دریالعل: فیلم "مسیح، پسر مریم" ۲۴ ساعت قبل از اعلام اسامی در لیست جشنواره بود / چرایی حذف را بگویند و تناقضگویی نکنند
مدیر گروه فیلم و سریال سازمان هنری رسانهای اوج در حضور اصحاب رسانه درباره حواشی پیش آمده و عدم حضور فیلم "مسیح، پسر مریم" در جشنواره فیلم فجر توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری دریالعل مدیر مرکز فیلم و سریال سازمان هنری رسانهای اوج امروز برگزار شد.
پیش از این در پوستر این نشست خبری اعلام شده بود که نشست با محوریت حذف فیلم سینمایی "مسیح، پسر مریم" برگزار خواهد شد.
با این وجود دریا لعل در ابتدای سخنان خود در نشست خبری اظهار کرد که موضوع نشست ما درباره این فیلم نیست اما در جای خود به آن خواهیم پرداخت.
5 دی ماه فهرست 22 فیلم حاضر در بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) چهلمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد اما فیلم «مسیح، پسر مریم» به کارگردانی علی جعفرآبادی و تهیهکنندگی مهدی فرجی و جلیل شعبانی به این رویداد سینمایی راه نیافت.
حرف و حدیثهای بسیاری درباره عدم حضور این فیلم و چند فیلم دیگر مطرح شد. حتی صحبتهای جنجالی بهروز افخمی در برنامه "شهر فرنگ" این اتفاقات را بحثبرانگیزتر هم کرد.
او در این برنامه گفته بود: فیلم مسیح پسر مریم به نظرم فیلم خیلی بدی است. خیلی از فیلمها را در سینمای ایران نمیتوان ساخت. چرا باید سراغ فیلمی رفت که تصویری باورناپذیر و قلابی از یک دوران عرضه میکند؟
افخمی در این گفتوگو تأکید کرده بود: فیلم درباره مرکز فساد در دوران شاه است و حتی اگر بتوان قبول کرد که در چنین جایی زنان با کلاهگیس هم باشند، باقی شرایط را نمیتوان رعایت کرد. همه میدانند که زنان آنجا اینگونه لباس نمیپوشند که تا یقه زیر گلو را بسته باشند اما بدون حجاب باشند. تصویری که فیلم ارائه میدهد خندهدار و بد است. دیالوگهای فیلم بسیار ناپخته نوشته شده و بسیار بد اجرا شده است.
دریالعل در ابتدای نشست خبری امروز که سه روز پس از اظهارات افخمی در برنامههای تلویزیونی شهرفرنگ و هفت درباره فیلم مسیح، پسر مریم برگزار شد، تصریح کرد: واقعیت این است نشست درباره فیلم "مسیح، پسر مریم" نیست و در جای خود به آن میپردازیم. اصل نشست درباره این موضوع است که این 10 سال، سازمان اوج چه مسیری را طی کرده است و به چه مسیر و اهدافی میرود. باید چشمانداز آن را قابل رصدتر بیان کنیم و سنگ محکی برای ارزیابی داشته باشیم. اولین نکته و تغییر مهم در دو سال مرکز فیلم و سریال اوج، تغییر ریل فیلمسازیاش بوده و اینکه تقریباً بطور مداوم در جریان سینمایی پررنگ شد و یکی از تاثیرگذارهای عرصه سینمایی بوده است اما کرونا باعث شد سیاستهای داخل اوج را هم تغییر داد.
او تاکید کرد: الان همگان میدانید 300 فیلم در صف اکران وجود دارد اما ما با تغییر ریل به سمت سریالسازی رفتیم. با این وجود صحنه سینما را ترک نکردیم. 30 سریال را داریم که بخشی مربوط به صداوسیما و بخشی وی او دی ها و بخشی هم در حال آمادهسازی است. دلیل این تغییر رویه هم رکود در سینما بود. از طرفی هم کیفیت سریالسازی خصوصا در صداوسیما پایین آمده و دنبال عرضه محصول با کیفیتیم و بهزودی سریال مستوران روی آنتن می رود که درباره داستانهای کهن ایرانی است. میتوان با پولهای ارزان کار با کیفیت ساخت؛ این فیلمها با بودجه روتین فیلمهای بهروز صداوسیما ساخته شده است و بودجه بیشتری ندارد.
