شعار "کلان‌شهر تهران؛ الگوی جهان اسلام" چگونه در جشنواره فیلم شهر محقق می‌شود؟/ نمایش رفتار اجتماعی متعادل ملاک حضور فیلم‌ها

شعار "کلان شهر تهران؛ الگوی جهان اسلام" چگونه در جشنواره فیلم شهر محقق می‌شود؟/ نمایش رفتار اجتماعی متعادل ملاک حضور فیلم‌ها

اکبرشاهی دبیر جشنواره فیلم شهر می‌گوید که فیلم‌‌های اجتماعی باکیفیت ملاک حضور در جشنواره اس، فیلم‌هایی که بتواند رفتار اجتماعی متعادل را نشان دهد در مسیر کلی شعار "کلان‌شهر تهران؛ الگوی جهان اسلام" قرار دارد و مورد توجه این جشنواره خواهد بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مجید اکبرشاهی مدیرعامل مؤسسه تصویر شهر و دبیر جشنواره بین‌الملل فیلم شهر، امسال در اولین دوره مدیریتی خود یکی از جشنواره‌های مطرح کشور را به‌میزبانی شهرداری تهران برگزار می‌کند. جشنواره فیلم شهر در این سال‌ها عموماً از چند منظر مورد نقد و بررسی قرار داشته است، به‌عنوان مثال یکی از اصلی‌ترین مسائل مورد بررسی جشنواره این بوده است؛ چگونه سیاست‌های کلی و محوری جشنواره که ناظر به پدیده‌ای به‌نام «شهر» و «شهرنشینی» است، می‌تواند ملاکی برای انتخاب فیلم‌های جشنواره باشد؟ یا اینکه عموماً می‌گویند جشنواره فیلم شهر به فیلم‌هایی جایزه می‌دهد که مورد حمایت مادی و معنوی خود از ابتدا بوده است. البته امسال یک مسئله مهم دیگر شعار جشنواره است که با عنوان "کلان‌شهر تهران؛ الگوی جهان اسلام" انتخاب شده است؛ این شعار جشنواره که در واقع شعار کلی شهرداری تهران است، این سؤال را برای مخاطبین جشنواره ایجاد کرده است که چگونه این شعار می‌تواند در این جشنواره سینمایی مورد توجه و ملاک قرار بگیرد.

برای پاسخ به این سؤالات به‌سراغ اکبرشاهی دبیر جشنواره فیلم شهر و مدیرعامل مؤسسه تصویر شهر رفتیم. البته او کنار پاسخ به این سؤالات دو مسئله دیگر ما ناظر به پرمخاطب بودن سینماهای زیرمجموعه‌اش یعنی سینما ملت، رازی و راگا رفتیم. این مدیر پاسخ‌‌های خود را به‌صورت مکتوب در اختیار ما قرار داده است.

فیلم‌های اجتماعی باکیفیت مطابق آیین‌نامه جشنواره ملاک انتخاب ما هستند

* آقای اکبرشاهی، ملاک هیئت انتخاب و داوران شما برای ورود، گزینش و انتخاب بهترین فیلم‌ها چیست؟ آیا صرف ارتباط با محیط اجتماعی و شهری ملاکی برای انتخاب فیلم‌ها است؟

هیئت انتخاب و داوران جشنواره فیلم شهر بر اساس آیین‌نامه‌ای که طی هفت دوره برگزاری این رویداد هنری تدوین شده است و بر اساس تصمیمات شورای سیاستگذاری آن، کار انتخاب و داوری را انجام می‌دهند. چه‌بسا طی دوره‌های مختلف برگزاری این رویداد، فیلم‌هایی به جشنواره ارسال شده‌اند که از نظر کیفیت و بار معنایی در سطح بالایی قرار داشته‌اند اما با توجه به عدم سنخیت آن با موضوعات شهری و آیین‌نامه جشنواره، متأسفانه امکان حضور در این آیین را نداشتند، بنابراین در جشنواره بین‌المللی فیلم شهر کیفیت، محتوا، تکنیک و چشم‌انداز جشنواره مهمترین معیارهای حضور هر اثر است و چنانچه یک فیلم اجتماعی استانداردهای لازم را نداشته باشد، نمی‌تواند جایزه‌ای را کسب کند.

