حقیقتهایی درباره شهرک سینمایی دفاع مقدس/ فیلمسازان از هزینههای خرید و نگهداری تجهیزات شهرک اطلاعی ندارند + فیلم
محمد افلاکی میان گپوگفت درباره شهرک سینمایی انقلاب و دفاع مقدس به ابهاماتی درباره این شهرک سینمایی پاسخ داد و به هزینههایی اشاره کرد که یکپنجم آن از تولیدکنندگان آثار هنری دریافت میشود.
خبرگزاری تسنیم ـ مجتبی برزگر: دو قسمت گزارشی درباره بخشهای مختلف شهرک سینمایی انقلاب و دفاع مقدس منتشر شد؛ مجموعهای که بسیاری از پروژههای سینمایی و تلویزیونی در آنجا ساخته شدهاند،
از فیلمهای مختلفی نظیر «اخراجیها»، «معراجیها»، «یتیمخانه ایران»، «فرزند صبح» و «تنگه ابوقریب» گرفته تا مجموعههایی چون «حضرت یوسف»، «پایتخت 5» و «سوران».
این روزها هم بهگفته محمد افلاکی مسئول شهرک سینمایی انقلاب و دفاع مقدس پروژههایی همچون شهید شیرودی و شهید کاظمی و همچنین سریال شهید هاشمی در این شهرک ساخته خواهند شد.
معمولاً درباره این شهرک و هزینههایش و تجهیزات آن بارها صحبت شده است و فیلمسازان و عوامل ساخت آثار نمایشی در نشستهای خبری نسبت به یکسری از این موارد انتقاداتی داشتهاند. بارها اهالی رسانه شنیدهاند که این شهرک هزینههای هنگفتی را از فیلمسازان دریافت کرده است و یکسری از این دست ابهامات را ایجاد کردهاند.
خبرنگار تسنیم پس از تهیه دو بخش گزارش از اتفاقات مختلف شهرک سینمایی انقلاب و دفاع مقدس با محمد افلاکی مسئول این شهرک گفتوگویی را ترتیب دادیم و با او در بخشهای مختلف به اهمیت شهرکها، پروژههای مشترک با کشورهای دیگر، هزینهها، تجهیزات و امکانات و خیلی از اتفاقات دیگر بحث و گفتوگو کردیم.
فیلمسازان برای ساخت آثار هنریشان بدون هیچ دغدغهای به شهرکها بروند
مشروح این گفتوگو را در ادامه میخوانید:
تسنیم: بگذارید از اینجا شروع کنیم خیلی در مورد ساخت شهرک سینمایی صحبت میشود. در ترکیه، آمریکا و صنعت سینمایشان شهرکسازی اهمیت دارد. شهرکها باشند و امکانات در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد کمتر مشکلاتی در این زمینهها پیش میآید و شاهد هزینههای هنگفت در حوزه لوکیشنها نخواهیم بود. یک مقدار درباره اهمیت ساخت شهرک و شکلگیری شهرکها برای هنر هفتم کشورها صحبت کنید.
به نکته درستی اشاره کردید؛ اهمیت شهرکهای سینمایی بر هیچکسی پوشیده نیست و عوامل تولیدکننده آثار هنری در خارج از ایران بدون هیچ دغدغهای به شهرکها میروند و با امکاناتی که در اختیارشان قرار میگیرد با طیب خاطر اثرشان را تولید میکنند.
طبیعتاً ما هم در کشور خودمان باید با این نگاه پیش برویم و به نوعی تمرکزگرایی را در دستور کار خودمان قرار دهیم. چون سازندگان آثار نمایشی چه در تلویزیون و چه سینما و مدیومهای دیگر با حضور در شهرکهای سینمایی میتوانند از یک مجموعه امکانات و لوکیشنهای متنوع بهره ببرند.