وی افزود: اولین نکته و تفسیری که در این دو سال در اوج و مرکز فیلم و سریال سازمان اتفاق افتاده تغییر ریل فیلمسازی است. بنای اصلی اوج در 10 سال گذشته ساخت فیلم سینمایی بوده و مداوم هم در جشنوارهها حضور داشته است و حالا یکی از تاثیرگذاران سینما است که حضورش همیشه جشنوارهها و اکران را رونق بخشیده است، اما با شیوع کرونا سیاستهای تولیدی اوج تغییر پیدا کرد. نزدیک به 300 فیلم در صف اکراناند. صنعت سینما و چرخه اکران دچار تغییر شده و تولید بیرویه فقط برای عرض اندام، هیچ آوردهای برای سینما ندارد. هم پول بیتالمال از بین میرود و هم باعث افسردگی اهالی سینما میشود. به همین دلیل ریل تولید را به سمت سریال بردیم. اما برای اینکه چراغ سینما خاموش نباشد صحنه را ترک نمیکنیم اما با سیاستهای متفاوتتر.
مسئول مرکز فیلم و سریال اوج در ادامه بیان کرد: ورود به نمایشخانگی را برای خودمان وظیفه میدانیم چون به بازگشت سرمایه و درآمدزایی هم میاندیشیدیم. فکر میکنم اتفاقی که برای فیلم "منصور" افتاد که در حال حاضر از مرز 3 میلیارد فروش گذشته، بازگشت سرمایه موضوعیت دارد. ما برای دپو کردن فیلم در کشوها تولید نمیکنیم. از 22 فیلمی که در جشنواره هست، چهار فیلم تمایل به همکاری با اوج داشت اما ما با هر فیلمی کار نمیکنیم. ما برای مشارکت در فیلمی حاضر میشویم که از ابتدا در جریان آن باشیم. بنا به حضور در جشنواره به هر قیمتی نداریم.
وی افزود: سال گذشته «پسر دلفینی» را داشتیم اما چون هیچ انیمیشن دیگری نبود، انصراف دادیم چون رقابت تک محصولی هیچ معنایی ندارد. رایت آن را 600 هزار دلار فروختیم، یعنی چیزی حدود دو برابر هزینه تولید فیلم. سازمان اوج برای ارزآوری هم فکر میکند که چگونه میتواند با محصولات هنری حضور بینالمللی داشته باشد و ارزآوری مناسبی داشته باشد. همین اتفاق برای «به وقت شام» هم رخ داد. این فقط یک نمایش صرف در یوتیوب نیست، بلکه درباره پخش بینالمللی صحبت میکنیم. این جمعبندی ما را به این سمت برد که ریل تولیدات را به سمت سریال ببریم، ولی حضورمان را ولو کمرنگ در سینما ادامه بدهیم.
