اینجا همه به دنبال امیدند؛ کسی در «ایران امروز» دنبال ژانگولربازی نیست

اینجا همه به دنبال امیدند؛ کسی در «ایران امروز» دنبال ژانگولربازی نیست

محمدجعفر خسروی در پشت صحنه برنامه تلویزیونی «ایران امروز» از حضور دانشمندانِ جوانی گفت که فرآیند پیشرفت‌شان می‌تواند برای نسل جدید انگیزه‌ساز باشد؛ تهیه‌کننده‌ای که اعتقاد دارد برای معرفی ایران نیاز به ژانگولربازی نیست.

خبرگزاری تسنیم- مجتبی برزگر: رهبر معظم انقلاب بارها درباره نشان دادن پیشرفت‌های ایران در عرصه‌های مختلف فرمایشاتی داشته‌اند. اتفاق مهمی که در دلِ نمایش سیاه‌نمایی‌های برخی فیلم‌ها و سریال‌ها، بمباران خبری رسانه‌های معاند و بعضاً غفلت‌های رسانه‌ای دیگر پنهان مانده است.

تلویزیون چند صباحی است در کنارِ قرار دادن برنامه‌ها و باکس‌های ویژه‌ای برای نشان دادن پیشرفت‌ها و اتفاقات امیدآفرین ایران، برنامه‌ای ویژه طراحی کرده است. «ایران امروز» به تهیه‌کنندگی مصطفی مژدهی و اجرای محمدجعفر خسروی از شنبه‌ تا چهارشنبه در دو باکس صبحگاهی و عصرگاهی روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود.

تلویزیون , صدا و سیما , شبکه یک , فیلم ,

یک اتفاق جالب در شروعِ «ایران امروز»

یکی از اتفاقات جالب حضور این برنامه در تپه صبا است. فضایی که حداقل در یکی دو سال اخیر به دلیل نداشتن امکانات «HD» تنها محدود به چند اتفاق گذرا بوده و امروز «ایران امروز» با HD شدن این استودیو (تپه صبا) روی آنتن می‌رود. در واقع به تعبیر تهیه‌کننده این برنامه، «ایران امروز» سببِ پیشرفت در تپه صبا هم شد.

چرا که سال گذشته بود خبری از افتتاح «استودیو صبا» شبکه یک با حضور محسن برمهانی و دیگر مدیران ارشد سازمان صداوسیما مطرح شد که در واقع می‌تواند برنامه به صورت HD پخش کند. این استودیو پیش از این سالیان متمادی با پخش SD فعالیت داشته و برنامه‌های بسیار با قدمتی همچون «صبح بخیر ایران» در این استودیو روی آنتن می‌رفت، مدتی در دستِ بازسازی و تبدیل به شرایط پخش HD بوده و با ورودِ این برنامه و تلاش شبانه‌روزی همکاران تولید و فنی و معاونت سیما به مرحله بهره‌برداری رسید.

توجه به دو کلیدواژه پیشرفت و هویت

اما در پشت صحنه «ایران امروز» چه می‌گذرد؟ ساعت 18 خودمان را به استودیوی صبا می‌رسانیم که در میانِ اهالی صداوسیما به «تپه‌های صبا» معروف است. دنبالِ آقای مژدهی تهیه‌کننده و «خسروی» مجری قدیمی تلویزیون می‌گردیم. همه مشغولِ مطالعه و چینش و آماده شدن برای رفتن روی آنتن‌اند.

در محل برنامه قرار می‌گیریم همه از روایت پیشرفت و هویت صحبت می‌کنند. همان دغدغه‌هایی که همواره مقام معظم رهبری مطرح کرده‌اند که باید به بحث پیشرفت ایران در زمینه‌های مختلف پرداخته شود. بن‌مایه اصلی شکل‌گیری «ایران امروز» همین دو کلیدواژه پیشرفت و هویت است. نکته‌ای که در عرصه فرهنگ و رسانه کمتر پرداخته شده و حتی در سینما، تئاتر، موسیقی و دیگر شاخه‌های هنری این هویت ایرانی کمرنگ است.

