کمهزینه بودن بیحجابی، مانع از ترویج عفاف و حجاب میشود
استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) یکی از دلایل ترویج بیحجابی در جامعه را هزینهبر بودن عفاف و حجاب در زمینههای اقتصادی، فرهنگی و... عنوان کرد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حسین سوزنچی عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در نشست «مقتضیات اجرای سیاستها و قوانین حجاب و عفاف» از سوی مؤسسه انقلاب اسلامی برگزار شد، با اشاره به ورود حکومتی به مقوله حجاب و عفاف گفت: حکومت تا میتواند باید از مداخلههای مستقیم کنار بکشد و غیرمستقیم مداخله کند.
سوزنچی حجاب را یکی از اجزاء و اولویتهای نظام اسلامی عنوان کرد و گفت: به سه دلیل حجاب جز اولویتهای نظام است. اول اینکه خود مسأله حیا و عفاف از ارکان دینداری است. ما در زمانه تمدن برهنگی هستیم و این تمدن عدم حجاب را طلب میکند به طور طبیعی درگیری پیش میآید و همین حساسیت مساله را بالا میبرد.
او دومین دلیل اولویت داشتن حجاب در اسلام را نماد مسلمانی دانست و اظهار داشت: به تعبیر هایدگر ما در عصر تصویر جهان به سرمیبریم و نمادهای تصویری حرف اول رامیزنند. در این شرایط حجاب زن اولین تصویری است که از یک مسلمان به چشم میآید و نماد مسلمانی است. این یعنی علاوه بر سویه عفاف، حجاب از زاویه هویتی هم در زمانه ما موضوعیت پیدا کرده است.
سوزنچی با اشاره به موضوع موج فمینیسم، تصوریح کرد: این مسئله همه امور مربوط به زنان را تحت تأثیر قرار داده است و هربحثی که درباره زنان باشد خود به خود در اولویت قرار میگیرد.
عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) ادامه داد: متناسب با این وضعیتی که حجاب امروزه پیدا کرده است دشمن دو برنامه اصلی دارد؛ دسته اول از کارهای دشمن سرمایه گذاری روی ترویج بی عفتی است و دسته دوم تأکید نگاه به مقوله حجاب به عنوان یکی از بحثهای هویتی است.
او با بیان اینکه چون حجاب تبدیل به نماد هویتی نظام شده، نمی توان آن را نادیده گرفت؛ یادآوری کرد: برای دشمن تخریب این نماد موضوعیت دارد.
سوزنچی با اشاره به ورود حکومتی به مقوله حجاب و عفاف تصریح کرد: چهار موضوع حکمرانی که در بحث حجاب با آن مواجه هستیم اینهاست: اول اینکه چه فهمی از حاکمیت داریم؟ ما یک ولیّ فقیه داریم که تمام تلاش رامیکند که امور را بر اساس اسلام پیاده کند. اما مشکل اینجاست که ناخودآگاه بسیاری از مسئولین اجرایی خود را فقیه تصور میکنند و نظر شخصی خود را به اسم اسلام اجرامیکنند. آیا مسئولینی که بر طرحها و آراء و راه حلهای خود اصرار میورزند، فقیه هستند؟ و نظرشان نظر سلام است یا یک نظر شخصی است که باید در عرصه میدانی آزموده شود و مورد بررسی کارشناسی علمی قرار گیرد؟ مشکل این است که این افراد نظرات شخصی خود را به اسم اسلاممیخواهند اجرا کنند و از اسلام هزینه میکنند.
او ادامه داد: بحث دوم این است که چه فهمی از مناسبات حاکمیت و مردم داریم؟ ما در تقابل دولت و مردم، نیازمند دولت ضعیف و مردم قوی هستیم. (سوءتفاهم نشود منظور از دولت ضعیف، میزان اعمال قدرت دولت در برابر مردم است وگرنه تردیدی نیست که مجموع دولت و ملت در برابر بیگانه باید قوی باشند). این همان چیزی است که حضرت آقا با تعبیر مقتدر مظلوم از آن یاد کردند. به این معنی اینکه سیاستها معمولا از بالا به پایین است غلط است.
سوزنچی گفت: نکته سوم این است که ما چه فهمی از مخاطب داریم؟ یعنی چه فکری برای اجرای سیاستها برای تنوع مخاطب داریم؟ آیا مخاطبان ما یکدستند؟ مقوله چهارم این است که چه فهمی از حجاب داریم (که همان سه زاویه ای است که اول بحث عرض کردم)؟
این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه اینکه کلیت برنامهها باید بر این اصل استوار باشد که بیحجابی هزینه داشته و حجاب هزینه نداشته باشد، اظهار داشت: منظورم فقط هزینه اقتصادی نیست بلکه انواع هزینههای فرهنگی و اجتماعی و... اقتصادی مانند این است که مثلا چادر مشکی نباید اینقدر گران باشد و در عوض لباسهای بدن نما این اندازه ارزان. امروزه وضعیت به گونه ای شده که بی حجابی هزینه فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی ندارد اما حجاب هزینه دار شده است. در حالی که باید بالعکس باشد.
او به نقش حکومت در مقوله عفاف و حجاب اشاره کرد وگفت: حکومت تا میتواند باید از مداخلههای مستقیم کنار بکشد و غیرمستقیم مداخله کند. همین مثال ایجاد هزینه برای بی حجابی و کم کردن هزینه باحجاب بودن نمونه ای از اقدامات غیرمستقیم است که اثرش در رواج فرهنگ حجاب بیسار بیشتر است از مداخلات مستقیم.
او در پایان بر لزوم مشاور رسانهای در موضوع حجاب تصریح و خاطرنشان کرد: باید در تمام برنامههای حجاب مشاور رسانهای داشته باشیم. امروزه در شرایطی قرار داریم که با تبلیغات ذائقه افراد را عوض میکنند. دشمنان باطل خود را شیرین جلوه میدهند چرا ما کار رسانهای را جدی نمی گیریم و نمیتوانیم حق خود را شیرین و خوشایند جلوه بدهیم.
انتهای پیام/