فیلم‌هایی با رفتار اجتماعی متعادل، در مسیر "کلان‌شهر تهران؛ الگوی جهان اسلام"

* شعار جشنواره با توجه به "کلان‌شهر تهران؛ الگوی جهان اسلام" چقدر در این جشنواره می‌تواند محقق باشد؟ آیا فیلم‌های حاضر در این جشنواره اصلاً سنخیت موضوعی با این جشنواره دارند؟

شعار و چشم‌انداز "کلان‌شهر تهران؛ الگوی جهان اسلام" در دوره جدید مدیریت شهری با توجه به مؤلفه‌های هویتی ایرانی و اسلامی در پرتو مدیریت جهادی و امیدبخش است، برای همین در تمام شئون فرمی و محتوایی جشنواره سعی شده است به این موضوع توجه شود، مثلاً در آثار انتخابی جشنواره فیلم‌هایی که هم آسیب‌ها و مشکلات موجود در کلان‌شهرها را نشان دهد و هم فیلم‌هایی که راه‌حلی برای رفع این معضلات ارائه می‌کنند حضور دارند، در حقیقت سعی شده است که آثار شرکت‌کننده در جشنواره فیلم شهر یک رفتار اجتماعی متعادل را به جامعه نشان دهند و البته تولیدات ارائه‌شده مربوط به سه تا چهار سال گذشته است و قطعاً برای رسیدن به این شعار در یک دوره جشنواره نمی‌توان توقع زیادی داشت اما تلاش شده است بتوانیم بخشی از این شعار را در این فیلم‌ها ببینیم.

در حقیقت سعی شده است که آثار شرکت‌کننده در جشنواره فیلم شهر یک رفتار اجتماعی متعادل را به جامعه نشان دهند و البته تولیدات ارائه‌شده مربوط به سه تا چهار سال گذشته است و قطعاً برای رسیدن به این شعار در یک دوره جشنواره نمی‌توان توقع زیادی داشت اما تلاش شده است بتوانیم بخشی از این شعار را در این فیلم‌ها ببینیم.

 

 

جای نگرانی نیست

* از ابتدای مدیریت شما گفته شده است که احتمال قوی در این جشنواره فیلم یا فیلم‌هایی که با کمک شهرداری ساخته شده باشد جایزه خواهند گرفت؛ واکنش شما به این موضوع چیست؟

در پاسخ به این سؤال دو نکته قابل توجه است؛ اول اینکه اساساً مشارکت شهرداری برای تولید در سال‌های اخیر خیلی محدود و فکر می‌کنم کمتر از سه فیلم بوده است، دوم اینکه اساساً در جشنواره‌ای حرفه‌ای با وجود هیئت انتخاب و داوری حرفه‌ای و سرشناس، این موضع‌گیری‌ها و خبرسازی‌ها اهمیت چندانی ندارد و جای نگرانی نیست.

مهندسی اکران و افزایش صندلی، سینما ملت را جزو پرمخاطبین سه ماه اول سال کرد

* سؤال بعدی من درباره پرمخاطب شدن سینما ملت و دیگر سینماهای شهرداری در سه‌ماهه اول سال است، دلایلی که این سینما توانست در سه ماه اول سال جزو پرمخاطب‌ترین سینمای کشور شود چیست؟

از سال 1398 ظرفیت سالن و صندلی‌های پردیس ملت افزایش یافت و به دو برابر رسید اما متأسفانه به‌دلیل همزمانی با شیوع کرونا تمامی سینماهای کشور با تعطیلی مواجه شد و امکان رده‌بندی وجود نداشت، اما از فروردین امسال پس از دو سال درگیری با همه‌گیری کرونا، سینماها نیز تقریباً به روال عادی برگشتند و با ظرفیت کامل اکران‌هایشان را آغاز کردند که با توجه به افزایش تعداد سالن‌ها، برنامه‌ریزی دقیق و مهندسی اکران فیلم‌ها، باعث شد که پردیس ملت در رده سوم جدول فروش اکران سینماهای کشور قرار گیرد هرچند ناگفته نماند که دو سینمایی که در جایگاه اول و دوم این جدول قرار دارند به‌لحاظ تعداد صندلی آمار بالاتری نسبت به پردیس ملت دارند.

مردم احساس نیاز به فیلم اجتماعی با مضامین عالی ندارند!

* در زمان حاضر در چه‌صورت فیلم‌های جدی در کشور نسبت به کمدی‌ها پرمخاطب خواهند شد؟

همان‌طور که اشاره کردید آمار مخاطبین فیلم‌های کمدی با اختلاف زیاد بیشتر از سایر آثار است و به‌نظر می‌رسد این موضوع تابع شرایط اجتماعی حاکم بر جامعه است و احساس نیازی که در مخاطب برای شاد شدن وجود دارد، برای همین تا زمانی که احساس نیاز برای دیدن آثار اجتماعی با مضامین عالی وجود نداشته باشد این دست آثار اقبالی نخواهند داشت.

انتهای پیام/+

واژه های کاربردی مرتبط
واژه های کاربردی مرتبط
پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران