تعزیهای که بر بام تئاتر صحرایی جهان ایستاد / تفاوت بازیگر تئاتر و تعزیه
خواننده گروه اعزامی به فستیوال بینالمللی تئاتر صحرایی در تونس معتقد است که میانِ بازیگر تئاتر و بازیگر تعزیه تفاوت عمیقی وجود دارد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، گروه تعزیه اعزامی به کشور تونس توانست در فستیوال بینالمللی تئاتر صحرایی در حضور22 کشور آسیایی و اروپایی با اجرای تعزیه «شبیه واقعه» رتبه نخست این فستیوال را به دست آورد. پس از کسب این افتخار، روز گذشته یکشنبه 7 خرداد 1402 مراسم تجلیل از اعضای این گروه در حوزه هنری برگزار شد.
محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری، کوروش زارعی مدیر هنرهای نمایشی حوزه هنری و اعضای گروه اعزامی به تونس حاضران در این مجلس بودند.
در این جلسه هر کدام از حاضران به بیان توضیحاتی درباره این موفقیت و البته ابعاد مختلف تعزیه پرداختند که متن صحبتهای بیان شده در ادامه میآید:
کوروش زارعی: اعضای این گروه سالهاست که با حوزه هنری همکاری دارند و امروز برای تقدیر از این عزیزان اینجا جمع شدهایم.
تعزیه برای نخستین بار در رویداد رقابتی حضور یافت
جواد فلاحتی سرپرست گروه تعزیه: تعزیه در سالهای گذشته حضور درخشانی در محافل بینالمللی داشته است. سال 1364 در رویداد آوینیون تعزیه حضور داشت. در آن رویداد آقای پیتربروک به یکی از هنرمندان ما لقب علیبابای شرق را داد.
هنر تعزیه از نظر فرم برای کل فستیوال بسیار جذاب بود. هنر نمایشی که شعر و موسیقی و نور و رنگ و سوارکاری و... دارد برای آنها بسیار جذاب است.
حمایتی که حوزه هنری در این سالها از تعزیه داشته جای امیدواری دارد که ما دست به دست هم دهیم و این نمایش را به اوج برسانیم.
این برای اولین بار بود که در بخش مسابقهی یک فستیوال، قرار بر حضور تعزیه بود. کشورهای صاحب سبکی در عرصه نمایش به رویدادِ تونس آمده بودند. هیات داوران در شب اختتامیه میگفتند که پس از اجرای شما دغدغه ما تقدیر از اجرای تعزیه ما بود.
موسیقی نقطه اشتراک همه گروهها بود / آنچه بازی میکنیم را معتقدیم
هاشمی تعزیهخوان: در این فستیوال نقطه اشتراکی بین همه نمایشها بود؛ آن هم تکیه همه گروهها به موسیقی بود. از همه بیشتر گروه ما بود که بخش مهمی از اجرایمان با موسیقی بود. ویژگی ما اجرای موسیقی زنده بود. دیگر گروهها بیشتر از موسیقی افکتیو استفاده میکردند.
داور ایتالیایی گفت؛ در کشور ما هنرمندانی در سطح شما را مردم به راحتی نمیتوانند ببینند.
جای تاسف است که ما در پایتخت تکیهای برای تعزیه نداریم.
فرق ما با هنرمندان دیگر این است که به آنچه بازی میکنیم اعتقاد داریم و با همه وجودمان کار را پیش میبریم. پیش از هر اجرا به شدت آرامش داریم؛ چرا که متوسلیم. ما به پشتوانه این اعتقاد دل به کار میدهیم.
عاشق اهل بیت باید نترس باشد.
ردیف موسیقی تعزیه را گردآوری کردهایم که کارکردش در عرصه موسیقی آیینی و مذهبی است. چهل سال است که تعزیه میخوانم و حاصل این چهار دهه را در قالب یک پکیج آماده انتشار کردهایم.
تلاش برای پیشرفت تعزیه
دادمان رئیس حوزه هنری: از روز اولی که در حوزه مسئولیت گرفتم، تلاشمان این بود که تعزیه بتواند از نظر کمی و کیفی پیشرفت کند؛ همچنان هم بر آن عهد و وظیفه هستیم و به دنبال گسترش و رشد هنر تعزیه و هنر آیینی هستیم.
امیدوارم باز هم شاهد چنین اتفاقات خجستهای باشیم.
هنری که خودش را با نام اهل بیت متبرک کرده است
فروزانفر معاون هنری حوزه هنری: برای جوامع عربی، تئاتر بسیار مهم است و در عین حال صحرا هم برایشان معنا دارد. لذا چنین جشنوارهای برای جامعه عرب بسیار مهم است.
یک بار دیگر غنای هنری که خودش را با نام اهل بیت متبرک میکند، برایمان آشکار شد.
همواره به دنبال این هستیم که هنر تعزیه را در حوزه هنری حمایت کنیم و زمینه گسترشِ این هنر متعالی را فراهم کنیم.
انتهای پیام/