دریالعل ادامه داد: عزم ما این بود «مسیح، پسر مریم» را به جشنواره فجر بدهیم. هر جشنواره قاعدهای دارد و شرکتکنندگان با آگاهی از قواعد ورود پیدا میکند و از عدم پذیرش فیلم گلهای نداریم، چون به هر حال جشنواره قواعدی دارد. این جای گله ندارد، اما حق اعتراض را به خود میدهیم که اگر دیدیم به فیلم ظلم میشود، اعتراض کنیم. اتفاقی که رخ داده عجیب و غریب است. در این چند روز سکوت کردیم، هیات انتخاب تعارض در گفتار داشته است. انواع روایتها را داشتیم. اگر شما میدانید چرا فیلم کنار گذاشته شد، ما هم میدانیم. این حرفها از زبان چند نفر است. سه روایت متفاوت داریم. پیامک میدهند، با رسانهها صحت میکنند. یا سکوت کنند یا درست دلیل بیاورند تا بدانیم دلیل کنار گذاشتن فیلم چیست؟
وی تأکید کرد: این تناقص ما را اذیت میکند اینها بیاخلاقی است. بلایی که سر این فیلم آوردند کجای رفتار حرفهای قرار میگیرد؟ رسم امانت این است که دیگر فیلم را تعریف نکنند! جاهای حساس و شروع و پایان آن را لو دادند. اگر ادعای جشنواره یک رفتار حرفهای است، حرفهای برخورد کنند. اصلاً بگویند نمیخواهیم جواب بدهیم اما هم بیاخلاقی دارند هم رفتار غیرحرفهای، چند نفر میگویند فیلم را دیدهایم، به چه اجازهای فیلم را نمایش میدهند. متوجه این رفتارها نمیشویم. کارگردان دیگری هم گفته بود چرا فیلم را فرد دیگری هم دیده است؟ چرا افراد با ربط و بیربط فیلم را میبینند؟ حتی افرادی گفتند فیلمنامه را خواندهاند!
این مدیر سینمایی تأکید کرد: چرا افراد متفرقه فیلمنامه را میخوانند؟ حتی یک اجازه نگرفتند و یا یک اطلاع به ما ندادهاند. این رفتارها غیرحرفهای است. ناراحتی اوج از نپذیرفتن نیست، حق جشنواره است فیلم را کنار بگذارد. ما درباره حق خودمان حرف میزنیم که چرا درباره فیلمی که کنار گذاشتهاند دروغ میگویند؟ عملیات رسانهای برای آن میکنند، ما فقط یک توییت زدیم که فیلم را کنار گذاشتند که به خاطر بی حجابی است، به ما پیام دادند انصراف بدهید چون میخواهیم فیلم را کنار بگذاریم. حتی به ما پیشنهادی برای انصراف دادند اما ما گفتیم کنارش بگذارند و پای کار خود بایستند. مدام دلیلی برای کنار گذاشتن میآوردند. به هر حال جمعی به جمعبندی رسیدهاند. ما خوشحال میشویم اشکال کارمان را بدانیم.
وی گفت: «مسیح، پسر مریم» در اواسط جشنواره اکران خصوصی برای اهالی رسانه خواهد داشت. فیلم کاملاً قابل قضاوت است سلیقه هیات انتخاب آنگاه مشخص میشود. ما پشت محصول میایستیم اما آنها هم مرد باشند و پشت انتخاب خود بایستند. وقتی آقای افخمی میگوید ملاک ما مخاطب پسند بودن است باید پای حرف خود بایستند. پای حرف خود بایستند بگویند چه فیلمی چرا در جشنواره بود و چه فیلمی چرا نبود؟ چون گاهی وزن فیلمهای بازمانده بیشتر است. با یک حرف اعتبار یک جشنواره 40 ساله را از بین میبرند. هر چیزی یک متر و معیاری برای بررسی دارد.
دریالعل افزود: سازمان اوج آنقدر شجاعت دارد که اگر محصولی ساخت و خوب نبود بگوید خوب نیست، اما «مسیح پسر مریم» خوب است، با آنکه از لحظه اول هر کسی میگفت ساخت این فیلم سخت است اما ما فیلم را ساختیم. هرکسی راف کاتی از آن دیده خوشش آمده است. فیلم یک فیلم روپا، سرحال و قصهگو است. حتماً نقاط ضعفی دارد اما کارگردانش یک کارگردان فیلم اولی است. فیلم با 5 میلیارد و 700 میلیون تومان بودجه ساخته شده اما یک فیلم خوب است. اثر و محصول هم مشخص است. تهش همهچیز مشخص میشود که ما درست میگفتیم یا توهم زدهایم. این اولین باری نیست که جشنواره یا فیلم اوج را نادیده میگیرد یا کنار میگذارد، چه در انتخاب چه جوایز. «لباس شخصی» را کنار گذاشتند. هیات انتخاب بعدش گفت اشتباه کردیم، ما سکوت کردیم چون قواعد جشنواره مشخص است.