حقیقتهایی درباره شهرک سینمایی دفاع مقدس که فیلمسازان از آن خبری ندارند
تسنیم: شما به تمرکزگرایی اشاره کردید؛ نکتهای که خیلی موردنظر فیلمسازان بوده و بعضاً دربارهاش صحبت کردند از کیفیت امکاناتی که در اختیارشان قرار میگیرد تا هزینههای هنگفتی که به آن اشاره میکنند. البته منظور شهرک سینمایی دفاع مقدس نبوده و درباره همه شهرکهای سینمایی صحبت کردند. اما انگار از شهرک سینمایی دفاع مقدس انتظار بیشتری دارند چون در آن تنوع بیشتری وجود دارد.
مخاطبان شهرک سینمایی دفاع مقدس عزیزانی هستند که در عرصه اشاعه فرهنگ دفاع مقدس به خصوص مقاومت قدم برمیدارند. انتظار این دوستان از مجموعههایی که در این حوزهها فعالیت میکنند از سپاه و ارتش تا دیگر نهادهای نظامی، حمایتی به خصوص و ویژه است تا بتوانند با آرامش خاطر و بدون هیچ دغدغهای با در اختیار داشتن کلیه امکانات کارشان را پیش ببرند.
متأسفانه این اتفاق به آن حد اعلای خودش در کشور ما نیفتاده و من بهجرئت میتوانم بگویم که شاید در حوزه دفاع مقدس نگوییم تنها مجموعه اما یکی از بزرگترین مجموعههایی است که این امکانات را در اختیار دوستان فیلمساز قرار میدهد. اینکه شما اشاره کردید دوستان از شهرک سینمایی دفاع مقدس انتظار حمایت ویژهتری دارند امکان دارد به این جهت باشد که دوستان فیلمساز و دستاندرکار ما از جزئیات هزینههای شهرک سینمایی خبری ندارند.
چرا که بر این باورند همه وسایل و امکاناتی که اینجا هست به صورت رایگان در اختیار مجموعه قرار گرفته و همه هزینههایی که برای نگهداری این وسایل وجود دارد از طریق نهادها و یگانهایی که بحث حمایت از شهرک سینمایی را دارند به اینجا تزریق میشود؛ در صورتی که چنین چیزی واقعیت ندارد.
تقریباً میتوانم به جرأت بگویم اگر شهرک سینمایی نتواند از این هزینههایی که از پروژهها دریافت میکند استفاده کند از بین خواهد رفت و دیگر چیزی به نام شهرک سینمایی موجودیت نخواهد داشت.
هزینههای زیادی که شهرک سینمایی یکپنجم آن را دریافت میکند
تسنیم: شما میان صحبتهایتان اشاره کردید که فیلمسازان اطلاعات کاملی ندارند؛ نمیخواهم وارد جزئیات مالی شهرک سینمایی دفاع مقدس بشویم اما برای آن دسته از فیلمسازان و دستاندرکارانی که با شما کار نکردهاند و کسانی که برایشان شبهه شده واقعاً شهرک سینمایی هزینههای بالایی میگیرد و کار کردن با شهرک سخت است؛ توضیح بدهید ماجرا از چه قرار است؟
من بهجرئت میتوانم بگویم هزینههایی که اینجا از پروژههای سینمایی دریافت میشود شاید یکپنجم آن هزینههایی است که اگر خارج از مجموعه ما بخواهند فیلمسازان و صاحبان آثار نمایشی کار کنند برایشان اتفاق خواهد افتاد و باید برای ساخت پروژه، هزینه کنند.
به این مبلغ و هزینهای که اشاره کردم (یکپنجم)؛ در واقع همان یارانه، سوبسید و نگاه حمایتی است که از سوی مجموعه شهرک سینمایی خصوصاً بنیاد فرهنگی روایت فتح اتفاق میافتد. با حمایتهایی که این عزیزان برای پروژههای سینمایی دارند این اعداد و ارقام هزینهها و حمایتها رقم میخورد.
اگر این امتیازات هزینهای، سوبسیدها و یارانهها نباشد به جرأت میتوانم بگویم هزینههای ساخت آثار هنری خیلی بیشتر از اینهاست که بخواهند خارج از شهرک سینمایی کار کنند.
