ایستادگی بر عدالت محوری و توجه به ظرفیت سینمایی استانها
برخی از سینماگران و هنرمندان استانها در گزارشی مطالبات خود را از رئیس سازمان سینمایی اعلام کردند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، عدالت محوری، شعاری که در شرایط سخت اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی به تیتری برای آغاز به کار دولت سیزدهم تبدیل شده است و چالشهای موجود در هر عرصهای را بیش از گذشته گوشزد میکند. اما جامه عمل پوشاندن به خط و مشی آن به خودی خود بحرانهایی را در پی دارد که خود حدیثی مفصل است.
در وضعیت رکود فعالیتها و معیشت مردم، سطح توقعات از دولت جدید بیش از گذشته نمود پیدا کرده است چرا که مقارنت آن با انتشار ویروس کرونا و بحرانهای ناشی از آن، نه تنها مانع از بهبود شرایط شده، بلکه گریبان فعالان عرصه فرهنگ و هنر را نیز گرفته است. در این شرایط مدیریت بحران با حفظ رویکرد عدالت محوری، به دغدغه ای جدی برای دولت و متصدیان آن، بالاخص در سینما تبدیل شد.
احیای شورای عالی سینما به همت دولت سیزدهم که صحهای بر اهمیت سینما در عصر امروز است، از دیگر اقدامات جدی سازمان سینمایی، در راستای رسیدگی به مسائل کلان حوزه فرهنگ و هنر در این شورا محسوب میشود. در این میان رویکرد رئیس سازمان سینمایی مبنی بر سفر به استانها و بررسی میدانی مشکلات سینماگران و وضعیت سینماهای استانی، از جمله مأموریتهای موثر سازمان و به منظور احقاق عدالت در عرصه سینمای کشور بوده است.
این در حالی است که کمبود امکانات، عدم بهرهوری مناسب از ظرفیتهای سینمایی استانها، رسیدگی به مطالبات سینماگران بلاخص هنرمندان مناطق محروم را به امری ضروری در عرصه فرهنگ و هنر تبدیل میکند در حال حاضر با توجه به جمعیت ایران، حداقل به بیش از 3 هزار سالن فعال نیازمندیم در حالیکه متأسفانه تنها 600 سینما در کشور فعال بوده و این با رقم 20 درصدی رکود وضعیت معیشتی سینماگران برابری داشته و براساس آمارهای اعلام شده، تقریبا 220 شهر در کشور فاقد حتی یکی سالن سینما است و بهبود این وضعیت مستلزم روحیهای عدالت محور است که علاوه بر کشف استعدادها، از مهاجرت سینماگران استانها به پایتخت و تمرکز امکانات در تهران جلوگیری کند.
بررسی زیرساختهای استانی به لحاظ فرهنگی از دیگر ملاحظات سازمان سینمایی در بررسی درخواست سینماگران دیگر شهرها است چرا که احداث سالن به تنهایی منجر به جذب مخاطب و بروز توانمندیهای سینماگران نشده و مستلزم بهبود وضعیت زیرساختهای فرهنگی و سینمایی است.
سینماگران و فعالان سینمایی استانی با بیان مشکلات و درخواستها و دغدغههای خود، بر لزوم حمایتهای مادی و معنوی از سینماگران استانی، تمرکز زدایی از ساخت تولیدات در پایتخت، فراهم کردن زیرساختهای لازم برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان این حوزه به پایتخت، برگزاری ورک شاپهای تخصصی در استان، کمک به توسعه و تجهیز سینماها، ارتقای تجهیزات آموزشی فیلمسازی و ضرورت برگزاری جشنوارههای سینمایی تأکید کردند و جبران این کاستیهای سینمایی در استانها را خواستار شدند.
در این راستا حامد سعادت، از مستندسازان استان کرمان خطاب به رئیس سازمان سینمایی با تأکید بر اینکه برنامههایی که سازمان سینمایی در دوره جدید پیگیری میکند از ضرورتها و نیاز کشور است. میگوید: قطعاً ریلگذاری اهداف شما در اعمال عدالت با چالشهایی از سوی برخی افراد در تهران مواجه خواهد شد اما در درستی مسیر و افقی که انتخاب کردید شک نکنید.
وی ادامه میدهد: اطمینان دارم از آن جایی که شما از متن سینما بعد از زنده یاد سیفالله داد به عرصه مدیریت سینما حضور پیدا کردهاید به دلیل اشراف، تجربه و پیوندی که به سینما دارید بهتر میتوانید نیازها را بشناسید و مطمئن هستم این دوره، به دوره شکوفایی سینمای ایران منجر میشود.
مأموریت ایجاد شرایط تولید برای فیلم اولیها به انجمن سینمای جوان استانها از دیگر رویکردهای سازمان سینمایی در دولت سیزدهم در راستای رعایت عدالت و انگیزه بخشی به هنرمندان سینمایی تازه وارد بوده و توجه رئیس سازمان سینمایی به این مهم، با واکنش خوب سینماگران روبه رو شد.
مسعود اشجعی یکی دیگر از فیلمسازان استانی با استقبال از این سیاستگذاری سازمان سینمایی معتقد است حرکت تحولی در زمینه الگوی جدید فیلم اولیها امیدوارکننده و امیدبخش است.
