عسگرپور: می‌ترسم به دوره‌ای برسیم که فیلم نسازیم و فقط دعوا کنیم! + گزارش تصویری

عسگرپور: می‌ترسم به دوره‌ای برسیم که فیلم نسازیم و فقط دعوا کنیم! + گزارش تصویری

سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند به ریاست حامد شکیبانیا شب گذشته افتتاح شد؛ عسگرپور خواستار این شد که سینمای کشور از حاشیه‌ها فاصله گرفته و به اصل موضوع بپردازد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم افتتاحیه سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شب گذشته همزمان با روز ملی سینما در ساختمان شماره 2 خانه سینما برگزار شد. در این مراسم، جمعی از مستندسازان از صنوف مختلف حضور داشتند. هم‌چنین چهره‌هایی نظیر محمد حمیدی‌مقدم، سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد، حامد شکیبانیا، محمدمهدی عسگرپور، رامین حیدری فاروقی، سعید رشتیان، اُرد عطارپور، اُرد زند، مهوش شیخ الاسلامی، مرتضی رزاق کریمی، شهرام درخشان، محمد صوفی، محسن خانجهانی، مهدی زمانپور کیاسری، سام کلانتری، پیروز کلانتری و ... حضور داشتند.

تغییر جدی در شیوه داوری سیزدهیمین جشن مستقل

حامد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند در بخش ابتدایی این برنامه صحبت کرد و گفت: این برنامه آیین افتتاحیه جشن مستقل هست، در حالی که سال‌های گذشته فقط یک شب اختتامیه داشتیم. به لطف و زحمات دوستان در هیئت رئیسه جشن، امسال آیین‌نامه آن تغییرات اساسی کرده و شیوه داوری نیز دچار تغییر شده است. اکنون تعداد زیادی از بچه‌های صنف و بیرون از صنف در امر داوری دخیل هستند و این همان چیزی است که بدان شیوه آکادمی می‌گویند.

وی اضافه کرد: به همین دلیل هم تقویم جشنواره اندکی تغییر کرده و هم این مراسم بدان اضافه شده است. خیلی خوشحالیم که توانستیم این مراسم را در روز سینما برگزار کنیم. اختتامیه در اسفندماه خواهد بود و از امروز نزدیک به 6 ماه برای فراخوان داورهای جشن و کسانی که می خواهند آثارشان را شرکت بدهند فرصت داریم. امیدواریم که داوری‌ها دقیق‌تر شود؛ تخمین اولیه ما برای تعداد داوران 150 نفر است.

محمدمهدی عسگرپور رئیس هیئت‌مدیره خانه سینما دیگر سخنران این مراسم بود. او گفت: در ابتدا می‌خواستم ژست آدم‌های نوپا را بگیرم و بگویم چند روز است وارد این مجموعه شده‌ام، اما امکانش وجود نداشت، چرا که قبلا نیز در دوره‌ای در خدمت دوستان بودم.

وی ضمن تبریک روز ملی سینما گفت: به نوبه خودم روز ملی سینما را تبریک می‌گویم؛ ما اسمش را روز ملی سینما گذاشتیم اما در آن دوره اصرار داشتند که اسمش را روز سینما بگذارند، حتی در دوره‌ای نیز نامش را از تقویم پاک کردند اما سینما پاک شدنی نیست. حتی می‌خواستند خانه سینما را پاک کنند که آنهم پاک‌شدنی نبود.

او بیان داشت: بیشتر تلاش‌هایی که در طول سال‌ها درگیرش می‌شویم برای این است که اثری به وجود بیاید و هنرمندان احساس کنند شناسنامه‌ای از خود باقی گذاشته‌اند. متاسفانه چند سالی است که نه در حوزه فیلمسازی بلکه در خیلی از حوزه‌ها حاشیه بسیار پررنگ شده و اصل متن کمرنگ و کمرنگ‌تر شده است. نگرانم که مبادا کمی جلوتر برویم و به دوره‌ای برسیم که اصلا فیلم نسازیم اما صنف‌ها و دعواها وجود داشته باشد. امیدوارم که بتوانیم قدری از این حاشیه‌ها فاصله گرفته و به اصل موضوع بپردازیم.

سینما روز به روز پیشرو بودنش را از دست می‌دهد

عسگرپور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه همه ما می‌دانیم که خیلی‌ها مایلند ما در حاشیه‌ها زندگی کنیم و اصل فعالیت صورت نگیرد. این اتفاق در سینمای مستند بیشتر هم هست، چرا که سینمای مستند را به عنوان جریان پیشرو در سینمای ایران می‌شناسیم. این موضوع نه فقط در ایران بلکه در همه دنیا دیده می‌شود. متاسفانه چند سالی است که سینما روز به روز پیشرو بودن خود را از دست می‌دهد و متاسفانه به جریانی تبدیل می‌شویم که ممکن است جامعه از ما جلوتر باشد. همه ما باید تلاش کنیم نقش واقعی خود در سینما و به ویژه سینمای مستند را حفظ کنیم. باید مراقب باشیم که حاشیه‌ها همه زندگی هنری ما را دربرگیرد و اصل اتفاق همان چیزی است که روی پرده می‌بینیم.

