ساداتیان: تهیهکننده هندی بهخاطر تحریمها نگران اکران فیلمش در اروپا و آمریکا بود/ رایت فیلم را با سماجت خریدیم
ساداتیان درباره اکران فیلم هندی در ایران میگوید که تهیهکننده فیلم بهخاطر تحریمها نگران بود فیلمش در اروپا و آمریکا اکران نشود. پروسه خرید رایت چند ماه طول کشید اما در نهایت با سماجت حق پخش ایران را خریدیم. رقم بالایی هم برای خرید ندادیم.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، موضوع اکران فیلمهای خارجی یکی از مصوبات شورای عالی اکران در دوره جدید مدیریت سینمای کشور است. این موضوع سالها قبل برای مدتی کوتاه در سینماهای کشور اجرا میشد اما بیشتر بهخاطر فشارهایی که برخی تهیهکنندگان نسبت به این اقدام داشتند، کمکم فیتیله آن پایین کشیده شد.
اما این روزها خبر اکران یک فیلم هندی که سومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای هند عنوان میشود، در رسانهها عنوان میشود. فیلم "خیزش، غرش، آتش" در کنار فیلمهای ایرانی در سینماهای کشور اکران میشود. فیلمی که هم از نظر کاربران جهانی و هم از منتقدین سینمای دنیا، توانسته نمرات و امتیازهای قاقب قبولی را کسب کند.
سیدجمال ساداتیان، تهیهکننده و سینمادار ایرانی که رایت قانونی این فیلم را از مالک هندی آن خریده است، درباره روند خرید و اکران این فیلم توضیحاتی را به خبرنگار تسنیم ارائه داد که جالب است. از قبیل پاسخش به تهیهکنندگانی که این برنامه را منافی منافع فیلمهای ایران میخوانند تا مشکلات خرید رایت فیلم بهخاطر تحریمها و سنگاندازیها و...
تهیهکننده فیلمهای "هفت دقیقه تا پاییز" و "متری شیش و نیم" درباره انتقاد تهیهکنندگان گفت: امروز مانند گذشته تعداد سالنهای سینمایی ما آنقدرکم نیست که نگران کمبود سالن برای اکران فیلمهای داخلی باشیم. با وضعیت روبهرشد ساخت و ساز سالنهای سینما در مراکز تجاری و خرید، و بر اساس گزارشها و آمارها، تا سال آینده 400 سالن سینما به زنجیره سینمایی کشور اضافه خواهد شد. بنابراین تهیهکنندگانی که نگران کمبود سالن برای فیلمشان هستند، این نگرانی را نداشته باشند.
وی ادامه داد: اما مشکلی که در این میان وجود دارد گردش مالی بسیار پایین سینمای ایران است. با این گردش مالی پایین بهسختی میشود چرخه اقتصاد سینمای ایران را چرخاند. در همین 6 ماه گذشته تعداد مخاطبین سینمای ایران نسبت به قبل از کرونا بسیار کمتر بود. خب، در این شرایط اکران فیلم پرفروش خارجی میتواند در کنار اکران فیلمهای خودمان وضعیت اکران را تا حدودی بهتر کند. در کشور ما بسیاری هستند که به فیلمهای خارجی علاقه دارند و آن را از پلتفرمها و سایتها دانلود و تماشا میکنند. این جمعیت عموماً برای دیدن فیلمهای ایرانی به سینما نمیآید، برای همین به عنوان ظرفیتی برای سینمای ایران میتواند تلقی شود که به میزان مخاطبین اضافه کند.
ساداتیان گفت: با این وضعیت فروش سینماها پول آب و برق خود را به سختی درمیآورند. سینمای ما به تنوع نیاز دارد و این تنوع میتواند در مورد فیلمهای جهان هم لحاظ شود تا مردم بتوانند فیلمهای روز جهان را هم در سینماهای کشور تماشا کنند.
این فیمساز درباره موضوع فیلم "خیزش، غرش، آتش" گفت: این فیلم درباره مبارزات مردم هندوستان علیه استعمار انگلیس است که با جذابیتهای فراوان و بر اساس استاندارهای روز سینمای دنیا ساخته شده است.
او درباره برنامهریزی برای اکران فیلمهای خارجی در سینمای کشور گفت: در سال چندین هزار فیلم خارجی در جهان تولید و اکران میشود. در حال حاضر به این فکر میکنیم که در ماه بتوانیم 1 فیلم خارجی اکران کنیم. بهنظرم امکان اکران 10 فیلم خارجی در سال وجود دارد.
داور چند دوره جشنواره فیلم فجر درباره مشکلات خرید رایت فیلم بهدلیل تحریمها گفت: با وجود اینکه فیلم هندی است اما تهیهکننده نگران اکران فیلمش در اروپا و آمریکا بود. البته پخشکننده فیلم چندان مشکلی نداشت اما این تهیهکننده بود که نگران این موضوع بود. پروسه گفتوگو و خرید رایت چند ماه طول کشید تا در نهایت به سرانجام رسید. ما برای رفع این نگرانی رقم بالایی را پیشنهاد ندادیم و اتفاقاً هزینه منطقی برای فیلم شد. نکتهای که باعث شد تا طرف ما حاضر به فروش حق پخش فیلمش شود سماجت ما بود.
او در بخش دیگری از صحبتهای خود بیان کرد که اکران فیلمهای خارجی میتواند روی کارگردان ایرانی نیز اثرگذار باشد و منجر به تقویت و بهتر شدن کیفیت فیلمهای ما بشود.
وی در واکنش به سؤال ما مبنی بر اینکه فیلمهای ما که بیشتر اجتماعیاند چگونه میتوانند از فیلمهای خارجی پرطرفدار که بیشتر در گونههای اکشن، حادثهای، حماسی و غیراجتماعیاند، تأثیر بگیرند گفت: البته تمام فیلمهای خارجی هم در این گونهها نیستند و ما فیلمهای درام هم اکران خواهیم کرد. برخی از این فیلمهای درام نیز از کیفیت بالا و فروش بسیار خوبی برخوردارند. تلاش این است که سبد فیلمهای خارجی در کشور ما رنگارنگ باشد. علاوه بر این حتی در صورتی که فیلمها در گونههای غیر درام و مثلاً حادثهای هم باشند، باز بر کارگردان و سینماگر ما اثرگذار خواهد بود.
تهیهکننده فیلمهای به رنگ ارغوان و جامهدران در پایان درباره احتمال خرید رایت فیلمهای اروپایی و آمریکایی گفت: باید دید اکران فیلم اول چگونه برگزار خواهد شد و چه پیش خواهد آمد. این موضوع به تعداد سالنهایی که در مدار میآیند نیز بسته است و اهمیت دارد.
انتهای پیام/