اعتصاب نویسندگان آمریکایی و احتمال رونق مستندسازی

اعتصاب نویسندگان آمریکایی و احتمال رونق مستندسازی

درحالی که هنوز انجمن نویسندگان آمریکا با تولیدکنندگان فیلم هنوز به توافق نرسیده‌اند برخی منتقدان بر این باورند ادامه این روند می‌تواند به نفع مستندسازان و رونق تولید مستندها در آینده نزدیک باشد.

به‌گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، درشرایطی که بیشتر توجه‌ اهالی فیلم سریال در دنیاهالیوودی به برگزاری مراسم جشنواره فیلم کن معطوف شده برخی تحرکات و اخبار بیانگر این نکته است که هنوز انجمن نویسندگان آمریکا با تولیدکنندگان فیلم به توافق خاصی نرسیده‌اند زمزمه‌های رونق تولید برنامه‌های مستقل و مستندسازی به گوش می‌رسد.

در این زمینه منتقدان براین باورند توجه به اتفاق‌های گذشته و هنگامی که نویسندگان آمریکا در سال 2007 میلادی اعتصاب کرده بودند نشان می‌دهد بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی و همچنین تولید فیلم‌های سینمایی با چالش روبرو شد تاجایی که حتی برخی از برنامه‌های تلویزیونی زنده تعطیل شد و بیشتر تهیه ‌کنندگان و تامین کننده‌های برنامه در ایالات متحده آمریکا به سمت پخش برنامه‌های مستند و مستقل رفتند.

به گفته این گروه استفاده از برنامه‌های غیرداستانی و سفارش‌های مستقل در آن دوره راهکاری قابل تامل و اتکاء برای رسیدن به جایگاه بدون تنش بود که امروز نیز این روند می‌تواند گره‌گشا باشد. به‌این‌ترتیب برآوردها اکنون اینگونه است که درصورت ادامه روند اعتصاب‌ نویسندگان و پیوستن برخی از فعالان این عرصه به اعتصاب‌کنندگان احتمالا بازار تولید مستندها و برنامه‌های مستقل گرم شده و نوید آینده‌ای پررونق برای آنها می‌دهد.

این زمینه منتقدان و کارشناسان هنر هفتم با اشاره به اتفاق‌های جشنواره بین‌المللی فیلم مستند کانادا Hot Docs  در تورنتو می‌گویند: افزایش حضور تهیه‌کنندگان و تولیدکنندگان برنامه از ایالات متحده در بخش‌های جانبی این جشنواره نشان می‌دهد توجه تولیدکنندگان و تهیه‌کنندگان به سمت مستندهای مستقل برای جبران خلاء ورود تولیدات جدید سینمایی یا متکی به نویسنده‌ها جلب شده و آنها به غیرداستانی‌ها فکر می‌کنند.

جرالین وایت دریفوس، یکی از بنیانگذاران ایمپکت پارتنرز، در این زمینه می‌گوید: اگر شرایط اعتصاب‌ کنندگان امروز را با دوره همه‌گیری کرونا در صنعت فیلم‌سازی مقایسه کنیم می‌بینیم که دقیقا در آن دوره که اغلب پروژه‌ها به دلیل پروتکل‌های بهداشتی متوقف شده بود، روند استفاده شبکه‌های تلویزیونی و تهیه‌کنندگان از تولیدات غیرداستانی افزایش چشمگیری داشت.

وایت دریفوس در ادامه افزود: در این دوره می‌بینیم که دوباره تهیه‌کنندگان به سمت ادغام رسانه‌ها، کاهش کارکنان و ترکیب بودجه‌ها فکر می‌کنند و برآیند تمامی این موارد می‌تواند منجر به توجه آنها به محصولات مستقل و مستند باشد، چون در پس رعایت تمامی این موارد می‌توانند روند تولید را نیز زنده نگهدارند و نباید فراموش کرد که هنوز مستندهای بسیار با کیفیتی داریم که فروخته نشده‌اند.

از سوی دیگر جان ریس، فیلمساز و منتقد سینما براین باور است، بیان اینکه اعتصاب نویسندگان می‌تواند منجر به رونق بخش مستندسازی باشد ساده‌لوحانه است و نباید به این نکته بی‌توجه بود که احتمالا بخشی از مستندسازان و دست‌اندکاران تولید کارهای مستقل نیز ممکن است به این اعتصاب‌ها بپیوندند.

ریس در ادامه می‌افزاید: باید توجه داشته باشیم که درشرایطی همچون اعتصاب سال 2007 میلادی اولین بخشی که درگیر مشکلات شد تولیدات تلویزیونی بود و در پی آن کم کم سینما با مشکل مواجه شد ولی در همین دوره هم می‌بینم که سریال‌های مستند نیز با چالشی جدی روبرو شدند و اکنون نیز ممکن است برهمین اساس شاهد تحولاتی باشیم.