وی درباره اعتراضی که به جشنواره داشتهاند، گفت: فکر کنم یک تکه از فیلم یادشان رفته بگویند، آن را هم بگویند کامل میشود! ما هم نفهمیدیم چرا فیلم را کنار گذاشتند. ما سوژه فاحشهخانه را نمیتوانیم نمایش بدهیم، اما اینچنین نیست! اینکه تفکر آقای افخمی درباره زن فاحشه چیست، پاسخگویش ما نباید باشیم. فیلمهایی در این حوزه ساخته شده است. آقای افخمی خودش بگوید.
دریالعل در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره ماجرای انتصاب خود در انجمن سینمای جوانان از سوی محمد خزاعی و سپس اظهار بیاطلاعی از آن و احتمال ایجاد یک تقابل میان سازمان سینمایی و سازمان اوج بهواسطه این حاشیه هم گفت: من در این حد اطلاع داشتم که در انجمن هستم. همان ابتدا هم گفتم که من نمیتوانم در انجمن همکاری داشته باشم. یا باید قید همکاریهای کلی را بزنیم یا در آنجا باشم، که گفتم نه به این شکل هم نمیخواهم، ما سازمان تولید هستیم و باید همکاریهای ضمنی را داشته باشیم. این صحبت بارها تکرار شده است و به من زنگ زدهاند و گفتهاند ممکن است این اتفاق به دلیل آن پست اینستاگرامی باشد، اما من نمیخواهم این را باور کنم و میگویم نه اینچنین نیست.
دریالعل در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم در خصوص اینکه گفته میشود پروانه نمایش فیلم "مسیح پسر مریم" رد شده، آیا این فیلم مشکل پروانه نمایش دارد و یا اینکه برای اکران مشکل نخواهید داشت، بیان کرد: ما صحبتی مبنیبر اینکه فیلم پروانه نمایش نمیگیرد نشنیدهایم و فیلم مشکل پروانه نمایش ندارد. تا الان آنچه که میدانیم این چیزی است که به ما گفتهاند. ما هم برای پروانه نمایش آن درخواست و برنامهریزی کردهایم و ستاد توزیع ما، کارهای پخش و رسانهای آن آغاز شده است.
او در ادامه با موضوع "رأی طلایی" توسط خبرنگاری که مطرح شد؛ اینگونه پاسخ داد: درباره رای طلایی نمیتوانم نظر بدهم، چون نمیدانم چیست. اما در مصاحبه آخر اعضای هیأت انتخاب گفته شد چرا قهرمان فیلم اکت دارد و کار فرهنگی نمیکند؟ مشاوری که نمیفهمد مسیر قهرمان باید به یک عمل ختم شود، نمیدانم چگونه باید با او دیالوگ برقرار کنم؟ آیا شهید اندرزگو کار فرهنگی میکرد؟ اصلاً حضور متخصص هنرهای تجسمی بهعنوان مشاور سینمایی برای چیست؟ ایشان رییس انجمن دفاع مقدس بودند، آثار آنها کجاست؟ با دلار چهار هزار تومانی فیلم ساختند اما رویشان نمیشود نمایش بدهند این را دقیق میگویم.
مدیر مرکز فیلم و سریال سازمان اوج در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم درباره ساخت سریال شهید بروجردی، گفت: این مجموعه تلویزیونی به کارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیهکنندگی حامد عنقا در پیشتولید به سر میبرد تا انشاالله یکی دو ماه آینده تولید را آغاز خواهد کرد و به زودی جزئیات بیشتر این سریال منتشر میشود.
