ویژگیهای هیئات مذهبی از زبان پناهیان/ ضرورت تبدیل هیئتها به تشکیلات
گروه استانها-استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ضرورت تبدیل هیئتها از ستاد برگزاری مراسمات به تشکیلات، گفت: هیئت به معنای زندگی جمعی و کار تشکیلاتی واقعی، یعنی همین شبکه و جریان سازی که مقدمه ساز ظهور و از وجوه تمایز تمدن اسلام با غرب است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، حجتالاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه امروز در گردهمایی دختران هیئات مذهبی دانشجویی کشور در مشهد، در تبیین اهمیت و کارکردهای زندگی جمعی اظهار داشت: قوانین اصولا یک حداقل برای استحکام بنای جامعه هستند و نمیشود به تنهایی مبنای زندگی قرار گیرند خصوصا که افراد را بیتفاوت نسبت به هم بار میآورد.
وی افزود: در قرآن به جای واژه قانون، از تعبیر امر به معروف و نهی از منکر به معنای مسئولیت اجتماعی (که سطح حداقلی آن تذکر دادن است)، استفاده شده که مربوط به زندگی جمعی است؛ فرد مؤمن نه در زندگی اجتماعی بلکه در زندگی جمعی و تشکیلاتی رشد میکند چرا که در زندگی اجتماعی هم خود فرد انتخاب میکند با چه کسانی باشد یا نباشد اما در زندگی تشکیلاتی، این انتخاب دست او نیست.
هیئت، ستاد برگزاری مراسمات نیست
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه هیئت، یک جور زندگی جمعی است که باید تحولی در آن رخ دهد تا از ستاد برگزاری مراسم، به تشکیلات و شبکه اجتماعی تبدیل شود، برخورداری از اخلاق اجتماعی مناسب را لازمه تشکیلاتی شدن هیئت دانست و گفت: نخستین مؤلفه در این راستا، اختصاص وقت منظم برای حضور در هیئت است؛ بیش از برگزاری مراسم ها، چگونه برگزار کردن آن ها مهم است.
حجت الاسلام پناهیان خطاب به متولیان هیئتها تأکید کرد: هر چقدر هم کاربلد باشید، به جای اینکه خودتان انجام دهید، کار را به اعضای جدید بسپارید تا آنها هم کاربلد شوند؛ اگر توانستید 500 نفر را بدون استفاده از سخنران جذاب و تبلیغات و... دور هم جمع کنید و مثلا تشکیلاتی زیارت آل یاسین بخوانید، آن وقت است که کار تشکیلات شروع میشود.
هیئت یعنی شبکه سازی و جریان سازی
وی با اشاره به اینکه متقاعدسازی افراد در شبکه با متقاعدسازی آنها از طریق تبلیغات، متفاوت است، جریان سازی را از کارکردهای شبکه و تشکیلات برشمرد و افزود: هیئت به معنای زندگی جمعی و کار تشکیلاتی واقعی یعنی همین شبکه و جریان سازی و این حرکت ها است که مقدمه ساز ظهور بوده و تفاوت تمدن اسلام و غرب(که افراد را در فردیت غرق می کند) را نشان میدهد.
هیئتهای بانوان اصالت خود را حفظ کنند
استاد حوزه و دانشگاه خطاب به بانوان هیئات دانشجویی خاطرنشان کرد: از همان دوران صدر اسلام، اولین هیئتها زنانه بوده است لذا خود را فرع جلسات مردانه ندانید، اصولا به اقایان کار نداشته باشید و برای مجالس هیئات خود اصالت قائل شوید.
پناهیان، مسئولیت سپاری را دومین مؤلفه برای تشکیلاتی کردن هیئت معرفی و اظهار کرد: لازمه مسئولیتسپاری، شناخت انواع آدمها و به رسمیت شناختن تفاوت آنها است؛ باید ظرفیتها را شناخت و متناسب آن عمل کرد؛ این شغل شماست که افراد را مسئولیت پذیر بار بیاورید، از حالت زندگی غیرمسئولانه خارج و کمک کنید روی پای خودشان بایستند و مستقل باشند.
وی به فعالان هیئات دانشجویی توصیه کرد: برای جذب عضو جدید، گرسنه و درمانده ارتباط گیری با آنها نباشید بلکه دنبال رفاقت و دلسوزشان باشید؛ اصولا دلسوزی غریزه مؤمن است که متاسفانه در جامعه مذهبی ما ضعیف است.
