‌کنندگان انیمیشن تشکیل می‌شود/ صنفی که جایگاه راهبردی انیمیشن را برای حاکمیت برجسته می‌کند

سعید ترخانی انیمیشن‌ساز و عضو هیأت مؤسس صنف کارفرمایی انیمیشن ایران می‌گوید که گمرکات باز انیمیشن خارجی باعث شده تا صنعت انیمیشن‌ داخلی در شرف نابودی باشد. صنف ما قصد دارد تا با کمک به اصلاح زیرساخت‌ها توسط دولت جلوی این فاجعه را بگیرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، ترخانی انیمیشن‌ساز کشور درباره تشکیل صنفی بنام "کارفرمایی تهیه‌کنندگان انیمیشن کشور" و ضرورت تشکیل آن گفت: تصور کنید اگر همه مرزهای کشور را برای ورود انواع محصولات خارجی باز کنیم  چه اتفاقی می افتد؟ غیر از این است که سیل محصولات سالم و ناسالم خارجی بازار کشورمان را اشباع و تولید کننده ایرانی را با خاک یکسان خواهد کرد؟ این اتفاقی است که در حال حاضر برای محصولات رسانه ای و مهم‌تر از همه انیمیشن افتاده است. از این رو تهیه‌کنندگان حقیقی و حقوقی فیلم‌های انیمیشن تصمیم گرفتند تا "صنف کارفرمایی تهیه کنندگان انیمیشن ایران" را تشکیل دهند.

وی ادامه داد: لازم به توضیح است که مأموریت‌های صنف کارفرمایی تهیه‌کنندگان فیلم‌های انیمیشن که در وزارت کار در حال تشکیل است  با صنف کارگری انیمیشن تهران که در واقع صنف عوامل تولید انیمیشن و زیر نظر خانه سینما متفاوت است. یکی از مهم‌ترین وظایف صنف کارفرمایی تعامل و همکاری با سایر سازمان‌ها و صنوف از قبیل صنف کارگری و خانه سینما است و مجمع عمومی و هیأت مدیره این صنف در آینده تصمیم می‌گیرند که تعاملشان با خانه سینما چگونه باشد، البته بدیهی است که باید با هم تعامل سازنده داشته باشند. فراموش نکنیم که منافع فردی انیمیشن‌سازان در گرو تامین منافع جمعی آن هاست شاید در جزئیات یا در برنامه‌های کوتاه مدتی تضاد منافعی دیده شود اما در کل منافع فردی در منافع جمعی خلاصه می‌شود. از این رو صنف کارفرمایی انیمیشن موظف است جامعه کارفرمایی را تشکیل داده و دغدغه‌های اصلی آن باید بهبود و سامان‌دهی فضای کسب و کار انیمیشن باشد که در این صورت همه عوامل تولید که عضو صنف کارگری هم هستند سود خواهند برد و صد البته این منفعت به جامعه و حاکمیت هم خواهد رسید.

 ترخانی درباره اهداف این صنف به این موارد اشاره کرد: اصلاح زیرساخت‌ها و قوانین مربوط به تولید و توزیع انیمیشن و محصولات جانبی آن‌ها، تعیین و تدوین صندوق حمایت از شخصیت‌های ایرانی (IP)  و ایجاد گمرکات دیجیتال در حوزه انیمیشن و محصولات جانبی، همراهی با دانشگاه‌ها و سازمان‌های آموزشی در جهت پرورش نیروهای ماهر تولید انیمیشن و ایجاد اشتغال برای جوانان، جایگاه سازی صنعت انیمیشن ایران در میان سایر صنایع کشور و ایجاد ثبات و استمرار در این صنعت، تلاش برای افزایش درآمدهای داخلی و سازماندهی به بازار داخل کشور، توسعه صادرات و افزایش درآمدهای ارزی ناشی از فروش محصولات انیمیشن ایرانی و محصولات جانبی آن و تقویت شرکت‌های ایرانی برای رسیدن به شخصیت‌های ایرانی و IP ‌های سالم، جذاب، پرطرفدار و البته پردرآمد.

