ماجرای ساخت یک فیلم در باغ عفیفآباد شیراز/ تمام سازههای صحنه موقتی است / یک میخ هم به بنای تاریخی زده نشده + فیلم
گروه استانها_ ماجرای ساخت یک فیلم تاریخی در باغ عفیفآباد شیراز این روزها نقل محافل شده که سازندگان و کارشناسان در این زمینه توضیح دادند، اما آنچه مهم بنظر میرسد موضوع رعایت خطوط قرمز در این بنای تاریخی یعنی حفاظت از سازههای اصلی بوده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز ، سالهای سال پیش یعنی دقیقا در 1279 شمسی وقتی سینماتوگراف وارد ایران شد هیچ کس فکرش را نمیکرد که این صنعت داستانها را از دل تاریخ بیرون بیاورد و روی پرده سینما زنده کند گویی که آن داستانها در حال وقوع هستند.
هیچ کس آن زمان فکر نمیکرد که همین سینماتوگراف روزی قرار است راوی زندگی و زمان آنها شود اما امروز این سینماست که نه تنها زمان حال که آینده و گذشته را بهم پیوند داده و به گونهای این زمانها را به تصویر میکشد که گویی همین امروز است.
سینما داستان آدمهاست، آدمهای خوب و بد یا خاکستری و از دل همین داستانهاست که آینده ساخته میشود.
این روزها اخباری از ساخت یک فیلم تاریخی در شیراز و به عبارت دقیقتر در باغ تاریخی عفیفآباد نقل محافل است، دهان به دهان میچرخد و موج ایجاد میکند؛ یک موج این است که ساخت این فیلم که از قضا روایتگر داستانی از همین شهر است میتواند مایه افتخار و ترقی شود و موجی دیگر کسانی که نگران و دغدغهمندانه به لوکیشنهای آن مینگرند و اظهارنظر میکنند.
دغدغهمندان نگران عمارت تاریخی این باغ هستند و با وجود تاکیدی که از سوی متولیان امر مبنی بر داشتن مجوز این گروه فیلمبرداری و حفظ و حراست از بنا شده باز هم نگرانیهای خود را به انحا مختلف بیان کردهاند.
حفظ بنای تاریخی خط قرمز است
همین مسئله سبب شد که داریوش پیرو؛ طراح صحنه و دکور این فیلم به ارائه توضیحاتی در این باره بپردازد. پیرو در کارنامه خود طراحی صحنه و دکور فیلمها و سریالهایی چون بانوی عمارت، معمای شاه، کلاه پهلوی و برخی فیلمهای تاریخی دیگر را ثبت کرده و خود حساسیت ویژهای در حراست از بناهای تاریخی دارد.
وی با بیان اینکه در همه فیلمهای تاریخی که طراحی صحنه و دکور کردم، یک میخ به بناهای تاریخی زده و اضافه نشد، میگوید: در این فیلم نیز تمام تلاش و سعی ما بر این بوده که هیچ آسیبی تاکید میکنم هیچ آسیبی به بنا و باغ تاریخی عفیفآباد وارد نشود.
به گفته پیرو از بینلوکیشنهای انتخابی این باغ بهترین گزینه بوده و 40 درصد قصه اینجا فیلمبرداری میشود و در واقع شخصیت اصلی باغی دارد که بهشت وی است و یک قسمت از این باغ برای این منظور انتخاب شده است.
برای این فیلم دو گوشواره، یک حوض و یک اصطبل ساخته شده که با تاکید طراح صحنه این فیلم برای ساخت هیچ یک از این موارد 5 سانت زمین کنده نشده و همه سطحی و روی بنا هستند.
این طراح صحنه باسابقه سینما و تلویزیون با تاکید بر اینکه پیمانکارانی که برای ساخت دکور انتخاب شدند همه از اهالی سینما و آشنا با این فن بودند، افزود: به دلیل خالی و عریض بودن ایوان عمارت باغ باید گوشوارهها ساخته میشد اما برای این گوشوارهها یک سانت زمین کنده نشده و همه روی سطح است.
پیرو تصریح کرد: این گوشوارهها بهانهای است که برای بازی و فیلمبرداری کمتر وارد عمارت اصلی شویم و بسیاری از سکانسها را بیرون کار کنیم که همین مسئله نشان از دغدغه سازندگان این فیلم برای حفظ و حراست از بنای تاریخی باغ عفیفآباد دارد.
طراح صحنه این فیلم تاریخی با بیان دوباره این مطلب که هر چیزی که برای فیلم ساخته شده سطحی و روی زمین است، افزود: برای دروازه 5 سانت هم زمین زیر کنده نشده است و در دیگر موارد هم با پلاستیک و ابزار دیگری فاصلهگذاری با اصل بنا و عمارت لحاظ شده است.
وی درباره مدت زمان تصویربرداری در این باغ نیز توضیحاتی ارائه داد و گفت: 8 ماه برای تصویربرداری فیلم برآورد شده که از این 8 ماه 3 ماه در باغ عفیف آباد است و این سازه در کل 5 ماه دیگر برداشته میشود.
پیرو میگوید: جمعآوری سازه نیز با رعایت نکات ایمنی و حفظ بنا انجام میشود هرچند که برای ساخت سازه و فیلمبرداری نیز روال اداری و مجوزهای لازم گرفته شده است.