لزوم تقویت تعامل میان راهبران
استاد حوزه و دانشگاه، توان تحمل و تعامل با یکدیگر به ویژه میان راهبران هیئت را سومین مولفه تشکیلاتی شدن هیئت دانست و گفت: وقتی این مهم در راهبران هیئت نباشد، ترجیح میدهند به جای افراد قوی، با افراد ضعیف کار کنند در حالی که تشکیلات یعنی گروهی از افراد توانمند که بااینکه هر یک میتوانند 10 هیئت را راهبری کنند اما آمده اند اینجا باهم کار کنند. بنابراین مسئولان هیئتها پیش از آنکه برای اصلاح مردم جلسه بگذارند، باید در صدد اصلاح خود باشند.
هیئت بدون تجربه زندگی جمعی، هیئت نیست
پناهیان با بیان اینکه تشکیلات دانشجویی حتی میتواند بار بروکراسی دانشگاه را کاهش داده و بسیاری گرهها را باز کند، از دانشجویان خواست تشکیلات را جدی گرفته و در زمینه کار برای اهل بیت(ع)، ذهنشان را از برگزاری مراسم به ایجاد یک تشکیلات، تغییر دهند؛ برنامههای هیئت نباید اینگونه باشد که افراد بیایند دعایی زیارتی بخوانند و بعد مانند مسافران اتوبوس، پراکنده شوند و کاری به یکدیگر نداشته باشند.
وی اضافه کرد: در هیئت به دنبال این هستیم که اولا نام و یاد اهل بیت(ع) در دانشگاه تقویت شود، دوما تجربه زندگی جمعی و تشکیلاتی پیدا کنیم که هردوی اینها نیازمند افزایش مطالعات ما است. سطح اعتماد به نفس در جوانان ما ضعیف است و زندگی مسئولانه جمعی را یاد ندارند اما شما نترسید و به عنوان یک دانشجوی مسئول به خود جرئت و جسارت بدهید و خطاپذیری را افزایش دهید.
وی به بانوان دانشجو تأکید کرد: اگر شما بانوان زندگی تشکیلاتی داشته و همین چند اصل ساده را رعایت کنید، هیچ مشکلی از جمله پوشش، در دانشگاهها نخواهیم داشت. برکت کار تشکیلاتی از کار تبلیغاتی بیشتر است اما این به معنای این نیست که همه زندگیتان را بگذارید بلکه میبایست تقسیم کار کنید.
مدل زندگی جمعی اسلام، مردمی ترین ساختار اجتماعی است
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مدل زندگی جمعی اسلام، صدای مدعیان غرب را ساکت می کند چرا که مردمی ترین ساختار اجتماعی است، یادآور شد: اسلام بیش از آنکه دین تکلیف باشد، دین تشخیص است و خودمان باید مصادیق تکالیف را تشخیص دهیم؛ به عنوان مثال، اوج ولایت در اطاعت نیست، بلکه در تشخیص تکلیف است که اگر مانند شب عاشورا، ولی بگوید بروید، متوجه باشیم که باید بمانیم.
پناهیان، رشد فردی و سیاسی را از دیگر ویژگیهای کار تشکیلاتی برشمرد و با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر آموزش زندگی جمعی و کار تعاونی در دیدار اخیر با معلمان، گفت: رانت خواریها به خاطر ضعف ماست؛ اگر زندگی جمعیمان تقویت شود، دیگر احزاب بر ما حکمرانی نمیکنند و کسی از مسئولان جرئت خطا نخواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه معمولا از دین، اخلاق فردی را استفاده میکنیم در حالی که این تلقی، یک غلط مشهور از دین است که هیئت نباید به آن مبتلا باشد، افزود: یکی از وجوه جهاد تبیین که رهبرمعظم انقلاب بر آن تأکید دارند، این است که برداشتهای غلط از دین نداشته باشیم.
هیئت باید سیاسی باشد
استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: کار سیاسی به معنای کلی آن همیشه باید در هیئت باشد؛ اصولا هیئت نمیتواند سیاسی نباشد؛ در هیئت باید به مقوله قدرت توجه داشت زیرا ائمه اطهار (ع) را به خاطر حفظ قدرت، کشتند بنابراین نمیشود هیئتیها قدرتطلبی را متوجه نباشند اما این سیاسی بودن به معنای داشتن تحلیل و تبیین سیاسی است نه ورود به مصادیق.
انتهای پیام/281/ش