او در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم درباره ساخت سریال فاخر "نائله" گفت که قرار است در ماه محرم 1401 به آنتن صداوسیما خواهد رسید. دریالعل در توضیح بیشتر، گفت: "نائله" به تهیهکنندگی مجتبی فرآورده محرم 1401 به آنتن سیما خواهد رسید. کار 10 قسمتی که باید تذکر بدهم بودجه آن همچون سریالهای روتین تلویزیونی است نه تاریخی! البته شما توقع کار تاریخی داشته باشید.
دریالعل درباره پیشنهاد عجیب و غریب درباره اکران ویژه "مسیح، پسر مریم" گفت: یک بار یکی از مدیران جشنواره اعلام کرد شاید یک اکران ویژه برای «مسیح پسر مریم» گذاشتیم اما من گفتم با اجازه چه کسی؟ گویا میخواهند چنین کاری کنند، البته ما هنوز به این فکر نکردیم که اکران فیلم در بخش جنبی برای ما جذابیت دارد یا نه.
دریالعل افزود: یکبار در جمهوری اسلامی به کسی بگویند کار اشتباهی کردی نه اینکه سمت بهتری به او بدهند! در حوزه هنری هم کارهای ایشان را دیدهایم که چه کردهاند به نظرم کسی که میگوید مسیر قهرمان باید از مسیر فرهنگی بگذرد، نمیشود با او دیالوگ برقرار کرد.
وی با اشاره به اینکه بالا رفتن حجم تولیدات درباره سالهای بعدی، تأکید کرد: درباره تولیدات هم باید بگویم در سالی که گذشت یک ریال بودجه تولیدی نگرفتهایم ما هم میتوانستیم سرمایه را در فیلمهایی دپو کنیم اما ما به بازگشت سرمایه فکر میکنیم سال گذشته نصف محصول تولید کردیم، امسال یک فیلم، اما اگر ببینیم اوضاع بهتر میشود بیشتر تولید میکنیم. حجم تولیدات در سالهای بعد بهتر میشود اما همین گفته برای الان است همهچیز بستگی به حال سینما دارد. ترجیح میدهیم پول را به حوزه سریالسازی تزریق کنیم.
مدیر مرکز فیلم و سریال اوج گفت: "مسیح پسر مریم" را یک دهه هفتادی با 5 میلیارد و 700 میلیون ساخته و اثر خوشساخت و سرپایی از آب درآمده است. بازگشت سرمایه برای ما مهم است و با تبدیل فیلم "روز بلوا" به مبنی سریال، کل سرمایه آن بازگشت.
وی افزود: ما پذیرفتم در جشنواره شرکت کنیم، شما هم بپذیرید که حرفهای عمل کنید. انشاالله در اواسط جشنواره فجر، اکران خصوصی آن را برای اهالی رسانه میگذاریم. ما پشت محصولمان میایستیم، هیأت انتخاب هم مرد باشد که پشت انتخابش بایستد! و در پایان جشنواره توضیح دهد چرا برخی فیلمهای بیرون جشنواره بهتر از فیلمهای منتخب است. اینچنین میشود که اعتبار یک جشنواره 40 ساله بر باد میرود. این اولین بار نیست که جشنواره فیلم سازمان اوج را کنار میگذارد یا ندید میگیرد. مثلا "لباس شخصی" را از بخش مسابقه کنار گذاشتند اما ما سکوت کردیم. مشکل این فیلم و "مصلحت" هم در حال رفع است.
دریالعل اظهار داشت: رسم امانت هر جشنوارهای است که چه فیلم را بپسندند یا نه، خلاصه داستان فیلم را تعریف نکنند و حرفهای عمل کنند. نه اینکه فیلم را در رسانهها تعریف کنند. ضمن اینکه چندین نفر تماس گرفتهاند که فیلم «مسیح پسر مریم» را دیدهایم. اصلا متوجه نمیشوم این یعنی چه؟ یک بار جواب بدهند که چرا آدمهای باربط و بیربط فیلم را میبینند یا فیلمنامهاش را میخوانند. حداقل یک اجازه بگیرند یا اطلاع دهند. ناراحتی ما از این رفتارهاست نه از نپذیرفتن آن.
