تپه حسنلو نماد یک تمدن ۸ هزار ساله در آذربایجان غربی

تپه حسنلو نماد یک تمدن 8 هزار ساله در آذربایجان غربی

خبرگزاری تسنیم: تپه حسنلو در کنار شهر نقده در دشتی حاصلخیز و سرسبز که بدان سولدوز گفته می شود واقع شده و جامی زرین که بخشی از تاریخ زیست بشر را روشن کرده در همین منطقه کشف شده که در اثر پیش رو به معرفی این منطقه باستانی می پردازیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه ، کشف جام زرین حسنلو در تپه ای باستانی به همین نام در نقده این مکان تاریخی را مورد توجه اهالی فرهنگ و تاریخ قرار داد.

کشفی که نشان می داد هشت هزار سال قبل از میلاد مسیح در نقده زندگی پرشکوه اهالی این سرزمین وجود داشته است.

تپه حسنلو در کنار شهر نقده در دشتی حاصلخیز و سرسبز که بدان سولدوز گفته می شود واقع شده و در کنار همین تپه باستانی تعدادی دیگر از تپه های باستانی از جمله حاج فیروز، تابیه، تپه کوییک، میرآباد و پسدلی وجود دارند گرچه شهرت حسنلو را ندارند اما با این حال همه آنها یکجا حکایت از تمدنی هشت هزار ساله می کنند و کاوشگران تاریخ را به خود می خوانند.

قطر تقریبی تپه حسنلو 285 تا 250 متر و ارتفاع آن حدود 20 متر از سطح رودخانه ای است که تحت نام گدار در مجاورت آن جاری است.

آنچه از کاوش های انجام گرفته در این منطقه بیرون آمده نشان می دهد قدیمی ترین ساکنان این تپه در هزاره سوم و تا ششم قبل از میلاد در آن زیسته اند و لایه های کاوشی نشان می دهد 10 دوره مختلف زندگی در این منطقه وجود داشته که هر کدام آثار خاص خود را در دل خاک باقی گذاشته است.

ساکنان این تپه از دوره های سنگی تا دوره اسلامی را مشتمل می شوند و هر کدام از این دوره ها کشفیاتی را پیش روی کاوشگران قرار داده است که همگی نشان از تامل برانگیز بودن زندگی مردمان روزگارهای مختلف در این گوشه از ایران دارد.

کاوشها نشان می دهد آثار مفرغی که گویا مربوط به اقوام مناعی است تشابه فراوانی با آثار مفرغی دیگر نقاط باستانی ایران از جمله لرستان دارد.

با چرخی در این تپه مشاهده می شود گرداگرد آن دیواری به قطر سه متر و ارتفاعی حدود 8 متر آن را در بر گرفته است که در فواصل سی متری نیز برج هایی ساخته شده است.

این برج های هفتگانه وضعیت دفاعی قلعه گون آن زمان تپه حسنلو را استحکام بخشیده و محیطی امن برای ساکنانش فراهم آورده است.

اتاق‌های متصل به هم، تالار بزرگ و معبد موجود در تپه حسنلو حکایت از تقید ساکنان این قلعه به پرستش معبودهایی در دوره های مختلف می کند.

در تپه حسنلو، اسلحه‌خانه، آشپزخانه، انبارهای مختلف و محل های 15 گانه زندگی یا نگهداری ملزومات دوره های مختلف وجود دارد که بزرگترین کشف مربوط به آن یعنی جام زرین حسنلو در همین محل اتفاق افتاده است.

جعبه‌های ویژه نگهداری وسایل آرایشی چون سرمه دان و وسمه دان استخوانی و امثالهم نشان می دهد که در این تپه زنان از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده اند.

کاوشهای گوناگونی در این تپه صورت گرفته که بخشی از آن از سال‌های 1313 تا 1358 توسط باستان‌شناسان ایرانی و آمریکایی تحقق پذیرفته و حاصل آن کشف ابزار و ادوات جنگی همچون شمشیر، خنجر، نیزه، سرنیزه‌هایی از جنس مفرغ و آهن به همراه هزاران ظروف سفالی و اشیای استخوانی سنگی سفالی، شیشه‌ای و فلزی گوناگون است.

این اشیاء در موزه‌های ایران باستان، آمریکا، فرانسه و دیگر کشورهای جهان نگهداری می‌شوند.

کاوش های حدود 50 سال پیش که از سوی تیمی مشترک ایرانی، آمریکایی انجام شد دژی را از زیر خاک بیرون آورد که به عقیده باستان شناسان متعلق به قوم ماننا است.

باستان شناسان ایرانی و خارجی قدمت تپه حسنلو را حدود 800 تا 1400 سال قبل از میلاد تخمین می زنند گرچه برخی هم می گویند که آثار مربوط به ویرانه های تپه حسنلو در 700 یا 650 سال قبل از میلاد به آتش کشیده شده است.

اما آنچه مشخص است اینکه جام زرین حسنلو متعلق به 800 سال قبل روایت گر داستانی حماسی است که وزنی حدود 950 گرم دارد و بلندای آن 21 سانتیمتر، قطر آن 25 سانتیمتر و محیط لبه آن 61 سانتیمتر است و در موزه ایران باستان تهران نگهداری می شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon