مافی: دو فیلم و یک سریال تولیدات سه دوره رویازی است

مافی: دو فیلم و یک سریال تولیدات سه دوره رویازی است

مدیر مرکز انیمیشن حوزه هنری می‌گوید مشارکت در اقتصاد انیمیشن ایران نحیف است، در حالی که سودآوری بالایی دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری چهارمین رویداد رویازی با حضور جعفریان رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری، محمد ساسان مدیر تولیدات سینمایی و امیر رضامافی مدیر مرکز انیمیشن حوزه هنری برگزار شد.

حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری در خصوص رویداد تازه رویازی گفت: مرکز انیمیشن حوزه، بزرگ‌ترین مرکز پویانمایی کشور است که سابقه بیست ساله دارد. رویکرد جدید ما باعث شده نه تنها در تولید بلکه در دیگر حوزه ها نیز ورود داشته باشیم.

وی گفت: اتفاقات جدید ما ناشی از تحلیل‌های تازه در این صنعت است که رویازی یکی از نتایج آن است. دوره جدید مبتنی بر آسیب‌شناسی نقاط قوت و ضعف سه دوره قبل است.  علاوه بر تقویت جریان تولید، عدالت در تأمین سرمایه و تقویت گروه‌ها و استودیو‌ها از برنامه‌های ما در مرکز انیمیشن سوره است. قرار است تا سالانه اکران یک انیمیشن سینمایی در سال داشته باشیم که با "لوپتو" از مهرماه امسال آغاز می‌شود.

در ادامه، محمد ساسان مدیر تولیدات سینمایی سازمان سینمایی سوره گفت: از پویانمایی ایرانی خاطرات زیادی  تا به امروز داریم. در دوره‌های بعدی این خاطرات تکمیل شد. حوزه و صداوسیما با شکرستان و دیگر انیمیشن‌ها کارهای خوبی را برای ما ساختند. اتفاقات خوبی حوزه جهانی رخ داد که ادامه خواهد داشت. در زمینه همکاری نگاه ما این است که در فراتهران فعالیت داشته باشیم که این اتفاق افتاد و در شهرهای دیگر همکاری ادامه پیدا کرد و آثاری تولید شده است.

سپس مافی مدیر مرکز انیمیشن حوزه در سخنانی بیان کرد: تمام کارهای ما به مدد فعالان رسانه‌ای بازتاب پیدا می‌کنند که جا دارد از شما تشکر کنیم. تلاش کردیم در دوره جدید آسیب‌ها کمتر باشد و به شعارها پایبند باشیم تا اتصال سرمایه‌گذاران به استودیوهای انیمیشن برقرار باشد.
 
وی ادامه داد: سریال 300 دقیقه‌ای "موزه انقراض" از استان قزوین ساخته شد و دو فیلم سینمایی "دایتیا" و "رویاشهر" در مسیر تولیدند. راهبرد ما چند نوع مشارکت دارد: ولید محتوا، ساختار صنعت و اقتصاد انیمیشن. همراهی این راهبردها در رویداد رویازی امسال دیده می‌شود. این مشارکت به معنای مداخله و تصدی‌گری نیست بلکه همراهی انیمیشن ایران است. شاخه‌های این صنعت رشد موزونی نداشته و ضعف‌هایی داشته است.  مدیریت این صنعت از مدیریت سینما متفاوت است بلکه از تعامل هنر و صنعت رخ می‌دهد اما هنوز این موضوع برای مدیران ما جا نیافتاده است. آن را باید یک مدیوم جداگانه تلقی کرد. باید تلاش کرد بخش صنعتی و مدیریت کارها را مدیریت کرد.

مدیر مرکز انیمیشن حوزه با اشاره به اینکه یکی از نشانه‌های مشارکت ما آموزش‌دهی است، گفت: تیم‌های جدیدی که در استان‌ها حضور دارند و صاحب استعداد هستند، حمایت و کشف می‌شوند. سینمای ایران مدیریتش تمرکز در تهران داشته باشد، اما دوربین آن باید در جای جای کشور باشد. انیمیشن باید در همه ایران تکثیر شود. گروه‌های تولیدی باید آماده شوند. اختلاف ارز و ریال کار کردن برای خارج را سودآور کرده است. بسیاری از بچه‌های انیمیشن ما درحال خدمت دادن به خارجند. این تبدیل به یک موج شده که نشان از اشتباهات ما در این حوزه است و نشان می‌دهد که توزیع عادلانه ثروت رخ نداده است.

