جایگاه بصیرت دینی در سبک زندگی فاطمی
تربیت فرزند صالح و عامل به دستورات الهی، آرزوی همه انسانهاست و نبی مکرم اسلام (ص) نیز از این آرزو فارغ نبود. علاوه بر تأکید قرآن کریم درباره عصمت حضرت زهرا(س)، تدبر در دیگر آیات قرآن مانند آیه اسوه بودن پیامبر، جای تأمل بسیاری دارد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، خداوند با لحنی شیوا و دقیق در قرآن فرموده: «لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه». همین جمله کافی است تا کسی که معتقد به کتاب و سنت الهی است، بداند تربیت فرزند بخشی از اسوهپذیری و تبعیت از سیره حسنه نبوی است که باید برداشت دقیقی از رفتار رسول خدا صلی الله علیه و آله باشد تا دستورالعملی جامع برای تربیت نسلهای زهرایی شود.
اما سؤالی که پیش میآید چرایی حجت قرار گرفتن بانوی گرامی اسلام، حضرت فاطمه سلام الله علیها در کنار سایر ائمه است، تا جایی که برخی از روایات معتبر، آن حضرت را در مقامی بالاتر از سایر حجتهای خدا میداند و از این بانوی بزرگوار با ذکر حجت خدا بر حجج الهی نام میبرند. امام رضا علیه السلام در یکی از نقلها فرمودهاند: «نحن حجج الله علیکم و أمنا فاطمه حجه الله علینا.» همین بیان کافی است تا دریابیم که با تمسک به عظمت وجودی حضرت فاطمه سلام الله علیها، میتوان به سیری مناسب از فضیلت الهی دست پیدا کرد و آن را در زندگی شخصی خود پیاده کرد.
حجت الاسلام امیر مسروری در قالب یادداشتی به بررسی ابعادی از شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها پرداخته است.
یک زن اشرف مخلوقات خدا شد
همپایی و همگامی با حق، سیره حضرت فاطمه سلام الله علیها از ابتدای تولد تا زمان شهادت ایشان است. نگاه هر انسان منصف و حقگرایی به سیره 18ساله حیات آن حضرت در نگاه منظومهای و جامع، این درس را به انسان منتقل میکند که آن حضرت از عصر حیات پدر بزرگوارش آموخت که باید در رکاب حق، جان و مال و عرض خود را فدای استواری دین خدا کند و همین امر سبب شد در کودکی به لقبی دست یابد که بسیاری آرزوی آن را داشتند؛ «ام ابیها» لقبی بود که هیچ کس جز حضرت زهرای مرضیه لیاقت نامیده شدن به آن را نداشت.
استمرار این سیره محصور به برخورد با پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله نیست. گذشت و فداکاری آن حضرت در مقام همسری و مادری، نمایش بینظیری از مقام انسانیت در چنین جایگاهی است. تصویر حقیقی و واقعی از مقام زن مؤمن آنچنان در سکنات این بانوی بزرگوار به نمایش درآمد که هیچ انسانی قادر نخواهد بود این مقام را تا این اندازه دریابد و آن را وصف کند. درواقع باید اذعان کرد مهمترین خصوصیت حضرت صدیقه کبری علیها السلام در رسیدن به مقام حجت خداوند و اشرفیت بر مخلوقات خدا، دقت در همراهی و همگامی با حجت خدا بود.
خشم و رضایت حضرت زهرا(س)؛ خشم و رضایت خداوند
نگاه الهی، یکی دیگر از ویژگیهای حضرت فاطمه سلام الله علیها بود. برداشت دقیق آن حضرت از واقعیتهای موجود و ارائه تحلیل متقن از حوادث اطراف، توانست بانوی بزرگ اسلام را به مقام رضای خدایی نائل کند. پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله در این زمینه فرمودهاند: «إن الرب یرضی لرضاء فاطمه و یغضب لغضب فاطمه.»
این بیان مشخص میکند نگاه به اطراف از منظر دخت نبی مکرم اسلام آنقدر با یقین و اطمینان قلب است که تطابق مستقیم با نگاه خدا دارد و همین نکته باعث شده رضایت خداوند همراه با رضایت حضرت فاطمه سلام الله علیها و خشم خدای متعال همراه با خشم ایشان باشد.
چنین عملی صورت نمیپذیرد مگر با در نظر گرفتن عقلانی بودن رضایت و خشم حضرت زهرا سلام الله علیها از یک موضوع و یک موضع. درواقع به دلیل عصمتی که در شخصیت آن حضرت وجود دارد، تصمیم و نظر او در مورد موضوع یا موضعی همیشه مستند عقلی و حجت شرعی است و همین نکته منجر به قرار گرفتن رضایت ایشان در طول رضایت خداوند است.
قله بودن در صفات الهی
یکی دیگر از دلایل حجت الهی شدن حضرت زهرا علیها السلام قرار گرفتن ایشان در قله شامخ صفات الهی در انسان است؛ مقامی که قابل وصف نیست، اما دلیل نمیشود حرکت زنان و حضورشان در زندگی برخلاف حرکت به سمت این قله باشد.
انتهای پیام/