دبیر بخش عکس جشنواره هنرهای تجسمی فجر: دست عکاسان را برای انتخاب سوژه باز گذاشتیم
دبیر بخش عکاسی پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر میگوید که با توجه به موضوع آزاد بخش عکاسی در پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، محدودیتی در ارسال سوژهها وجود نداشته است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، کمالالدین شاهرخ، دبیر بخش عکاسی پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ضمن ارزیابی سطح کیفی آثار نمایشیافته در نمایشگاه پانزدهم گفت: مایه خرسندی است که این دوره از جشنواره نیز مانند دورههای پیشین با حمایت غالب عکاسان دغدغهمند برگزار میشود. آثار حاضر در جشنواره پانزدهم نسبت به کارهایی که در دورههای قبل ارائه شده بود از کیفیت بهتری برخوردار بودند. البته این انتظار هم از عکاسان میرفت که نسبت به دورههای گذشته بهتر عمل کنند.
وی افزود: یکی از اهدافی که در دوره چهاردهم و پانزدهم مدنظر بود، توجه به مجموعهسازی بود؛ این امر، عکاسان را ترغیب میکرد تا حول موضوع و سوژه مورد نظرشان، تفکر و برنامهریزی بهتری انجام دهند و در نهایت، خروجی کیفیتری را تولید کنند.
شاهرخ ضمن تشریح ملاکهای داوری آثار حاضر در بخش عکاسی گفت: موضوع پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، آزاد بود و ما هیچ محدودیتی برای سوژهها قائل نبودیم. بنابراین عکاسان میتوانستند با آسودگی خاطر آثار خود را ارسال کنند. ملاک و اهتمام مهم داوران این بود که عکاس نسبت به زندگی و محیط پیرامونش، نگاه تازهای داشته باشد. چنین نگاهی میتواند اثرگذار باشد و آثار ارائهشده را متمایز سازد. در کنار این ویژگی، مفهومی که عکاس میخواهد به آن برسد و تاثیری که قرار است در مخاطبان به وجود آورد نیز از اهمیت بسزایی برخوردار بود. اگر عکسی فاقد این تأثیر باشد و نتواند مخاطب را متأثر سازد، در این صورت میتوان گفت که عکاس، موفق عمل نکرده است.
وی ادامه داد: نگاه عکاسانه، موضوع و مفهومی که عکاس میتواند منتقل کند، درک صحیح چارچوب عکس، زحمتی که عکاس برای یک ثبت یک تصویر میکشد و اینکه عکاسان چقدر توانستهاند نسبت به کارهای گذشته خود پیشرفت داشته باشند، ازجمله معیارهای مورد تأکید در داوری آثار بخش عکاسی بود.
دبیر بخش عکاسی پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره مرزبندی موضوعی و محتوایی در بخش عکس و تاثیر تعیین عنوان و موضوع برای عکاس بیان کرد: ضوابطی که چهارچوب کاری عکاس را مشخص میکند، در فراخوان جشنواره پانزدهم آمده بود و ما فضا را باز گذاشتیم تا عکاسان به یک یا چند موضوع خاص، محدود نشوند و بتوانند به راحتی و به شیوهای خلاقانه، در هر ژانری که تمایل دارند، آثار خود را ارائه دهند؛ زیرا خلاقانه بودن اثر میتواند نگاه عکاس را متمایز کند و خوشبختانه امسال، تنوع و خلاقیت خوبی را در آثار عکاسان شاهد بودیم.
کمالالدین شاهرخ در بخش پایانی سخنان خود به کم و کیف استقبال هنرمندان عکاس از پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر اشاره و در اینباره خاطرنشان کرد: امسال با توجه به شرایط خاص جامعه، باز هم شاهد استقبال هنرمندان بودیم. عکاسان دغدغهمندی که دوست داشتند در رویدادی به نام تجسمی فجر شرکت کنند، کارهایشان را ارسال کردند. به نظر من کسانی که نتوانستند در این رقابت شرکت کنند، یک فرصت بسیار خوب را از دست دادند و از رقابتی که باعث رشدشان میشد، جا ماندند.
انتهای پیام/