شریدر باز هم درباره تحول معنوی و رستگاری فیلم میسازد
نویسنده راننده تاکسی در جشنواره فیلم نیویورک گفته که فیلم بعدیاش درباره یک پرستار زن است که مانند فیلمهای قبل او درباره احیای معنویت و رستگاری انسان است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، پل شریدر نویسنده فیلمنامه «راننده تاکسی» به کارگردانی مارتین اسکورسیزی، که در ایران کتابی با عنوان «سبک استعلایی در سینما» دارد، از تولید فیلم جدیدش با موضوع یک پرستار خبر داد.
این کارگردان که در جشنواره فیلم نیویورک و نشست خبری فیلم جدیدش به نام «استاد باغبان» حاضر شده بود، گفت فیلم بعدیاش درباره پرستاری در پورتوریکو خواهد بود. البته او گفته که این حرفه تنها استعارهای از مفهومی است که مد نظرش است.
او این روش را در سهگانه اخیرش با موضوع «مرد تنهای خدا» در فیلمهای «استاد باغبان»، «شمارنده کارت» و «اصلاح شده» بهکار گرفته است. او میگوید که به شخصیتهایی که اشتباهاتی را مرتکب میشوند، بعد متوجه آن شده و خود را تنبیه کرده و اصلاح میشوند توجه دارد. شخصیت فیلم «راننده تاکسی» نیز متأثر از همین امر است.
شریدر گفت: این داستانها درباره فردی است که خودش را با نقاب شغلش پوشانده و منتظر وقوع رویدادی است. او میگوید آنچه که در درون شخصیت راننده تاکسی دیده است، قلب سیاه داستایوفسکی بوده که سوار بر تابوتی زرد رنگ از دل فاضلاب شهر گذر میکرده است.
او در ادامه بیان کرده است که این سبک با فیلم بعدیاش به یک چهارگانه تبدیل میشود زیرا پرستار فیلمش همین موضوع را دارد و فرقش با فیلم قبلی این است که درباره یک زن است.
این نویسنده و کارگردان گفته که فیلم «استاد باغبان» استعارهای از بذر نفرت و عشق است که میتواند گسترش پیدا کند و ریشه بداوند و در ادامه به احیای معنوی و رستگاری منجر شوند.
توضیحات این کارگردان بهخوبی تفکر، مشی و دغدغه او را که در پایاننامه دانشجوییاش که همان کتاب «سبک استعلایی در سینما» است را نشان میدهد. او در آنجا نیز به دنبال نمایش امر متعالی و معنویت درون از خلال واقعیت مادی و روزمره زندگی دنیایی انسان است. چیزی که به عقیدهاش در میان فیلمهای کارگردانانی چون برسون، اوزو و درایر از همه بیشتر دیده میشود.
بهنظر میرسد که شریدر بعد از این تلاش داشت تا همین سبک را در فیلمنامههایی که نوشت و همینطور فیلمهایی که ساخت بهکار گیرد.
انتهای پیام/