جوانان هجمههای دشمن علیه جهان اسلام را در فضای مجازی خنثی کنند
گروه استانها_ استادیار دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: هجمههای شدیدی در فضای مجازی نسبت به جهان اسلام و تمدن نوین اسلامی وجود دارد که باید بتوانیم افراد جامعه بهویژه جوانان را به سلاحهای مورد نیاز برای فعالیت در فضای مجازی تجهیز کنیم.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، سید هادی ساجدی در نشست علمی «اسلام هراسی در فضای مجازی» که ظهر امروز به زبان انگلیسی برگزار شد، با اشاره به گستردگی فضای مجازی و هجمههای شدیدی که نسبت به اسلام، جهان اسلام، انقلاب، مسلمانان و تمدن نوین اسلامی وجود دارد اظهار داشت: پیشنهاد این است که بتوانیم افراد جامعه بهویژه جوانان را به سلاحهای مورد نیاز برای فعالیت گسترده در فضای مجازی مسلح کنیم.
عضو شورای راهاندازی مدرسه عالی مطالعات اسلام و غرب گفت: همانطور که جنگ تحمیلی را به کمک بسیجیان و نیروهای مردمی پیروز شدیم و بحرانهایی همانند کرونا، سیل، زلزله و سایر بحرانهای اجتماعی را به همت گروههای جهادی و مردمی به نتایج خوبی رساندیم در موضوع فضای مجازی و دست برتر شدن در این زمینه نیز باید از توانمندی مردم و بهخصوص جوانان برای نقشآفرینی گسترده مردمی استفاده کرد تا در موضوع اسلام هراسی بر دشمنان پیروز شویم.
ساجدی در بخش دیگری از سخنان خود بابیان اینکه هرگونه ایجاد نفرت و ترس در مورد مسلمانان یا خود اسلام به معنای عمومی اسلامشناسی شناخته میشود، به اندیشههای ادوارسعید اندیشمند فلسطینیآمریکایی اشاره کرد و گفت: این اندیشمند نویسنده کتاب شرقشناسی و صاحب نظریه شرقشناسی است که سبب ایجاد تحول جدی در حوزه مطالعات شرق و مطالعات اسلامی شد.
این استادیار دانشگاه باقرالعلوم(ع) بیان کرد: ادوارسعید که اصالتش فلسطینی است و تا پایان عمر رویکردهای ضد صهیونیستی و جانبداری از حقوق فلسطینیان را بر عهده داشت، از استادان زبان انگلیسی و ادبیات تطبیقی دانشگاه، هاروارد و همچنین دانشگاه کلمبیا در آمریکا بود.
ساجدی گفت: ادوار سعید با برشمردن انواع مختلف شرقشناسی، تمرکز ویژهای بر شرقشناسی مدرن دارد و چهارعنصر اساسی را برای شرقشناسی مدرن برمیشمارد که یکی از آن شامل تغییر کمی شدیدی است که در مرحله شرقشناسی مدرن رخ میدهد و دیگری نیز رویکرد جدید دانشگاهی در دوران شرقشناسی مدرن است.
وی از دیگر عناصر اساسی شرقشناسی مدرن از دیدگاه ادوار سعید را، روحیه همراهی و همدلی با فضای شرق و کشورهای جهان اسلام و همچنین طبقهبندی کردن انسانها و مردم عنوان کرد.
استادیار دانشگاه باقرالعلوم(ع) در بخش دیگری از سخنان خود به بیان ویژگیهای عمومی اسلام هراسی در جهان و رسانهها و فضای مجازی پرداخت و افزود: این موارد شامل استفاده از روزنامهنگاران بجای متخصصان دانشگاهی و دانشمندان و پرداختن به اسلام کلاسیک بجای توانمندیهای جریانهای معاصر اسلامی، شناخت مسلمانان در قالب طراحیشده از سوی غیرمسلمانان، تلقی و مطالعه اسلام بهعنوان یک کالا، عدم مراجعه به آثار و مکتوبات خود مسلمانان در مورد اسلام وزندگی آنان، فعالیت شبکهای و حمایتهای شبکهای، ایجاد پیوند ساختگی بین اسلام و مفاهیم منفی، ابهام و سکوت نسبت به موفقیتها و جنبههای مثبت جهان اسلام و مسلمانان، مبالغه کردن نسبت به نقاط ضعف و نقاط منفی و انتخاب موضوعهای خاص در ارتباط با مسلمانان جهان اسلام است.