وقتی با عواملِ برنامه صحبت می‌کنیم قرار بود این برنامه در ابتدای راه یک ساعت روی آنتن باشد و حالا به چند ساعت و دو باکسِ صبحگاهی و عصرگاهی رسیده است. مجریانِ‌جوان در کنار مجری قدیمی تلویزیون قرار گرفته‌اند که در کنار اتفاقات دیگر، تربیت و پرورش نیروی جوان هم در دلِ تولید و پخش یک برنامه اتفاق بیفتد.

تلویزیون , صدا و سیما , شبکه یک , فیلم ,

هنرمندان متحول به «ایران امروز» می‌آیند

برنامه از دو بخش تشکیل می‌شود؛ بخش اول معرفی دانشمندان و نخبگانی است که در زمینه‌های مختلف از جمله اختراعات، کشفیات و زمینه‌های علمی دیگر اتفاقات مهمی را رقم زده‌اند. به نوعی اتفاقاتی که برای اولین بار به منصه ظهور رسیده، چیزی اختراع شده و بخش دوم به میز هنر می‌پردازد که اتفاقی جدید و جالب رقم خورده باشد.

به طورمثال عوامل انیمیشن «بچه زرنگ» به این برنامه می‌آیند؛ چون برای اولین بار این بخش صاحب جوایز متعددی می‌شود. یا فیلم «اتاقک گلی» که سِیر تحولی یک کارگردان جوان از دستیاری را نشان می‌داد که توجه جشنواره را به خودش جلب و جوایز زیادی را با خود به خانه می‌برد. دعوت از او و پایِ صحبت‌های این کارگردان جوان نشستن، سبب انگیزه‌سازی برای نسل جوانی می‌شود که علاقه‌مندند در عرصه فیلمسازی ورود داشته باشند.

بخش عکس و خبر هم داریم که خبرهای امیدبخش با قالبِ پیشرفت روایت می‌شود. عکس‌هایی هم که نمایه‌ی هویتی و پیشرفت دارند در برنامه به نمایش گذاشته می‌شود. شاید در این میان، حضور نخبگان و افرادی در برنامه باشد که تاکنون به تلویزیون نیامده‌اند. اما کارهای بزرگی کرده‌اند که می‌تواند برای نسل جدید این سِیرهای پیشرفتی و تحولی درس‌آموز باشد.

در آن روز پشت صحنه «ایران امروز» زوج جوانی را دیدیم که میهمان برنامه بودند. در میانه راه اختراع، به هم رسیدند و ازدواج کردند. در میز هنر هم عوامل و دست‌اندرکاران برنامه سراغ هنرمندی رفتند که کار طراحی و تهذیب سند را انجام می‌دادند.

تلویزیون , صدا و سیما , شبکه یک , فیلم ,

روایت آقای مجری از «ایران امروز»

چند دقیقه مانده تا شروع برنامه، محمدجعفر خسروی مجری اصلی برنامه «ایران امروز» لحظاتی با ما صحبت می‌کند. او در پاسخ به سؤالی درباره تأکید مقام معظم رهبری در امیدآفرینی و نشان دادن پیشرفت‌های ایران در روزگاری که رسانه‌های معاند می‌کوشند تاریکی‌ها و سیاهی‌ها را نشان دهند و برخی از فیلم‌ها هم در این جهت عمل می‌کنند، «ایران امروز» در تلویزیون ساخته می‌شود صحبت‌هایش را با خبرنگار تسنیم این‌گونه آغاز می‌کند:

"ایران امروز مبتنی بر راهبرد شبکه یک، شکل گرفته که همانا روایت پیشرفت است. منتها در «ایران امروز» روایت پیشرفت و هویت را مدنظر داریم و به آن می‌پردازیم. مقصود ما در روایت پیشرفت، رفتن به سراغ شرکت‌های دانش بنیان است که جمع کثیری از دانشمندان، دانش‌ورزان و دانش پژوهان جوان به برنامه می‌آیند. دستاوردهایی در خور توجه و تحسینی دارند و همه این اتفاقات در شرایط سخت و دشوار به نتیجه رسیده و اصلاً این‌طور نبوده شرایط ایده آلی را فراهم کرده باشند و نتیجه ایده آلی هم به دست آمده باشد.