در همین حال الیزابت رادشاو، مدیر برنامه‌ Hot Docs Industry نسبت به اثرگذاری اعتصاب‌ها به‌بازار برنامه‌های مستند، روند توجه به برنامه‌های مستقل و مستند روندی نیست که فراموش کنیم، چون در شرایطی مثل امروز شواهدی وجود دارد که بازهم شاهد تکرار تاریخ سال 2007 میلادی هستیم و بازار مستندسازان احتمالا پررونق خواهد بود. هرچند امیدوارم که هرچه سریعتر مشکل نویسندگان برطرف شود ولی بالاخره این رقابت و دنیای حرفه‌ای‌گری است.

به گفته این فعال عرصه ساخت مستندها نکته‌ای که می‌تواند به این بازار دامن بزند ورود پلتفرم‌ها است چون در واقع می‌توان گفت درگاه‌های پخش و انتشار تولیدات تنها کانال‌های تلویزیونی نیست و امروز استریمرها و WGA ها اثرگذاری بسیار بالایی در پخش آثار بخصوص مستندها دارند و اتفاقاً مخاطبان بسیاری را هم به خود جذب کرده‌اند.

در همین حال جولی گلدمن، مستندساز و بنیانگذار موتو پیکچرز، می‌گوید: به نظر می‌رسد که شرایط فعلی دقیقا همانند دوران همه‌گیری کرونا است و فرصت‌های زیادتری برای مستندها و غیرداستانی‌ها ایجاد شده  زیرا تولید پروژه‌های داستانی متوقف شده است. "من فکر می کنم دو عامل کلیدی وجود دارد که این وضعیت را محدود می‌کند: یکی اینکه بعید است اعتصاب برای مدت طولانی ادامه یابد و دیگری اینکه زمان برای آماده سازی وجود داشت زیرا هیچ کس غافلگیر نشد.

گلدمن می‌افزاید: این روند می‌تواند فرصت‌ها و افق‌های متعددی برای مستندهای فروش نرفته سال گذشته ایجاد کند و هرچه اعتصاب نویسندگان آمریکا ادامه یابد بدون تردید فرصت‌های طلایی بیشتر برای مستندها ایجاد می‌کند که جای امیدواری برای اینده اقتصاد مستندسازان و معیشت آنهاست و احتمالا در آینده‌ای نه چندان دور شاهد افزایش کیفیت محتواهای تولید شده خواهیم بود.

وی معتقد است عرصه مستندسازی کمی متفاوت از تولید فیلم و سریال‌های داستانی بوده و خواسته‌ها و نیازهای مالی دست‌اندکاران مستندساز می‌تواند در رونق کسب و کار آینده‌ها بخصوص در زمان ادامه اعتصاب‌ها تعیین کننده باشد.

در همین حال، جوآنا ناتاسگارا تهیه کننده برنده اسکار (کلاه سفیدها) می‌گوید: «مطمئنم اکثر مستندسازان از پرداخت دستمزد عادلانه و پایدار به نویسندگان حمایت می‌کنند. "این چیزی است که جامعه ما نیز با آن مبارزه می‌کند. اگر پول به طور کلی عادلانه‌تر در صنعت خرج شود، بسیار عالی خواهد بود، و این شامل سرمایه‌گذاری در تمام سطوح در بسیاری از اسناد زیبایی است که امسال ظهور کرده‌اند، با ارائه آنها به مخاطبان جهانی که آشکارا آنها را می‌خواهند.»

اسکات گلوسرمن، بنیانگذار و مدیر عامل Gathr، که در فیلم «Nuclear Now» الیور‌‌استون در Hot Docs حضور دارد، مطمئن نیست که آیا اعتصاب نویسندگان منجر به فروش بیشتر خواهد شد یا خیر، اما او فکر می‌کند که منجر به تولید بیشتر آثار غیرداستانی خواهد شد.

من در سال 2007 در حال نوشتن فیلمنامه ای برای پارامونت بودم که اعتصاب نویسندگان اتفاق افتاد و در نهایت از کار خارج شدم و مستندی ساختم به نام «حقیقت در اعداد؟ همه چیز، طبق ویکی پدیا،” گلوسرمن گفت. "زمان نشان خواهد داد که همه چیز چگونه انجام می شود."

انتهای پیام/

واژه های کاربردی مرتبط
واژه های کاربردی مرتبط
پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
مدیران
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
او پارک
پاکسان
رایتل
طبیعت
میهن
triboon
گوشتیران