"کاتینو" با ۵ میلیون تومان فیلم‌ تولید می‌کند

"کاتینو" با 5 میلیون تومان فیلم‌ تولید می‌کند

نشست خبری کاتینو ۳ با حضور محمدجواد موحد مدیرعامل باشگاه فیلم سوره و حسین دارابی کارگردان سینمای ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،  باشگاه فیلم سوره به عنوان مجموعه ای که زیر نظر حوزه هنری فعالیت می‌کند، امسال برای سومین بار، دوره‌های فیلمسازی خود را با عنوان «کاتینو» برگزار می‌کند.
در جلسه‌ای که امروز ظهر با حضور مدیریت این مجموعه، محمدجواد موحد و برخی از خبرنگاران صورت گرفت، این تهیه‌کننده سینما درباره این رویداد توضیحاتی را ارائه داد.
موحد که امسال تازه‌ترین اثر مجموعه خود با نام "نوشابه مشکی" را راهی جشنواره فیلم کوتاه تهران کرده بود و توانست پنج جایزه از این جشنواره را برای خود کسب کند، بیان کرد: باشگاه فیلم سوره در واقع یک مجموعه برای تربیت فیلمساز و شناسایی جوانان مستعد علاقه‌مند به سینما است. کارگردانان فیلم‌هایی مانند بیست و یک روز بعد، دیدن این فیلم جرم است، مصلحت، هناس و... افرادی هستند که می‌شود ادعا کرد در محیط حرفه‌ای باشگاه فیلم سوره پرورش یافته اند و این فیلم‌ها هم محصولی از این مجموعه است. چه بصورت مستقیم و چه غیر مستقیم. همچنین برخی از تیزرها و نماهنگ‌ها و همینطور سریال کتونی زرنگی محصول باشگاه فیلم سوره است که هنوز متأسفانه پخش نشده است.
او در پاسخ به اینکه آیا باشگاه فیلم سوره در حوزه انیمیشن هم کاری می‌کند یا نه، گفت در باشگاه فیلم سوره تنها فیلم‌های کوتاه و بلند تولید نمی‌شود بلکه در حوزه انیمیشن نیز کارهایی صورت گرفته که می‌توان به «پیش از بهشت» اشاره کرد، اما از آنجایی که حوزه پویانمایی، صنعتی است که تولید در آن زمان‌بردار و دیربازده است، واقعا باید به فکر راه‌اندازی نهاد دیگری مثلا با عنوان باشگاه انیمیشن سوره بود. به نظرم رویداد "رویازی" در سازمان سینمایی سوره اتفاقی است که تقریبا همین هدف را دنبال می‌کند.

موحد در پاسخ به سوالی درباره سابقه تاسیس این مجموعه گفت: باشگاه فیلم سوره هشت سال پیش، در دوره مدیریتی آقای حمزه‌زاده رئیس پیشین سازمان سینمایی سوره توسط محمدرضا شفاه تشکیل شده است و من نیز تقریبا از ابتدا در کنار محمدرضا شفاه به فعالیت در این مرکز مشغول بوده ام.