وی با درخواست تشکیل شورای استانی سینما برای پیگیری مطالبات و مصوبات استانها، خطاب به معاون وزیر ارشاد گفت: کرمان از شما خاطرات خوبی دارد. چند سال پیش با حضور شما برای جشنواره مقاومت، چند سینمای شهر کرمان بازسازی شدند و فضای پرنشاطی در آن مقطع برای رونق فعالیتهای فرهنگی و سینمایی ایجاد شده بود.
بخش دیگری از درخواستها، جامعه مخاطب سینما را شامل میشود که علاوه بر سینماگران، نیاز به سینمای مدرن را برای جامعه هدف به امری ضروری تبدیل کرده است. پیگیری اینگونه مطالبات علاوه بر اختصاص امکانات، شرایط بروز استعدادهای پنهان در شهرستانها را فراهم کرده و با مهارت سنجی ، از مهاجرت افراد به پایتخت جلوگیری میکند.
اشجعی با تأکید بر غنای فرهنگی، اقتصادی و جغرافیایی استانها خاطرنشان میسازد: متأسفانه بسیاری از استانها فاقد حتی یک مرکز سینمایی مدرن هستند چرا که این شهرها به لحاظ زیرساخت سینمایی و سالن دچار معضل بوده و بهبود آن نیازمند سیاست گذاریهای کلان است.
کشف استعدادها، بروز توانایی سینماگران برای حضور در عرصه بین المللی، افرایش سطح تولیدات، رونق سینما و غیره در سایه بخش مهمی از مطالبات تحت عنوان «درآمدزایی» معنا پیدا کرده و هرگونه تداخل در آن رکود سینما را در پی خواهد داشت. این در حالی است که عدالتمحوری در بررسی زمینههای فعالیت و توجه به تقسیم بودجه، حمایتهای مالی از سینماگران را در صدر رسیدگیهای مدیران فرهنگی قرار میدهد. بر این اساس فعالان حوزه سینمایی کردستان نیز خواستار حمایت دولت از هنرمندان در بخشهای مختلف شدند و عدم درآمدزایی سینماگران این استان را معضلی اساسی دانستند.
ایرج بهرام نژاد مدیر مسئول آموزشگاه فن بیان مونا، نیز نبود درآمد و نداشتن مسکن را از جمله دغدغههای هنرمندان استان عنوان میکند و خواستار توجه بیشتر وزارت فرهنگ و ارشاد به قشر هنرمندان به ویژه از لحاظ اقتصادی شد.
در ادامه امیر غلامی مدرس سینما و فیلمساز نیز از سیستم اداری دستگاهها در گذشته انتقاد میکند و اشاره دارد که: سیستم مافیایی در حوزه سینمایی باعث به حاشیهرانده شدن تعدادی از فعالان عرصه سینما شده و باید اصلاحاتی در آن صورت گیرد.
فاتح بادپروا مدیر سینما کردستان مریوان نیز بر ضرورت حمایت از همه حوزههای زیرمجموعه سینمایی استان تأکید میکند و بر این باور است: چندین سال میشود که بخش خصوصی حوزه سینما فراموش شده و نیازمند حمایت است.
بختیار لحیمی، مدرس و مستندساز و مدیرعامل خانه مستند استانی نیز با اشاره به اینکه بعد از 2 سال پیگیری، موفق به دریافت مجوز راهاندازی خانه مستند استان شده است، ادامه میدهد: وزارت ارشاد باید محلی در شان خانه سینما برای این مهم اختصاص دهد، ضمن اینکه بودجه سالانه مستمر و ردیف بودجه ثابت برای خانه مستند در نظر گرفته شود.
ناصر سبحانی، فیلمساز مدیر شرکت دانش بنیان تجهیرات انمیشین سازی در ایران هم بر لزوم حمایت از تولیدکنندگان تجهیزات سینمایی کشور تأکید میکند.
حیدر مرادی، از دیگر مدیران پردیس سینمایی استانی با اشاره به اینکه طی 10 گذشته صندلیهای این سینما تعویض نشده است، افزود: با وجود پایین بودن درآمد سرانه مردم استان، استقبال مردم از فیلمها خوب است.
سوران فهیم مدرس سینما و تدوینگر از دیگر مطالبه گران سینمایی است که سینمای ایران را دارای مشکل بنیادی، و غغفلت از کاربردی بودن آن را مشکلی اساسی معرفی کرد و آموزشهای سینما در ایران را بسیار قدیمی دانست.
وی بر لزوم ایجاد تحول در سینمای جوان کشورتاکید کرد و ادامه داد: صرف مجهز کردن خانههای سینمای جوان کافی نیست بلکه به نظر من باید به فیلمساز یاد داد که چطوری پول دربیاورند..
در این راستا سازمان سینمایی با تاکید بر نقش تعیین کننده سینما به عنوان یک رسانه، در حالی بر رویکرد «عدالت محوری» حرکت میکند، که رسیدگی به مطالبات سینماگران استانها و شهرستانها را عاملی برای کشف خلاقیت، جسارت و نوآوری فیلمسازان جوان و استعدادهای جدید میداند که انحصار و انسداد فضای فعلی سینما را شکسته و آن را در مسیر و مدار توسعه، رشد و اعتلای فرهنگی ملی و دینی قرار میدهد . این در حالی است که با پایبندی نسبت به پیگیری چالشها و بهره مندی از تفاوت فرهنگهای جغرافیایی به منظور شکل دادن به تصویر وجوهات منحصر به فرد یک سرزمین، در نگاه جهانیان و تبیین مناسبات فرهنگی و سیاسی بین کشورها، به سینمای ایران بیش از همیشه بها دهد.
انتهای پیام/