شرایط الزاماً ایده‌آلی نبوده و اما نتایج ایده‌آلی بوده است. بازگویی این‌ها به مردم احساس امیدآوری و حصول نتیجه به رغم سختی‌ها و دشواری‌ها را در مردم به وجود می‌آورد. سعی کردیم این کار را بکنیم. در بخش فرهنگی و هنری به موضوع هویت می‌پردازیم طبیعتاً بخش قابل توجهی از مبانی هویتی جامعه ایرانی و اسلامی ما حوزه فرهنگ، ادب و هنر است که از این موضوع غفلت نکردیم که امیدواریم مورد اقبال قرار بگیرد.

البته در کنار آن در صورت اقتضا، مطالبه‌گری هم می‌کنیم و گاهی اوقات نقد و انتقاد هم داریم. از این مضمون هم روی گردان نیستیم اما به این منظور نیست که راهبردمان این باشد. بلکه صرفاً به اقتضا گاهی به این موضوع می‌پردازیم."

با خسروی گفت‌وگو را ادامه می‌دهیم و از او می‌خواهیم درباره اینکه چطور سیاستگذاران صداوسیما عرصه سریال‌سازی و برنامه‌سازی را در مسیر امیدآفرینی پیش ببرند، صحبت کند. او می‌گوید: من فکر می‌کنم یکی از بهترین روش‌های تولید برنامه در صداوسیمای کنونی، روش تولید مستند است. منظورم از مستند، تعریف کلاسیک مستند نیست. بلکه صُورِ مختلف مستندسازی؛ گفت‌و‌گوی ما هم وقتی با یک دانش‌پژوه دانش‌بنیان صحبت می‌کنیم یک گفت‌و‌گوی مستند است. همچنین انتخاب محتوا و سوژه ما هم مستند است.

خسروی تأکید کرد: من احساس می‌کنم که در این شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، شرایط تاریخی و.... آدم‌هایی در جامعه داریم از نسل تازه نفس دهه 60 و 70 که توانستند خودشان را با شرایط دشوار تطبیق بدهند و احساس خستگی را از خودشان دور کنند و بسازند. به نظرم می‌رسد کافی است ما فقط این آدم‌ها را نشان دهیم و این آدم‌ها را به نوعی یادآوری کنیم و به شرح احوال‌شان بپردازیم و به شکل قهری در مردم ایجاد امید می‌کند.

تلویزیون , صدا و سیما , شبکه یک , فیلم ,

مردم تلویزیون نگاه نمی‌کنند!

این مجری قدیمی به برخی هجمه‌ها و نکاتی که مطرح می‌شود کسی تلویزیون نگاه نمی‌کند، چون تلویزیونِ کنونی چیزی ندارد، واکنش نشان داد و گفت: یک روزی خانم محترم سالخورده‌ای مرا در خیابان دیدند ضمن ابراز محبت به بنده گفتند تلویزیون تماشا نمی‌کنند. پرسیدم پس مرا چطور دیدید؟ گفتند شما را گاهی می‌بینم! این نکته کنایه از این دارد که مردم تلویزیون را می‌بینند اما نه با نسبتِ کمّی تماشایی که در دهه 60 و 70 می‌دیدند؛ اساساً دهه 90 و 1400 متفاوت با سپهر رسانه‌ای در دهه 60 و 70 است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: رقبای بزرگی پا به میدان گذاشته‌اند که نسبت به تعهدات محتوایی، سیاسی و اقتصادی‌شان مانند ما نیست. در یک چنین فضایی، تلویزیون هم توانسته خودشان را حفظ کند و خودش باشد. اصرار ندارد شبیه رسانه‌ای دیگر باشد و ادای راه رفتن دیگران را دربیاورد؛ یعنی در واقع در جستجوی تقلید نیست و سعی می‌کند در عین حالی که خودش باشد جذابیت‌های مجاز را هم فراهم کند.

نه تلویزیون وام‌دار ستاره‌ها باشد و نه ستاره‌ها وام‌دار تلویزیون!

خسروی در پاسخ به این سؤال که برخی می‌گویند برندها از تلویزیون رفته‌اند تلویزیون آن حال و هوای گذشته را ندارد نظر شما در این باره چیست، افزود: به هر صورت تلویزیون به ستاره‌های خودش وابسته است. در واقع باید نسبت این وابستگی منطقی و متناسب باشد. نه تلویزیون وام‌دار این‌ها باشد و نه آنها وام‌دار تلویزیون باشند! بلکه در یک تعامل متوازن همدیگر را تأمین کنند.