وی افزود: در عرصه محتوا با محتوای وارداتی که بچه‌های ما دچار آن هستند، رقابتی داریم. بیشتر ترافیک مصرفی نت ما برای بچه‌ها و انیمیشن است. ما نیاز به تولیدات انیمیشن داخلی داریم.  مشارکت در اقتصاد انیمیشن ایران نحیف است، در حالی که سودآوری بالایی دارد. خبر اکران پسر دلفینی را که پوشش دادید، نشان می‌دهد که امکان و بضاعت فروش بین‌المللی داریم، اما نیاز به سرمایه‌گذاری و توزیع عادلانه دارد. برای ادبیات جامع انیمیشن نیازمند کمک نظری هستیم همچنان که در سینما هم این نیاز را داریم.

مافی در بخش بعدی صحبت‌هایش درباره تغییر کلمه پیچینگ در زبان فارسی گفت: سال قبل در روز نهایی رویازی و در نشست خبری برای آغاز و کلید زدن دور جدید،  ما درخواست کردیم که برای واژه پیچ کلماتی پیشنهاد بدهید. با همکاری برخی از فعالین ادبیات فارسی در نهایت به نتایجی رسیدیم.  کلمه پیچینگ در لغت‌نامه‌های فارسی پرتاب برای هدف خاص معنا دارد. در نهایت پرتاب برای ایده‌های آینده‌دار نزدیک‌ترین تعبیر است. البته طبیعی است که حک و نقد و بررسی شود اما نیازمند خلق ادبیات هستیم. آنچه که در صحنه سینمای ایران می‌بینیم نشان دهنده فقدان نظریه پردازی در سال‌های اخیر است.

وی درباره اکران‌های انیمیشن حوزه در سال‌های بعد گفت: هر سال اکران یک انیمیشن داریم. مسافری از دایتیا در سال بعد است که 75 درصد آن جلو رفته است. سال بعد رویاشهر و بعد از آن انیمیشن یوز. در عرصه انیمیشن باید از هرآنچه که هویت ما را می‌سازد، صحبت می‌کنیم. سینما میراث فرهنگی ما است. در آینده بیش از آنکه ساختمان‌های ما را تماشا کنند فیلم های ما را می‌بینند.

مافی ادامه داد: سبد مصرفی بچه های ما در سریال کاملا خارجی و آثار ترند شده است. قرار ما این است که کارهای مهم و معروف را مطالعه کنیم تا با پیدا کردن علل شهرت و مطرح شدن آنها، ایده‌ها و نکات مهم برای تولید انیمیشن داخلی را پیدا کنیم. میان انیمیشن هنری و مصرفی ما فاصله وجود دارد و تلاش ما این است که این فاصله را کم کنیم.

وی گفت: الان تولید انیمیشن از نظر قیمت کمتر از سینمای رئال است و می‌توانند در این حوزه فعالیت سودآور داشته باشند.

مافی ضمن اشاره به تأسیس صندوق اعتباری گفت: ما استودیو نخواهیم داشت و کارهای تولیدی‌مان را نیز به بیرون از حوزه ارائه دادیم تا رقیب انیمیشن‌یازان نشویم. در حال حاضر 60 ثبت‌نام  از اصفهان، یزد، خراسان، قزوین، سمنان، همدان، کرمان، تهران و... داشتیم. هنوز این میل وجود دارد که ارائه طرح‌های دیگر ادامه داشته باشد و علاقه‌مندان می‌توانند طرح‌های خود را ارائه دهند.

وی در پاسخ به خبرنگار تسنیم درباره علت تعداد کم موارد سرمایه‌گذاری‌شده گفت که علت اصلی، عدم پذیرفتن این فرایند برای سرمایه‌گذاران کشور است. البته برخی فیلم‌ها نیز توسط گروه‌های تولیدی لغو شدند. دیگر اینکه بسیاری از کارهای ارائه شده ما توسط خالقان به‌طور کامل تبیین نشدند و برای همین به مرحله جذب سرمایه و ثبت قرارداد نرسیدند.
 

انتهای‌پیام/

واژه های کاربردی مرتبط
واژه های کاربردی مرتبط
پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران