توجه به "خلاقیت آثار" مهمترین ملاک داوری دوسالانه هنرهای تجسمی بود
داور دو سالانه هنرهای تجسمی ضمن تأکید بر خلاقیتمحوری آثار، توصیههایی برای برگزاری بهتر این رویداد داشت.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، دوسالانه هنرهای تجسمی با هدف فراهمآوردن زمینه ارتقای مهارت و توانمندی، شکوفایی خلاقیتهای هنری همکاران و تشویق و انگیزهبخشی به همکاران با موضوع «زندگی جاریست...» در پنج رشته نقاشی، خوشنویسی، سفالگری و مجسمهسازی، عکاسی و هنرهای بومی و سنتی (عروسکها و صنایع دستی) به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار میشود.
مراسم قدردانی از برگزیدگان و گشایش نمایشگاه آثار منتخب این رویداد هنری، امروز یکشنبه 7 اسفند ماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار میشود.
هدی محسنی داور بخش هنرهای بومی و سنتی این رویداد در گفتوگو با خبرنگار تسنیم درباره جزئیات برگزاری این جشنواره و کیفیت آثار توضیحاتی داد و برای بهتر برگزار شدن این رویداد نیز مواردی را پیشنهاد کرد.
محسنی در ابتدا گفت: همانطور که میدانید بخش هنرهای بومی و سنی در دو حوزه برگزار شد؛ صنایع دستی و عروسکهای بومی و سنتی. در این جشنواره هم مربیان و کارشناسان هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان میتوانستند شرکت کنند و هم بقیه افرادی که در کانون کار میکنند. برهمین اساس، آثار رسیده را در دو بخش صنایع دستی و عروسکهای بومی و سنتی مورد داوری قرار دادیم.
وی ادامه داد: مهمترین موضوعی که در داوری کارهای رسیده برایمان مهم بود، خلاقیت بود. وقتی صحبت از صنایع دستی و عروسک بومی و سنتی میشود، در عین توجه به موضوع بومی بودن و هویتمداری باید به هنر خلاقانه نیز توجه داشت. درست است که یک عروسک یا یک صنایع دستی باید برآمده از مولفههای بومی و سنتی هر منطقه باشد، اما به ذائقه بصری مخاطبان نیز باید مورد نظر باشد؛ ما این موضوع در داوری آثار مورد توجه قرار دادیم.
داور دوسالانه هنرهای تجسمی درباره عروسکهای بومی و سنتی توضیح داد و گفت: در جای جای ایران هنر عروسکسازی به چشم میخورد و هر منطقه براساس هویت خود، نوع لباس پوشیدن، آداب و رسوم و مؤلفههای فرهنگیاش، عروسکهای بومی و سنتی مخصوص به خود را تولید میکند. البته نکته مهم برای ما این بود که هنرمند و مربی کانون پرورش فکری، عروسکهایی که میسازد را با خلاقیت عجین کند تا محصولی بدیع و تازه تولید شود.
وی اضافه کرد: باید بگویم که برخی از کارهای بسیار خلاقانه بود، اما برخی دیگر از این عنصر بیبهره بودند. برای مثال، یکی از مربیان، عروسک عمو نوروز را در بستر یک چرخ فلک ساخته بود و در آن اشارهای به دیگر عروسکها از جمله ننه سرما داشت.
محسنی درباره بخش صنایع دستی نیز توضیح داد و گفت: انتظار ما از آثار رسیده به این بخش کمی بیشتر بود و به نظرم باید خلاقیت بیشتری در آثار به کار میرفت. عمده صنایعدستیهای رسیده آثار خوبی بودند اما خلاقیت در آنها کمتر به چشم میخورد. او درباره برگزاری این رویداد در دورههای بعدی توصیههایی داشت و گفت: قبل از هر چیز به نظرم لازم است که همکاران را بیش از پیش با هنرهای بومی و سنتی هر منطقه آشنا کرد. مطمئنا اگر ریز و بم آیینهای سنتی هر منطقه را بدانند، بهتر میتوانند روی موضوعات مرتبط کار کنند. علاوه براین، باید ساز و کاری ایجاد شود تا مربیان و کارشناسان فرهنگی کانون تشویق شوند تا هرچه بیشتر با این آیینها و سنتها آشنا شوند.
وی اضافه کرد: از سویی دیگر، به نظرم بهتر است فایلی تهیه شده و هر استان، آیینها و سنتهای خاص خودش را معرفی کند. این فایل باید در اختیار همه همکاران کانون پرورش فکری قرار گیرد. شاید افرادی باشند که بخواهند درباره آیینهای سنتی استانهای دیگر تحقیق کنند و علاقهمند به ساخت آثاری در حوزه صنایع دستی و عروسکهای بومی و سنتی باشند.
محسنی در پایان گفت: کانون پرورش فکری میتواند به کمک دوسالانه هنرهای تجسمی و آثار خلاقانهای که در این جشنواره شرکت میکنند یک سری شیوهنامه طراحی کند و یا از مربیان بخواهد در کارهایشان از این آثار کمک بگیرند. چون کاری که روی آن فکر شده باشد نتیجه بهتری میدهد.
انتهای پیام/