باغ عفیفآباد امروز در اختیار ارتش است و در همین زمینه امیر سرتیپ دوم ستاد ابوالقاسم رضایی، فرمانده ارشد آجا در استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد در گفتوگو با تسنیم با بیان اینکه حفظ اماکن فرهنگی همانند حراست از اراضی کشور است، گفت: ساخت یک سازه در باغ تاریخی عفیفآباد مطابق با قانون و با مجوز احداث شده است.
به گفته وی داربست و سازه موقت برای ساخت فیلم سینمایی تاریخی بنا شده است و مجموعه ارتش برای ساخت این فیلم کمک کرده و قطعاً پس از پایان فیلم کاملاً برداشته میشود.
مطابق قانون و با مجوز مراحل ساخت صحنه انجام شده
امیر رضایی با تصریح بر اینکه حفظ اماکن فرهنگی همانند حراست از اراضی کشور است و این مکان در اختیار ارتش است، افزود: این سازه مطابق با قانون و با مجوز احداث شده است.
فرمانده ارشد ارتش گفت: این سازه همانند یک داربست قابل برداشت است بنابراین تحت هیچ شرایطی سازهای که به ساختار و معماری باغ تاریخی عفیف آباد لطمه بزند در ضبط این فیلم بهکار برده نخواهد شد.
حفظ و حراست از بنای تاریخی یک وجه ماجراست اما وجه دیگر رونقی است که ساخت فیلم و استفاده از بناهای تاریخی به گردشگری این شهر و استان میدهد. صنعت گردشگری پیوندی با صنعت سینما دارد و سبب شکل گرفتن گردشگری فیلم شدند که در این راستا امیرحسین حکمتنیا، رئیس اداره گردشگری و امور زیارتی شهرداری شیراز در گفتوگو با تسنیم به ارائه توضیحاتی پرداخت.
معرفی بناهای تاریخی با استفاده از هنر هفتم
حکمتنیا در این گفتوگو با بیان اینکه گردشگری فیلم یکی از ابزارهای تبلیغاتی در جذب و جلب گردشگر به ویژه در دو دهه اخیر است، اظهار داشت: بسیاری از برنامهریزان و فعالان گردشگری با ابزار رسانه به ویژه فیلم و سریال نسبت به جذب و جلب گردشگر اقدام میکنند که برای نمونه میتوان از فعالیت کشورهای همسایه در این زمینه نام برد.
مدیر گردشگری و امور زیارتی سازمان فرهنگی شهرداری شیراز گفت: ایجاد پیوستهای فرهنگی در بناهای تاریخی به رونق بیشتر گردشگری فیلم یا گردشگری سینما که از شاخههای جذاب گردشگری است، کمک میکند و منجر به رشد سرگرمی و افزایش حضور مسافران ملی و بینالمللی در این مناطق میشود.
وی با بیان اینکه ما با تولیدات سینمایی و آثار فیلم میتوانیم به انتخاب مسافران در تصمیم برای انتخاب یک مقصد کمک کنیم، اظهار داشت: این موضوع نه تنها در فیلمهای سینمایی که در آگهیهای بازرگانی نیز دیده میشود به گونهای که در یک آگهی بازرگانی تبلیغ یک محصول بهداشتی در حمامی در بازار کاشان این جاذبه بیش از گذشته معرفی شد.
حکمتنیا درباره ساخت فیلم در باغ تاریخی عفیفآباد گفت: بر این باور هستم که بهرهمندی از لوکیشنهای تاریخی برای شهر شیراز را باید حمایت کرد به این دلیل که شیراز در حوزه گردشگری فیلم پیشتاز بوده اما یک فاصله زیادی افتاده و هنوز نتوانستیم جاذبههای شهر شیراز را از این طریق معرفی کنیم، شاید آخرین اثری که ساخته شد و شهر شیراز مجدد بر سر زبانها افتاد فیلم قهرمان باشد که شیراز را به عنوان یک شهر دوستداشتنی مطرح کرد.
مدیر گردشگری و امور زیارتی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز درباره ساخت سازه موقت نیز عنوان کرد: نگاه تولیدکننده و تهیهکننده برای حفظ باغ ستودنی است چون ایجاد یک فضای موقت در بخشی از باغ به نوعی کمک میکند تا بازیگران در خود بافت اصلی حضور مستمر و متراکم نداشته باشند چون حضور مستمر و متراکم سبب تخریب و آسیب به بنای تاریخی میشود.
این استاد و محقق حوزه گردشگری تصریح کرد: اینکه از پوسته بنا یا لوکیشن یا فضای دیگری در نزدیکی اثر بهره برده شود، نشانگر یک نگاه حمایتی به اثر تاریخی است و یقین بدانید تولیدکنندگان میتوانستند بسیاری از باغها یا خانههای خصوصی را استفاده کنند اما اینکه در یک اثر تاریخی فیلم را تولید کنند سبب میشود باغ عفیف آباد یا هر اثر دیگری را برای روزهای آتی گردشگری شیراز و تصویرسازی بهتر برای مخاطبان یا مسافران آماده کنند.
انتهای پیام/424/ی