مرتضی رزاق کریمی دیگر سخنران این جلسه بود. او با اشاره به پیشرو بودن سینمای مستند گفت: سینمای ایران بزرگ است و بزرگانی دارد که توانستند چهره سرزمین ما را نه فقط برای نسل خودمان، بلکه برای نسل گذشته و نسل آینده تصویر کند و به مردم جهان نمایش دهد. شاخه‌های مختلف سینما اعم از داستانی، مستند، انیمیشن و کوتاه همگی در ارائه این تصویر نقش مهمی داشتند، اما واقعیت این است که نقش سینمای مستند ویژه‌تر است. سینمای مستند، سینمای پیشرو است که خوشبختانه هنوز از جامعه عقب نیست. هرچند سینمای داستانی فاصله‌ای داشته باشد اما در ایجاد اوقات فراغت و سرگرمی برای مردم نقش مهمی داشته است اما نقش هویت‌بخشی سینمای مستند غیرقابل انکار است.

وی ادامه داد: این اتفاق نه فقط در ایران، بلکه در همه جهان دیده می‌شود. می‌بینیم جشنواره‌های مهم مثل ونیز که 8 دهه از آغاز آن گذشته است، در دهه آخر خود 2 بار جایزه اصلی‌اش را به فیلم مستند داده است. یکبار 9 سال پیش بود که جانفرانکو رزی گرفت و امسال نیز چند روز پیش این اتفاق تکرار شد.

او با اشاره به شیوه داوری جدید در این دوره از جشنواره گفت: آقای شکیبانیا به داوری اشاره کردند؛ شیوه داوری آکادمی چیزی است که از چند دوره قبل در هیئت مدیره خانه سینما و هیئت موسس انجمن فنون و هنرهای سینمای ایران مطرح شد، اساسنامه آن نوشته شد. دوستان ما در فیلم کوتاه نیز از این شیوه استفاده کردند و نتایج خیلی خوبی داشته و ما هم باید این مسیر را طی می‌کردیم. فکر می‌کنم اعتماد به خرد جمعی خطای کمتری خواهد داشت. به ویژه آنکه این جمع فرهیخته است. امیدوارم این شکل از داوری بتواند به تقویت سینمای مستند منجر شود. باید تاکید کنم که سینمای مستند نیازمند حمایت جدی است.

وی در پایان گفت: تشکر از هیئت رئیسه جشن مستقل سینمای مستند محمد شکیبانیا که رئیس جشن است و دیگر اعضای هیئت رئیسه خانم‌ها محدثه گلچین عارفی و آزاده موسوی و آقایان غلامرضا کتال، هادی‌ آفریده، علیرضا حسینی، سعید رشتیان و شمیم مستقیمی هستند. بنده هم در کنار آنان حضور دارم.

پیروز کلانتری نیز در سخنانی در این مراسم گفت:  70 سال است سینمای مستند داریم اما چرخه آن را هنوز نداریم. در حقیقت، از سرمایه‌گذاری تولید تا نمایش، گیرهای زیادی وجود دارد. با این حال، سینمای مستند پر از اثر است. هر جشن و جشنواره‌ای باید فضایی را به وجود بیاورد که در این چرخه اتفاقی بیفتد و فضای تازه‌ای ایجاد شود. معتقدم که آثار سینمای مستند باید به دست مردم برسد و در یک فضای بسته نماند. فیلم‌های اجتماعی بسیار خوبی می‌سازیم اما سینمای مستند ما اجتماعی نیست. این دو موضوع خیلی با هم تفاوت دارد و باید به دومی بیشتر توجه کنیم.

وی ادامه داد: امیدوارم تجربه تازه آکادمی کمک کند که اجتماعی شدن سینمای مستند رقم بخورد. می‌ترسم رقابت جای مراوده را بگیرد. نباید در این جشن، بحث جایزه و رقابت تبدیل به مسئله اصلی شود، بلکه باید تبدیل به فضایی برای مراوده فیلمسازان با هم شود. امیدوارم این مجموعه 150 نفره فقط به عنوان اینکه فیلم‌ها را ببیند و اثری را انتخاب کنند، فعالیت نکنند.

در بخش پایانی این مراسم، از 4 رئیس جشن مستقل سینمای مستند در 4 دوره اخیر تقدیر شد.

نفر اول، سام کلانتری بود که رئیس دوره نهم جشن مستقل سینمای مستند بود.

نفر دوم، محسن خانجهانی بود که ریاست دوره دهم این جشن را برعهده داشت.

نفر سوم، محمد صوفی بود که در یازدهمین دوره از جشن مستقل سینمای مستند، حضور داشت

نفر چهارم نیز شهرام درخشان بود که رئیس دوره اخیر جشن مستقل سینمای مستند در دوازدهمین دوره آن بود.

در پایان این مراسم، برنامه‌های بزرگداشت سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند مشخص شد؛ براین اساس، در اختتامیه این رویداد، بزرگداشت محمد جعفری و دیگرانوهوی هواکیمیان برگزار می‌شود.

رونمایی از پوستر سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند بخش پایانی این مراسم بود. آرش صادقی طراح این پوستر که نگاهی متفاوت به خشک شدن دریاچه ارومیه دارد، در سخنانی گفت: دریاچه ارومیه مهم‌ترین بحث زیست محیطی کشورمان است و من پیشنهاد دادم که طرح پوستر جشن سیزدهم برگرفته از همین اتفاق باشد که خوشبختانه با موافقت آقای شکیبانیا و دیگر دوستان همراه شد.

انتهای پیام/

سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران
سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران
سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران
سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران
سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران
سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران
سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران
سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران
سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران
سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران
سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران
سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران
سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران
سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران
سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران
سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران
سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران
سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران
سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران
سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران
سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران
سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران
سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران
سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران
سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران
سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران
سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران
واژه های کاربردی مرتبط
واژه های کاربردی مرتبط
پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
مدیران
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
او پارک
پاکسان
رایتل
طبیعت
میهن
triboon
گوشتیران