وی با بیان اینکه 24 ساعت قبل از اعلام فهرست نهایی «فجر» فیلم ما در فهرست بود، گفت: طرف ما جشنواره است. ما درباره جشنواره صحبت میکنیم. حتماً با آدمهای بالادستی آنها صحبت کردهایم اما فشار نیاوردهایم. ما را کنار گذاشتند و اشکالی ندارد. ما تا 24 ساعت قبلا از اعلام نهایی، در لیست بودیم. نمیدانیم در 24 ساعت آخر چه شد. همانطور که اخبار را شما میشنوید ما هم میشنویم همانطور که خیلیها فیلم ما را دیدند ما هم اخبار را میشنویم.
مدیر مرکز فیلم و سریال سازمان اوج با کنایه و طعنه به بهروز افخمی درباره نرسیدن و چندین بار تدوین فیلم "فرزند صبح" خاطرنشان کرد: اگر دوستان ادعا میکنند که در فهرست نبودیم، بعدا میشود دربارهاش صحبت کرد. دقیقه نود ما را کنار گذاشتند و اشکال ندارد. میگویند سوژهای را ساختید که قابل پرداخت نیست. آقای افخمی بگوید سوژه حضرت امام خمینی (ره) چه شد؟ 13 سال گذشته است هنوز رویش نمیشود فیلم را پخش کند! فیلم را پخش کنند تا ببینیم سبک فیلمسازی ما اشتباه است یا نه؟
وی درباره اینکه آیا رئیس سازمان تبلیغات اسلامی هم علیه فیلم موضع دارد یا خیر، گفت: شنیدهها زیاد است اما ایشان در جلسه پروانه نمایش فیلم «مسیح پسر مریم» غایب بودند و اظهار نظر رسانهای نکردهاند.
مدیر مرکز فیلم و سریال سازمان اوج خاطرنشان کرد: اگر قرار است درباره دربار شاه، فیلم بسازیم، نباید "معمای شاه" بسازیم، باید درست بسازیم. سال آینده فیلمی داریم که ژانر آن اینچنین است که اگر فلان اتفاق تاریخی نمیافتاد، چه میشد؟
او افزود: ما در همین دولت پروانه ساخت گرفتیم اگر فیلم مشکل محتوایی دارد چرا در فیلمنامه متوجه نشدند؟ آقای افخمی گفت صحنه فاحشه خانه با حجاب نیست، در فیلم ما هم که خانمها روبنده ندارند! ما تقابلی با وزارت ارشاد نداریم. حاشیهای درست کردند و ما دیدیم نمیشود سکوت کرد. من همه اتفاقات را کنار گذاشتهام. موضوع من فقط علی جعفرآبادی بود، او سینما را میفهمد بحث ما جشنواره فجر است اینکه در سیاستگذاری کلان سینما چه میگذرد، محل بحث است. پیشنهاد ما این است کسی که در هنرهای تجسمی بوده نباید مشاور سینمایی باشد.
مسئول مرکز فیلم و سریال اوج درباره فشارهای بالادستی در زمینه حذف فیلم «مسیح پسر مریم» هم مطرح کرد: از امام(ره) پرسیدند میگویند شما از فلسطین سلاح میآورید؟ گفتند من نمیدانم. من هم نمیدانم مناسبات بالادستی هست یا نه؟ حسم این است که اگر فیلم به لحاظ فرمی ضعیف بود اینچنین صحبت نمیکردند، ما در شهرستانها و دفاتر و آثار جشنوارهها را رصد میکنیم حتماً نگاه سینمایی و کشف استعداد برایمان مهم است، اما نظام فکری هم برایمان اهمیت دارد. دوست نداریم هیچ فیلمسازی را معرفی کنیم که بعدش رها شود، همه کارهای اولی که ما ساختیم تقریباً کارهای موفقی بودند و بعدش کارگردانان وارد چرخه تولید شدند هیچکدام از گردونه خارج نشدند. این یک ساز و کار است که تاکنون جواب داده است.