موحد در پاسخ به چرایی راه اندازی دوره کاتینو گفت؛ سال 1399 که مدیریت این مجموعه را برعهده گرفتم با بررسی نقاط قوت و ضعف اینجا، همراه با همکاران و دوستان‌مان، تصمیم گرفتیم که جوانانی که سن پایین‌تری هم دارند بتوانند وارد دوره‌های آموزش و تربیت فیلم‌سازی شوند. پیش از این عموماً کارگردانان باشگاه که اولین فیلم‌های سینمایی بلند خود را ساختند در سنین 30 سال به بالا اولین کارهای خود را ساختند، که به نظر ما سن بالایی بود، برای همین به این نتیجه رسیدیم که مسیر تربیت فیلمسازان مان را از سنین جوان‌تر شروع کنیم. بنابراین در کنار واحدی که با عنوان «کات» که در واقع راه ورود فیلمسازان حرفه ای تر بود داشتیم، اقدام به راه‌اندازی دوره‌هایی با عنوان «کاتینو» کردیم که در آن، با اعلام فراخوان از سن 17 تا 25 سال هنرجو بپذیریم. شرط ورود به این دوره مثل مجموعه کات ساخت یک فیلم است ولی با نگاهی با اغماض، جوری که حتی اگر فیلمشان را با موبایل ساخته باشند بازهم می‌توانند وارد مرحله مصاحبه ورودی دوره بشوند.
موحد همچنین در خصوص اساتید دوره و منتورهایی که بر تولید آثار هنرجوها نظارت میکنند توضیح داد: اساتید این دوره ها از افرادی هستند که خودشان در مسیر تربیتی باشگاه فیلم سوره بودند؛ برای مثال آقای علیزاده و آقای ملکی که کار تدریس و منتوری دوره ها را انجام می‌دهند از فیلمسازان تربیت شده در باشگاه فیلم سوره هستند.
وی ادامه داد: در اولین دوره 150 نفر ثبت نام کردند که بعد از ریزش 50 نفری با 100 نفر هنرجو روبرو بودیم که از این میان بعد از مصاحبه‌ اولیه 25 نفر فیلمساز در این مجموعه به عنوان هنرجوی فیلمسازی وارد شدند. تصور ما این بود که از این تعداد نهایتاً 5 نفر در دوره بمانند، اما در نهایت دیدیم که 13 نفر توانستند در انتهای دوره اول کاتینو به تولید فیلم های خود برسند. دوره بعدی مهرماه سال قبل بود که در آن 190 نفر برای ما رزومه فرستادند. از میان آنها ما 70 نفر را برای مصاحبه حضوری انتخاب کردیم و 22 نفر در نهایت وارد جریان آموزش و دوره‌های فیلمسازی شدند که در نهایت 6 تا 7 نفر وارد پروسه تولید شدند و هم‌اکنون در حال گذراندن پیش‌تولید فیلم‌های خود هستند. به همین ترتیب حالا از دوره اول کاتینو چهار نفر وارد دوره کات شده و مسیر حرفه‌ای را آغاز کرده‌اند به طوری که فکر می‌کنم در سال‌های بعد می‌توانند وارد تولید حرفه‌ای تر شوند.

آقامحمدیان: جشنواره فیلم رشد باید با تولید فیلم متحول شود/ چرا جشنواره فیلم کودک برگزار نشد؟