در شهرک سینمایی درب بستهای برای هیچ پروژهای نداریم
تسنیم: درباره سوبسیدها یا همان یارانهها صحبت کردیم و شما اشاره کردید همین به صرفه بودن امکانات و خدمات در شهرک غزالی خودش سوبسید به حساب میآید. اما میخواستم این سؤال را مطرح کنم محتوایی هست شما به آن سوبسید یا همان رایانه قائل شوید. یعنی در واقع کارهایی که دفاعمقدسیاند این امتیاز را به آنها اختصاص میدهید یا همه آثاری که اینجا مراجعه میکنند این اتفاق برایشان میافتد؟
سِیر مراحل کار در شهرک سینمایی ابتدا به ساکن از طریق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس شکل میگیرد؛ یعنی هر تهیهکنندهای که به شهرک مراجعه میکند و فعالیت داشته باشد باید فیلمنامهشان را ببرند و این فیلمنامه مورد تأیید انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس قرار بگیرد.
به همین خاطر موضوعیت برای ما حائز اهمیت است؛ این موضوع است که برای ما تعریف میکند با آن پروژه چه نوع رفتار و برخوردی داشته باشیم و چه هزینههایی برای آن اثر یا پروژه درنظر بگیریم. اما با این اوصاف، اینجا درب بستهای برای هیچ پروژهای نداریم.
اگر بحث انحرافی وجود نداشته باشد منعی برای کار با آن فیلمساز نخواهیم داشت
تسنیم: یادم میآید فیلمسازی بهنام علی عطشانی سالهای گذشته در مورد یک فیلمی بهنام «کاتیوشا» که میخواست در شهرک سینمایی دفاع مقدس کار کند (بهخاطر کاراکتری که هادی حجازیفر در این فیلم نقش آن را ایفا میکرد بعضاً فیلم فضای دفاعمقدسی هم به خودش میگرفت)؛ او این نکته را مطرح کرده بود که در شهرک اجازه ندادند کار کند یا با او همکاری نکردند، تا حالا شده به خاطر اسم و رسم یک کارگردان یا صاحب پروژهای اجازه ندهید آن پروژه در شهرک سینمایی کار شود؟
هرکسی که از جانب عرصه فرهنگی کشور مورد تأیید قرار گرفته باشد برای ما مورد تأیید است. برای ما بیشتر ملاک، عمل است یعنی فیلمنامهای که آن فیلمساز و دستاندرکار اثر نمایشی میخواهد کار کند.
اگر فیلمنامه بحث انحرافی نداشته باشد یا اگر فیلمنامه اهداف خاصی را مدنظر خودش قرار نداده، فکر نمیکنم حتی انجمن سینمای دفاع مقدس هم منعی برای کار با آن فیلمساز و مجموعه عوامل داشته باشند.
ماجرای ساخت پروژه مشترک ایران و عراق در شهرک سینمایی دفاع مقدس
تسنیم: یک مقدار درباره پروژههای خارجی صحبت کنیم؛ در میان بازدید و گپ و گفتی که در بخشهای مختلف شهرک سینمایی داشتیم به این نکته اشاره کردید پروژههای مشترک بین ایران و کشورهای همسایه از عراق و سوریه گرفته تا کشورهای دیگر در حال انجام است. وضعیتمان در موضوع همکاریهای مشترک سینمایی در شهرکهای سینمایی چه فرآیندی را طی میکند و در چه وضعیتی قرار داریم؟ یک مقدار در این باره صحبت کنید.
خوشبختانه تعاملات و ارتباطات در این زمینه وضعیت خوبی دارد. اگر عوامل فیلمها چه در داخل و چه خارج از کشور بخواهند از مجموعه ما و غزالی استقبال میکنند و از این جهت تعامل نزدیکی هم با شهرک سینمایی غزالی داریم. به گونهای که پروژههای سینمایی که به شهرک غزالی میروند و کار میکنند برای استفاده از ادوات نظامیشان به اینجا میآیند. هیچ مشکلی در این حوزه با همدیگر نداریم.
همین سریال «آمرلی» که در خلال گزارش میدانیتان و بازدید از بخشهای مختلف شهرک هم به آن اشاره کردم آخرین پروژهای بوده که ما با آنها کار کردیم. این پروژه بین کشور ایران و عراق است و خواهان دیگری هم داشتیم و چون هنوز قطعی نشده به جزئیات آن اشاره نمیکنم.
