فارابی و هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر دلایل خود را برای تولید و انتخاب "لایههای دروغ" شرح دهند
بنیاد سینمایی فارابی برای فیلم "لایههای دروغ" سرمایهگذاری و هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر آن را انتخاب کرده است که هر دو نیازمند توضیح از سوی آنان است.
خبرگزاری تسنیم ـ امیرحسین مکاریانی درباره انتخاب فیلم "لایههای دروغ" برای جشنواره فیلم فجر نوشت:
پیش از آغاز جشنواره چهلم کش مکشهای رسانهای زیادی بر سر انتخاب فیلمها وجود داشت و برخی از کارگردانان و تهیهکنندگان به دلیل اینکه فیلمشان برای جشنواره انتخاب نشده اعتراض کردند.
اما با وجود تمام این اعتراضات، رسانهها و اهالی سینما منتظر ماندند تا فیلمهای انتخاب شده در جشنواره مشخص شود و بعد در یک تناسب و مقایسه بتوانند جدیتر کار هیأت انتخاب جشنواره چهلم را به قضاوت بنشینند.
حال که چند روزی از اکران فیلمهای جشنواره فجر میگذرد فیلمی با عنوان "لایههای دروغ" در جشنواره به نمایش درآمد که ابتداییترین استانداردهای فیلمنامه نویسی و تصویرگری را در سینما رعایت نکرده بود و اشتباهات عجیب و غریبی در استدلالات منطقی داشت تا جایی که این اشتباهات فیلم اکشن را به کمدی تبدیل کرده بود.
این اشتباهات عجیب غریب در روایتگری باعث شد در نشست رسانهای فیلم انتقادات تندی به سازندگان فیلم شود و باعث دلخوری آنها شود که البته همین موضوع هم به اشتباه در انتخاب این فیلم و ورود آن به عرصه جشنواره فیلم فجر باز میگردد.
ممکن است یک فرد بخواهد با سرمایه شخصی خود به ساخت علایق سینماییاش بپردازد که هیچ ایرادی بر آن وارد نیست اما وقتی بنیاد سینمایی فارابی برای این فیلم سرمایهگذاری کرده است باید دلایل خود را به صورت واضح شرح دهد. چرا که در برابر حقوق مردم مسئولیت دارد. با کدام استدلال و استاندارد این فیلم را لایق حمایت تشخیص دادهاست؟!
تنها بخش مثبت فیلم لایههای دروغ توانایی در بازسازی صحنههای اکشن و بازنمایی سکانسهای زد و خورد تن به تن است. اگر این توانایی در خدمت یک فیلمنامه درست اکشن قرار میگرفت میتوانست احیاگر ژانر اکشن در سینمای ایران باشد. اما بدون منطقِ فیلمنامه، بیشتر باعث شده سرمایهگذاران این ژانر، به دلیل عدم موفقیت فیلم در تولید این گونهی سینمایی ریسک نکنند.
حال ممکن است یک فیلم با اهداف تجربهگرایانه ساخته شود و آغازگر یک حرکت هم باشد که جزئیات این حرکت در جای خود قابل بحث است اما آنچه در این زمینه بیشتر نیاز به توضیح دارد استدلالات هیأت انتخاب جشنواره چهلم فیلم فجر برای انتخاب این فیلم در بین 22 منتخب سینماست؟!
فیلمی که منطق اولیه فیلمنامه نویسی را هم زیر سوال برده و سبک دیالوگ نویسیاش شبیه "بیمووی"های فانتزی است. در واقع تک تک سکانسهای فیلم را میتوان مورد انتقاد قرار داد و یک چرای بزرگ بر سر تمام آنها گذاشت.
انتهای پیام/