موحد درباره بودجه‌ ساخت کارهای دوره ی اول کاتینو بیان کرد که ما برای هر فیلم (کوتاه) چیزی حدود 5 میلیون تومان هزینه کردیم که صرف هزینه‌های جاری آن و فقط اجاره تجهیزات شان شده است. یک دلیل این مبلغ پایین حمایتی، سعی در تربیت فیلمسازانی است که بتوانند با هزینه پایین فیلم بسازنند. برای همین بچه ها در ساخت اثرشان به همدیگر کمک می کردند مثلا یکی در فیلم دیگری بازی می کرد و آن یکی فیلمبرداری فیلم را به عهده می گرفت تا در واقع ضمن تجربه کامل فیلم سازی، هزینه ها هم کمتر شود. وگرنه این میزان هزینه برای تولید فیلم تقریباً در هیچ‌جای دیگر پیدا نمی‌شود.
موحد در پاسخ به اینکه شما نهاد دولتی هستید و باید بودجه داشته باشید و پول خوب خرج کنید گفت؛ مرکز ما فقط برای هزینه‌های جاری خود از طرف حوزه هنری بودجه دریافت می‌کند برای هزینه‌های فیلم‌سازی معمولا با گرفتن سفارش‌ها از مراکز و نهادهای گوناگون برای ساخت تیزر و نماهنگ بودجه مربوطه را تامین می‌کنیم. البته که هیچ کدام از کارهای حرفه‌ای و بلند خود را برای سازمان‌ها و نهادها نمی‌سازیم.
او در پاسخ به اینکه پس مجموعه سفارشی سازی هستید گفت؛ برای ما در حوزه‌ها و موضوعات گوناگون سفارش‌هایی می‌فرستند که ما نیز گزینش می‌کنیم و هرچیزی را نمی‌سازیم.
موحد در پاسخ به میزان هزینه برای ساخت فیلم های بلند یا حرفه ای تر که در واحد کات ساخته میشود گفت: برای فیلم‌های حرفه‌ای کوتاه‌مان البته میزان هزینه‌ها واقعاً متفاوت است. برای فیلم «نوشابه مشکی» که فیلمی با داشتن صحنه های جنگی و پرهزینه است، 700 میلیون تومان هزینه کردیم اما این هزینه در حالی است که فیلمساز این اثر قبلا در تیزرهای مختلف تجربه به دست آورده است و حالا برای اینکه به این نتیجه برسیم که می تواند با n میلیارد بودجه یک سینمایی بسازد منطقی است که این بودجه را به ساخت فیلم کوتاه نوشابه مشکی اختصاص دهیم.. فیلمسازان ما در دوره‌های ابتدایی چندین فیلم و تیزر می‌سازند تا به جایی برسند که بتوانند یک فیلم کوتاه حرفه‌ای و سپس فیلم‌های بلند خود را بسازند. برخی از کارهای باشگاه هم اصلا با حمایت و کمک نهادهای دیگر ساخته می‌شود مانند سریال «کتونی زرنگی» که صاحب آن صداوسیما است.
بعد از این حسین دارابی که فیلم‌های کوتاه و بلند خود را در باشگاه فیلم سوره ساخته است و در این دوره کاتینو به عنوان مربی اصلی هنرجویان حضور دارد، گفت که در باشگاه قوانین نانوشته‌ ای وجود دارد که منجر به جریان زندگی ای می شود که بچه‌ها بتوانند فیلم خود را تولید کنند.کارگردان فیلم هناس در تکمیل نکات موحد گفت؛ باید از فضای شومنی بیرون بیاییم، تنها با اسم مرکز توانمندسازی و آوردن یک سری بودجه هیچ اتفاقی نمی افتد. بچه‌هایی که در باشگاه فیلم سوره فیلم ساختند واقعا وامدار این مجموعه‌اند. از خودم گرفته تا امیرعباس ربیعی و امیرمهدی پوروزیری و رضا زهتابچیان و محمدرضا خردمندان. اینجا یک کار واقعی با بودجه‌های کم رخ می‌دهد، این بودجه پنج میلیونی واقعاً یک شوخی است اما ما هم همینطور فیلم ساختیم. با یک اسم و با یک مدیر نمی‌توان کارها را از پیش برد. اینجا یک فضای رقابتی دارد اما در عین حال بچه‌ها با یکدیگر رفیق هستند و در کارها به یکدیگر کمک می‌کنند.


دارابی گفت سفارش گرفتن برای کارهای تیزر و نماهنگ کاملاً برای چنین مجموعه‌ای که باید جنبه اقتصادی خود را جبران کند، عقلانی است.
او در پاسخ به ایدئولوگ بودن باشگاه فیلم سوره گفت اینجا یک نگاه ملی گرایانه ای حاکم است و نه سیاسی و حزبی. اینگونه هم نیست که فقط تک مضراب باشیم و یک سلیقه را حمایت کنیم بلکه انواع سلایق را در باشگاه مورد توجه قرار داده‌ایم، از فیلم‌های فانتزی و دفاع مقدس گرفته تا کمدی و درام تلخ در اینجا ساخته می‌شود.

در انتها موحد در پاسخ به خبرنگار تسنیم درباره اینکه آیا نهادی که مدیریت آن را برعهده دارد با سازمان بالادستی خود یعنی سازمان سینمایی سوره موازی‌کاری دارد یا خیر گفت: سازمان سینمایی سوره برای خود وظایفی دارد مانند اینکه با خارج از بچه‌های باشگاه فیلمسازی کند یا تیزرها و نماهنگ‌هایی را نیز خود تولید کند اما در کل تربیت فیلمساز در باشگاه انجام می‌شود. البته امکان دارد در برخی از این موارد نیز من نیز با شما هم‌نظر باشم.

انتهای پیام/

واژه های کاربردی مرتبط
واژه های کاربردی مرتبط
پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
او پارک
پاکسان
رایتل
میهن
triboon
گوشتیران
مدیران