تمهیداتی که برای بازدید مردمی از شهرک اندیشیده خواهد شد
تسنیم: برخی از لوکیشنها ساخته میشوند و خراب میشوند؛ پایان این لوکیشنها چطور است و چطوری محافظت میشود؟
نگاه ما در خصوص پروژههایی که احتیاج به احداث سازه دارند و سازههای ارزشمندی مثل پروژه «یوسف پیامبر» نگاه، نگاهی است که این پروژه بماند و لوکیشن بکر و مانایی ساخته شود که بتواند برای پروژههای دیگر با یک تغییر در ساختار یا ظاهر لوکیشن مورد بهرهبرداری قرار بگیرد.
یا حتی برای بازدید همه مردم در سطح کشور که البته الان امکانش وجود ندارد اما انشاءالله تمهیداتی را در دستور کارمان داریم در آینده شاید این اتفاق بیفتد.
نگاه ما این است یا باید پروژه اگر نیاز به ساخت و ساز دارد و در توانش باشد سازهای بسازد که ماندگار باشد و یا صاحبان پروژهها در هر حالت دیگری، لوکیشن را با حالت اولیه تحویل ما بدهند.
حمایت از شهرک سینمایی دفاع مقدس برای حمایت بیشتر از ساخت فیلمهای باکیفیتتر
تسنیم: در ایام هفته دفاع مقدس هستیم؛ بگذارید از این فرصت استفاده کنیم ابهاماتی که درباره در اختیار قرار گرفتن امکانات به پروژهها وجود دارد با هم صحبت کنیم. بعضی فیلمسازان گاهی اوقات در فضایرسانهای مطرح میکنند که به شهرک میرویم حمایت نمیشویم و آن امکاناتی که میخواهیم در اختیار ما قرار نمیگیرد. یا تجهیزات فرسوده و کهنه و مستهلک شدهاند. یا بعضاً میگویند شهرک پولهای عجیب و غریبی از ما میگیرد. برخی اوقات هم دلیل کار نکردن در حوزه دفاع مقدس را همین علتها مطرح میکنند. به نظر شما مشکل از کجاست؛ آیا آقای افلاکی و همکارانش نیازمند حمایت مسئولانیاند که باید پای کار باشند و کمک کنند تا تجهیزات به روز شود و در بازسازی لوکیشنها همراهی کنند که با توجه به صحبتهای خودتان هزینههای عجیب و غریبی برای نگهداری این وسایل و تجهیزات و امکانات وجود دارد. یا اینکه دوستان از کل ماجرا بیخبرند؛ مشکل از کجاست؟
اولاً که شهرک سینمایی انقلاب و دفاع مقدس یک شهرکی برای کل کشور و نظام است؛ فقط صرف سپاه و مجموعههای ذیربط نیست. واقعاً نیاز است مراجع بالادستی که میتوانند حمایت در حوزه تجهیزات و امکانات مربوط در حوزه دفاع مقدس داشته باشند ورود پیدا کنند و بتوانند گوشهای از بار سنگینی که به روی دوش سپاه و شهرک سینمایی دفاع مقدس وجود دارد را حداقل سبک کنند.
یعنی در عرصه دفاع مقدس همه نهادها حضور داشتند؛ چه ارتش، چه سپاه، چه نیروی انتظامی و چه مردم و بسیج؛ فرقی نمیکند، همه در حوزه دفاع مقدس دست به دست هم بدهند و بتوانند کمکرسانی برای عوامل سینما داشته باشند که این فرهنگ را گسترش بدهند. پس حمایت ویژهای نیاز دارد که خدمات بالاتر با هزینههای کمتر برای سینماگران اتفاق بیفتد.
اما درباره نکتهای که تجهیزات فرسوده، کهنه و مستهلک شدهاند؛ واقعیت گونهای دیگر است. ما تجهیزات نظامی را تغییر ساختار دادهایم برای حوزه سینمایی؛ وسیلهای که کاربریاش تغییر ساختار پیدا میکند طبیعتاً دچار یکسری از مشکلات میشود و بهترین گزینه برای حل این مشکل آن است که همه دست به هم دهند و همه ارگانها و نهادهای ذیربط، ما را کمک کنند این اتفاق بیفتد. بنابراین بحث فرسودگی و مستهلک شدن نیست.
