نگاهی به فیلم "شادروان"| خلق موقعیتهای خندهدار بدون داستانی گیرا
مشکل اصلی فیلم فقدان یک درام و گرهای است که بتواند ماجرایی را برای ۹۰ دقیقه روایت کند برای همین فیلم تمام بار خود را روی موقعیتهای خندهدار فیلم گذاشته است.
خبرگزاری تسنیم-محمدباقر صنیعی منش: شادروان میتوانست یک فیلم درام داستانی جذاب و پرنشاط در جشنواره فیلم فجر باشد که حالا بخاطر نداشتن داستان قوی و گرهای که بتواند فیلم را سرپا و پرکشش نگه دارد، بار خود را روی موقعیتهای کمدی گذاشته و با خلق لحظات خندهدار مخاطب را با خندیدن همراه خود میکند.
شادروان مانند فیلمی مثل مهمان مامان اگر میتوانست با فضاسازی صرف و خرهپیرنگهای آدمهای فیلم یک روز یا یک شب از ماجرای فوت حسن را به تصویر میکشید، کار قابل تحسینی از آب درمیآمد. اما خردهپیرنگها نیز در فیلم کمکی به ایجاد فضا نمیکنند و همه فیلم را شوخیهای کلامی به دوش میکشد.
بنظر میرسد که موقعیتسازی و صرفاً تمرکز برای داشتن برای موقعیتهای شاد و خندهدار دلیلی برای ساخت فیلم شده است خصوصاً آنکه نهاد پشتیبان فیلم نیز توجه جدی بر محتوا و کار فرهنگی دارد. بنابراین ساخت فیلمی برای ایجاد نشاط در جامعه در اولویت قرار میگیرد اما پرداخت فیلمنامه و داستان مورد بصورت جدی خیر. مشخصاً شادروان قبل از اینکه بخواهد در فیلم و کارگردانی مورد نقد قرار بگیرد، بخاطر فقدان یک داستان و درام مورد نقد است.
خرده پیرنگ آهو دختر افغانستانی فیلم در کنار ماجرای اصلی نه مکمل است و نه کمک دیگری میکند. صرفاً قرار است تا روند فیلم را ادامه دهند و تصویری مردانه و غیرتی از نادر با بازی سینا مهراد بسازد که با پایان فیلم معلوم میشود که پیام معنایی فیلم نیز همین باشد. اگرچه سبک و حس و حال این خاتمه بطور کلی با فضای فیلم متفاوت است و این چرخش یکباره در انتهای فیلم جای سؤال برای مخاطب میگذارد.
اما کارگردانی حسین نمازی در لوکیشنی اینچنین، یعنی خانهای نه چندان بزرگ با جمعیتی زیاد در آن قابل قبول است. بازیهایی که نمازی از بازیگران گرفته از شوخیها تا رفتارهای آنها در قبال یکدیگر برای شکلدهی به خانوادهای پایینشهری که با معضلات مالی دست به گریباناند خوب از آب درآمده است. حس همدلی و همراهی آنها برای حل مشکلات دلگرمکننده است و در کنار لحظات خندهدار فیلم دلچسب میشود اما همانطور که اشاره شد، افسوس که داستان و درام فیلم محملی قدرتمند و مناسب برای تکیه این موقعیتها نیست و آنها جداگانه مانند کلیپهای خندهدار مخاطب را همراه خود میکند.
در پایان این سؤال را باید از کارگردان پرسید که اگر شادروان با این حجم از خنده و موقعیتهای بامزه که هدف اصلیش خندادن است کمدی نیست، پس کمدی چه فیلمی است؟
انتهای پیام/