وی همچنین تأکید کرد: اگر یک چنین رابطه‌ای برقرار باشد ستاره‌ها هستند ستاره‌ها خواهند بود و باز هم ستاره‌های نوین خواهند آمد و درخشید. اما اگر قرار باشد محبوبیت‌مان را در فضای مجازی کسب کنیم و مقبولیت‌مان را در تلویزیون به دست آوریم به نظرم می‌رسد این شیوه چندان مقرون به نتیجه نیست.

تلویزیون , صدا و سیما , شبکه یک , فیلم ,

معرفی ایران به دور از ژانگولربازی

لحظاتی که برنامه روی آنتن رفت از مصطفی مژدهی تهیه‌کننده خواستیم لحظاتی با او گفت‌وگو کنیم. او درباره اینکه «ایران امروز» در وهله اول تلاش کرده به دور از ژانگولربازی، ایران را معرفی کند،‌ تأکید کرد: من در بحث مستندسازی همیشه دنبال معرفی ایران بوده‌ام و مستندهایی هم در این ارتباط دیده‌ام. اما بسیاری از ظرفیت‌ها هنوز گفته نشده در برابر هجمه‌های رسانه‌ای که دنبالِ نشان دادن اتفاقات منفی علیه ایران‌اند. یکسری از جوانان و دانشمندان در این کشور کارهای بزرگی کرده‌اند اما هنوز دیده نشده‌اند. دغدغه‌ام ورود به این عرصه بود که ما در رسانه ملّی پیشگام این عرصه باشیم.

وی افزود: مقام معظم رهبری دغدغه امیدآفرینی را همواره داشته‌اند و رسالت برنامه «ایران امروز» هم تحقق این اصلِ مهم است. سعی کردیم سوژه‌هایی را پیدا کنیم که تاکنون به آنها پرداخته نشده و همه جملگی نخبه‌اند. اتفاقاتی که معمولاً به صورت وارونه در رسانه‌های معاند به نمایش گذاشته می‌شود. به گونه‌ای سیاه‌نمایی می‌کنند؛ اما ما در این جا به دور از هرگونه شعار دادن اتفاقاتی را روایت می‌کنیم که باعث افتخار و غرور ملی است.

تلویزیون , صدا و سیما , شبکه یک , فیلم ,

تأثیر «ایران امروز» بر حوزه نانو و اختراع

مژدهی با اشاره به اینکه «ایران امروز» توانست ذهنِ بسیاری را نسبت به حوزه اختراع و نانو تغییر دهد، افزود: در ابتدای راه، هراس این موضوع را داشتیم که می‌توانیم هر روز برای این برنامه میهمان و خبر و موارد دیگر را داشته باشیم. فعلاً باکسِ صبحگاهی را داریم و بعد از مدت‌ها در تپه صبا این برنامه را راه انداختیم. اما از «نانو» به ما پیامی رسید که وظیفه و دغدغه ما را بیشتر کرد. مردم دیگر نسبت به نخبگان و دانشمندان چنین نگاهی ندارند که به دنبال رفتن‌اند. یا خیلی از اتفاقات دیگر که با دیدنِ آنها برای جوانان انگیزه و حرکت رو به جلو رقم خورده است.

سوژه‌ها چطور انتخاب می‌شوند؟

این تهیه‌کننده یکی از مشکلات «ایران امروز» را در انتخاب سوژه‌ها و پیدا کردن آدم‌هایی می‌داند که کمتر به تلویزیون آمده‌اند؛ او در ادامه می‌گوید: یکی از مشکلات اساسی ما در برنامه، انتخاب سوژه‌ها و آدم‌هایی است که اختراع‌شان ثبت شده و در بخش‌های بین‌المللی و جهانی مقام آورده‌اند و شناخته شده‌اند. خوشبختانه «ایران امروز» تنها برنامه این روزهای صداوسیماست که امیدآفرینی و پیشرفت ایران را به صورت جدّی و تخصصی روایت می‌کند.

انتهای پیام/

واژه های کاربردی مرتبط
واژه های کاربردی مرتبط
پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
او پارک
پاکسان
رایتل
میهن
triboon
گوشتیران
مدیران