عدالت فرهنگی ما را به سمت تمدن نوین اسلامی سوق میدهد
همچنین حجتالاسلاموالمسلمین احمد اولیایی ظهر امروز در وبینار تخصصی عدالت فرهنگی، مؤلفهای در تمدن اسلامی که توسط دانشگاه باقرالعلوم (ع) با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ، به زبان انگلیسی برگزار شد، اظهار داشت: در موضوع عدالت فرهنگی بهعنوان یکی از مؤلفههای تمدن نوین اسلامی با سهگانه تمدن، عدالت و فرهنگ روبرو هستیم که با کنار هم گذاشتن این سه عنصر میتوانیم برداشتی داشته باشیم که عدالت فرهنگی میتواند ما را به سمت تمدن سازی سوق دهد.
این استاد و دانشآموخته دکتری فرهنگ و ارتباطات با اشاره به اینکه در تعاریف مختلف از تمدن بهمثابه نظم، یاد میشود، بیان کرد: این موضوع یعنی اینکه برقراری نظم اجتماعی و جامعهپذیری برای همکاری و تعامل بین انسانها است.
اولیایی گفت: بسیاری از افراد همانند افلاطون موزون بودن و تناسب کلی جامعه را عدالت میدانند و اندیشمندانی مانند آگوست کنت نیز عدالت را مطابق بانظم تعریف میکنند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: عدالت و تمدن در مفهوم نظم یک سازگاری دارند و از طرفی خود فرهنگ نیز تعاریف متعددی دارد، اما برخی فرهنگ را بهعنوان نظم تعریف کردند ازاینجهت که یک نظام کنترلی است و میتواند جامعه را یک جامعه منظم از بایدها و نبایدهای فرهنگی تبدیل کن، بنابراین یک رابطه خاصی از نظم میان عدالت، تمدن و فرهنگ برقرار میشود.
مدیر روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی با تأکید بر اینکه عدالت فرهنگی به معنای بسط عدالت در عرصه فرهنگ به شمار رفته و یکی از مؤلفههای تمدن است، بیان کرد: زمانی که به سمت این میرویم که بدانیم عدالت فرهنگی چیست با پرسشهای متفاوتی روبرو میشویم و برخی از این پرسشها در حوزه عدالت و برخی نیز در حوزه فرهنگ است.
اولیایی به پرسشهای مطرح در حوزه عدالت اشاره کرد و گفت: یکی از پرسشها در حوزه عدالت این است که عامل بسط عدالت چه کسی است؟ آیا مردم هستند یا حاکمیتها؟ اینکه در عدالت باید به دنبال رسیدن به خیر یا حق باشیم؟ آیا اصالت فرد مهم است یا اصالت جامعه ؟
این استاد دانشگاه بیان کرد: در فرهنگ نیز پرسشهای متعدد داریم و آن این است که فرهنگ خادم انسان است و یا انسان خادم فرهنگ است؟ اینکه فرهنگ دارای ذات است یا اینکه برساخته است؟ از این پرسشها میتوانیم فرهنگ را کنترل و برنامهریزی کنیم. بنابراین برای رسیدن به عدالت فرهنگی باید از این پرسشها عبور کنیم تا بتوانیم عدالت فرهنگی در جامعه را به سمت شاخصها ببریم و آن نظم فرهنگی که بهعنوان بنمایه تمدن نوین به شمار میرود، در جامعه نهادینه و اجرایی شود.
انتهای پیام/459/ ع