فیلمسازان از هزینههایی که برای خرید و نگهداری تجهیزات فیلمها میشود، اطلاعی ندارند
تسنیم: نکتهای هم اشاره کردید که برخی اوقات گفته میشود به علت هزینههای هنگفت بعضاً فیلمسازانی گفتهاند سراغ فیلمهایی میروند که توپ و تانک در آن نباشد.
این عزیزان از آن اعداد و رقمهایی که بین ما و برای خرید تجهیزات و مهمات وجود دارد، اطلاعی ندارند. از این عدد و رقمهایی که ما برای خرید لوازم یدکی خودروهایمان صرف میکنیم از آنها بیاطلاعاند. اگر در حوزه خودرو دستی داشته باشند به هیچ عنوان از مهمات و مواد منفجره اطلاعی ندارند؛ نمیدانند یک فشنگی که ما برای یک کار سینمایی تهیه میکنیم چقدر برای هزینهبردار است.
فکر میکنم این عزیزان فکر میکنند ما این لوازم را رایگان از مجموعههای تولیدکننده دریافت میکنیم در صورتی که واقعاً اینطور نیست. بنابراین از این هزینهها و سختی نگهداری وسایل و لوکیشنها و لوازم مطلع نیستند و به همین خاطر است به گونهای دیگر فکر میکنند.
انفجار در معراجیها خاطره تلخ مسئول شهرک سینمایی دفاع مقدس
تسنیم: شهرک سینمایی دفاع مقدس از سال 1372 فعالیت خود را آغاز کرده و بهعنوان یک کسی که در این سالها در سمتهای مختلف حضور داشتید و الآن بهعنوان مدیر این شهرک را هدایت میکنید میخواهیم از خاطره تلخ و شیرین خودتان بگویید.
خاطره تلخ که همان انفجار در فیلم معراجیهاست که اگر بازگو نکنیم بهتر است؛ چون باعث مکدر شدن خاطر همه عزیزان بالاخص کسانی که در آن حوزه و زمان فعالیت میکردند. اما خاطره شیرین هم این نگاهی است که بعد از تولید یک اثر هنری دفاعمقدسی در چهره عموم مردمی که تماشاگر آن اثر نمایشیاند ایجاد میشود.
ما میبینیم وقتی یک پروژهای همچون «موقعیت مهدی» یا «تکتیرانداز» یا حتی «در چشم باد» و «یتیمخانه ایران» و دیگر پروژهها یک تغییر ذائقه و نگاهی ایجاد میشود برای چند لحظه هم با رزمندگان و تلاشگران حوزه دفاع مقدس ما آشنا بشوند و بدانند آنها چه کردند که این مرز و بوم با قدرت و عزت بماند و یک وجب از این خاک به دست بیگانگان نیفتد این همان اتفاق شیرین و خوبی است که رقم میخورد خستگی ما از تنمان بیرون میآید.
البته که این اتفاق با خواندن یک کتاب هم امکان دارد بیفتد اما واقعاً سینما جادویی دارد که تأثیرات بسزایی میگذارد. به فرموده مقام معظم رهبری همواره بایستی برای اشاعه فرهنگ دفاع مقدس کار کرد؛ به گونهای که بتوان برای جوان امروز ما اثرگذار باشد.
فیلمهای شهید شیرودی و شهید کاظمی در راه/ سریال شهید هاشمی هم راه میافتد
تسنیم: شاید برای مخاطبین ما جالب و جذاب باشد که این روزها در شهرک سینمایی دفاع مقدس چه میگذرد و اگر طرح جدیدی یا کارهای سینمایی و تلویزیونی هست برای مخاطبین بفرمایید.
اگر بخواهم نام ببرم میتوانم به پروژه شهید شیرودی اشاره کنم. یا پروژه شهید کاظمی که یکی از دو سه پروژه بزرگیاند که در شهرک قرار است کار شود. یا سریال شهید هاشمی که انشاءالله قرار است ایجاد جلوی دوربین برود.
انتهای پیام/