وی همچنین بیان کرد: از سایر مزایای تشکیل این صنف می‌توان به هم افزایی ناشی از اتحاد و همکاری میان تهیه کنندگان انیمیشن اشاره کرد که منجر به بالندگی و بلوغ این صنف می‌شود. تعیین استانداردهای کیفی، تیپ قراردادهای داخلی و خارجی، تعرفه‌های فروش محصولات و ... می‌تواند مشکلات فعلی میان تهیه کنندگان با عوامل تولید یا سفارش دهندگان را رفع کند و از سوی دیگر دغدغه‌های سفارش دهندگان برای تولید محصولات با کیفیت را به شکل مناسبی پاسخگو باشد. بطور مثال عده زیادی از انیمیشن سازان ایرانی مهاجرت کرده‌اند و ما در حال حاضر کمبود نیروی انسانی ماهر داریم. خوب راه حل این کار آموزش نیروهای انسانی جدید است. با این کار هم به اشتغال زایی کمک کرده‌ایم و هم ظرفیت تولید خود را بالا می‌بریم که یکی از مهم ترین عوامل گسترش این صنعت به شمار می‌رود. این موضوع ممکن است دغدغه صنف کارگری نباشد اما کارفرمایان باید به آن توجه کنند و بخش آموزش و تولید نیروهای انسانی را ارتقا ببخشند. ایجاد اکوسیستم کامل و چرخه مناسب صنعت نیز از دیگر وظایف صنف تهیه‌کنندگان است. بازیگران صنعت سرگرمی‌ از آموزش، ایده‌پردازی، شتابدهی، سرمایه گذاری و تولید تا پخش و نشر و محصولات جانبی و توسعه محصول بازیگران متعدد و زیادی هستند که می‌توان با پشتوانه یک صنف قوی شبکه مناسبی از آنها را در کنار هم گردآوری کرده و چرخه صنعت IP  را که انیمیشن مهم‌ترین بازیگر آن است در ایران تقویت نمود.

نکته دیگر و یکی از دلایل تشکیل صنف کارفرمایی،  تضاد منافع میان کارفرما و کارگر در برخی از موارد است. البته منافع مشترک بسیاری وجود دارد، مثلاً  هر چقدر راندمان تولید انیمیشن بیشتر و با کیفیت‌تر باشد قاعدتاً فضای کسب و کار هم برای هر دو گروه بهتر می‌شود اما جاهایی هم تضاد منافع یا شاید بهتر باشد بگوییم اختلاف نظر در زمینه‌های بالا بردن کیفیت و کمیت داریم، مانند تعیین قیمت دستمزد عوامل تولید، استاندارد‌های کیفی، شرح وظایف، شرایط کار و ...

این انیمیشن‌ساز کشور درباره جایگاه مطلوب انیمیشن در کشور بیان کرد: انیمیشن یکی از مهم‌ترین حوزه‌های استراتژیک کشور است. اهمیت این موضوع اگر بگوییم از نان شب واجب‌تر نباشد کم اهمیت‌تر هم نیست، ما که پرچم‌دار گفتمان‌های فرهنگی هستیم باید این موضوع را برای حاکمیت یادآوری کنیم که  انیمیشن یک مقوله راهبردی مهم و استراتژیک است. پس باید برای هنر-صنعت انیمیشن جایگاه سازی کنیم. کشور ما بازار بسیار خوب و بالقوه‌ای است برای انیمیشن ایرانی که هم رشد فرهنگی داشته باشیم  و هم درآمد مالی که متأسفانه در حال حاضر این بازار بی مهابا در اختیار انیمیشن‌های خارجی گذاشته شده است. حال با این توضیحات به اول صحبتمان برگردیم.  آیا در حال حاضر تولید کننده ایرانی شانسی برای رقابت با انیمیشن‌های محبوب خارجی از قبیل "باب اسفنجی" و "بچه رییس " و ... دارد؟

سازنده انیمیشن‌ "آقای شاه" توضیح داد: صداوسیما و شبکه‌های خانگی به راحتی محتوای غیر ایرانی را با کپی رایت یا بدون کپی رایت در کشور منتشر می‌کنند و این در حالی است که بسیاری از این‌ها برای حضور انیمیشن‌های ایرانی موانع بسیاری دارند. ما باید با بررسی‌های کارشناسانه و تعیین استاندارد‌های کیفی و محتوایی برای انیمیشن‌های خارجی که در داخل کشور منتشر می‌شود به فکر ارتقای وضعیت تولید انیمیشن کشور باشیم و این کار تنها با پیگیری صنف کارفرمایی تهیه‌کنندگان انیمیشن و با کمک مجلس شورای اسلامی‌، مدیران دولتی و حمایت‌های حاکمیتی ممکن می‌شود. در پایان صنف در شرف تشکیل "تهیه کنندگان فیلم‌های انیمیشن"  آمادگی خود را برای هرگونه همکاری برای تحقق این ماموریت مهم به همه سازمان‌ها و افرادی که وظیفه بزرگ ارتقای اقتصاد فرهنگی را بر دوش خود احساس می‌کنند اعلام می‌دارد.

 

انتهای پیام/

 

واژه های کاربردی مرتبط
واژه های کاربردی مرتبط
پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
او پارک
پاکسان
رایتل
میهن
triboon
گوشتیران
مدیران