وی درباره برخی از فیلمهای که اکران نشدند یا مثل لباس شخصی به مشکل خوردهاندند گفت: "روز بلوا" که اکران شد، به مینی سریال تبدیل شد و استقبال از ان از انتظار خود پلتفرم هم بالاتر رفت. پلتفرم میتواند بستری برای نمایش مینی سریال باشد. جنس مخاطب فرق دارد و میتوان به آن ورود کرد اما تا الان هیچیک جرات ورود نداشتند تا ما این کار را با "روز بلوا" انجام دادیم. این مینی سریال کل هزینهاش را با این سبک برگرداند. در زمینه سینما هم هیچکس جرات نداشت فیلم خود را اکران آنلاین کند اما "خروج" وارد اکران آنلاین شد. "مصلحت" و "لباس شخصی" هم مشکلاتشان حل میشود هر سازمانی مشکلاتی از این دست دارد اما ما برنامههای اکران آنها را میچینیم. مشکل یکی حل شده و دیگری را هم با رایزنی حل میکنیم. در حوزه موضوعات هم معتقدیم بن بستی در سینمای ایران وجود ندارد.
وی در ادامه درباره ردیف بودجه 100 میلیاردی دولت برای سازمان «اوج» گفت: سال پیش هم این مقدار در ردیف بودجه بوده است، این عدد حالا نه کم شده نه زیاد شده اما از این ردیف بودجه یک هزار تومانی به ما اختصاص پیدا نکرده است، هرکسی یک هزار تومانی از این بودجه را پیدا کرد برای خودش. ضمن اینکه این بودجه، بودجه تولیدی است. آن 18 میلیارد تومانی که آقای محمدحسنی گفتند بودجه ساختاری اوج بود. آن بودجه 100 میلیاردی ردیفش متفاوت است، البته ما امید داریم آن را به ما بدهند. اما از تصویب تا تخصیص راه بسیار است. 100 میلیارد بودجه یک سریال در پلتفرم میشود، البته 100 میلیارد این عددها هم نیست، 100 میلیارد را با لحن مهران مدیری بخوانید!
وی درباره همکاری با پلتفرمها عنوان کرد: اولویت ما در تعامل برای تولید صداوسیماست. الان هم «مستوران» آماده است. کار دیگری هم داریم که برای دهه هفتاد است و در ماههای آینده خبررسانی میکنیم. اما اینکه در پلتفرمها با چه کسی تعامل کنیم هر وی او دی سلیقهای دارد. برخی آثار به درد صداوسیما نمیخورد و برخی حتی در این وی او دی ها باب سلیقه نیست. ما برای همه سلیقهها کار تولید میکنیم. حتماً اولویت ما صداوسیماست. در وی او دی ها حتماً آورده مالی مهم است که کدامش آورده بیشتری دارد.
دریالعل در پایان در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا سریالی درباره سردار سلیمانی در این دو سال ساخته نشده است گفت: دو دلیل محکم داریم سوژه تا وقتی داغ است نزدیک شدن به آن ترسناک است. درباره شهید سلیمانی کار کردن خیلی سخت است. از هر بعدی نزدیک شوید سختی آن دوچندان میشود. حتماً جزو اولویتهای اوج است که چنین سریالی را بسازد. ما البته در همه این دو سال تحقیق کردیم، پژوهش کردیم و رفتیم جلو اما هر زمان به این برسیم که این کار میتواند در شان سردار باشد اعلام خبری میکنیم و هنوز در مراحل قبلی هستیم.
محسن دریالعل در پایان این نشست گفت: من از آنچه مطمئن بودم گفتم، هر آنچه را که نمیدانستم به راستی و صداقت گفتم نمیدانم.
انتهای پیام/