فلاحیان: اغلب مردم چیزی درباره کارکرد انیمیشن کوتاه نمی‌دانند

فلاحیان: اغلب مردم چیزی درباره کارکرد انیمیشن کوتاه نمی‌دانند

کارگردان انیمیشن کوتاه «گنجشکک» گفت: چیزی که به واسطه نشان دادن «گنجشکک» به افراد مختلف متوجه شده‌ام، این است که اغلب مردم چیز زیادی از انیمیشن کوتاه و کارکرد آن نمی‌دانند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم؛ الهه فلاحیان، کارگردان انیمیشن کوتاه «گنجشکک» گفت: چیزی که به واسطه نشان دادن «گنجشکک» به افراد مختلف متوجه شده‌ام، این است که اغلب مردم چیز زیادی از انیمیشن کوتاه و کارکرد آن نمی‌دانند. اغلب افرادی که «گنجشکک» را دیدند، انتظار داشتند که انیمیشن من کاری کودکانه و کاراکتر محور باشد.

وی درباره اینکه چطور وارد دنیای انیمیشن شده است، گفت: من در میبد متولد شدم و زندگی می‌کنم. تا جایی که به خاطر دارم از 6، 7 سالگی به هنر علاقه داشتم و می‌خواستم هنرمند بشوم. به همین دلیل تصمیم گرفتم در هنرستان گرافیک بخوانم. رتبه‌ام در کنکور هنر 28 شد و رشته چاپ دانشگاه هنر تهران قبول شدم. برای کارشناسی ارشد با سهمیه استعداد درخشان و بدون آزمون رشته انیمیشن را انتخاب کردم و در مصاحبه، اساتید رشته انیمیشن دانشگاه هنر مرا در جمع انیمیشنی‌ها پذیرفتند. اینگونه شد که از مهرماه 1394 وارد دنیای جذاب انیمیشن شدم و تا به امروز همچنان در حال آشنایی و یادگیری از این فضای بی‌نظیر هستم.

او درباره ساخت این انیمیشن توضیح داد: «گنجشکک» مربوط می‌شود به اولین تجربیات و رویارویی من با جهان انیمیشن، یعنی زمانی که ‌ترم اول بودم و استاد من، خانم حسینی شکیب برای واحد درسی «شناخت فیلم‌های تصویر متحرک» از ما خواستند که تکنیک‌های جدیدی برای ساخت انیمیشن امتحان کنیم. یک روز که قلمو به دست در حال نقاشی با آبرنگ بودم، ناخودآگاه پرنده‌ای روی آیینه کشیدم و در آن لحظه این ایده به ذهنم رسید که برای ساخت یک انیمیشن کوتاه از پس زمینه‌ای در آیینه استفاده کنم.

فلاحیان افزود: می‌خواستم کاری فلسفی با ایده انعکاس تصویر آسمان و بام در آیینه با مفهوم زندگی و مرگ بسازم. بدین ترتیب «گنجشکک» آبی کاسه‌های سفالی میبدی که برای من همیشه پر از مفهوم بود، روی آسمانی نشست که در آینه دیده می‌شد. در حین ساخت و ایده‌پردازی دیدم که بدون کات و با حرکت آینه می‌توانم همه آن چیزی را که می‌خواهم، نشان دهم. بنابراین گنجشککِ من از آسمان به زمین آمد و نقش خود را درون کاسه سفید انداخت و سپس پرید و رفت. اجرای کار «گنجشکک»، جدا از زمانی که به ایدهپردازی آن گذشت، حدود 6 ماه طول کشید و من به تنهایی انجامش دادم.

کارگردان انیمیشن «گنجشکک» در پاسخ به این سوال که ساخت این اثر چه تاثیری روی مسیر هنری‌اش خواهد داشت، گفت: «گنجشکک» اولین کار من است که آن را دلی ساختم و هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم روزی آدم‌های زیادی آن را ببینند. وقتی استادم خانم سارا خلیلی «گنجشکک» را دیدند، پیشنهاد دادند که آن را به مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی ارئه دهم و با کمال ناباوری مرکز گسترش کار را پسندید.

او تاکید کرد: «گنجشکک» برای من آغازگر یک مسیر روشن بود، تا کم‌کم بفهمم واقعاً می‌خواهم از انیمیشن برای نشان دادن چه نوع مفاهیمی استفاده کنم. بدین واسطه متوجه شدم که همیشه دوست داشته‌ام فارغ از اینکه به فروش و یا جذاب بودن کار برای جشنواره‌ها و مسائل حاشیهای مثل شهرت فکر کنم، بدون غلو و استفاده از جلوه‌های بصری چشم‌نواز و خاص، درک و دریافت شخصی‌ام از زندگی را با تصاویر ساده نشان دهم.

فلاحیان درباره اکران شدن انیمیشن در گروه سینمایی هنروتجربه عنوان کرد: چیزی که به واسطه نشان دادن «گنجشکک» به افراد مختلف متوجه شده‌ام، این است که اغلب مردم چیز زیادی از انیمیشن کوتاه و کارکرد آن نمی‌دانند. اغلب افرادی که «گنجشکک» را دیدند، انتظار داشتند که انیمیشن من کاری کودکانه و کاراکتر محور باشد، یعنی آن‌ها تصور نمی‌کردند که از انیمیشن بتوان برای ساخت کاری غیرمتعارف بهره برد و کار من برایشان یک چشم‌انداز جدید بود.

او ادامه داد: بنابراین واضح است که اکران انیمیشن‌های کوتاه که هر کدام صورت‌های متنوع و داستان‌های منحصربه فرد خود را دارند، موجب می‌شود تا مخاطبان این آثار، فارغ از پیش‌زمینه‌های ذهنی خود، از نگاه هنرمندان فیلمساز و انیماتورهای علاقمند به ساخت کار کوتاه، داستان‌ها و تجربه‌های متفاوتی را به تماشا بنشینند. فکر می‌کنم انیمیشن کوتاه را می‌شود در هر جایی، هر محفلی و با هر نوع نمایشگری به نمایش گذاشت و تنها چیزی که اهمیت دارد، نوع نگاه و علاقه آدم‌هایی است که در آن مکان برای دیدن کار کوتاه دور هم جمع می‌شوند. مخاطبانی که آمادگی روبه‌رو شدن با هر نوع تصویر و محتوایی را دارند و می‌خواهند و می‌توانند که در مورد انیمیشن‌های کوتاه تأمل کنند و به راحتی درباره‌اش با دیگران به بحث و گفتگو بپردازند.

مجموعه انیمیشن‌های کوتاه هنری «رویاهای بیداری» از روز چهارشنبه 27 دی ماه هرروز در سینماهای منتخب گروه سینمایی «هنروتجربه» در تهران و روزهای چهارشنبه هر هفته در سینماهای شهرستان‌ها به نمایش در آمده است.

مجموعه انیمیشن‌های کوتاه هنری «رویاهای بیداری» شامل 10 انیمیشن به نام‌های «آدم خانگی» به کارگردانی مرضیه ابرار پایدار، «جمشید؛ مرثیه‌ای بر یک اسطوره» به کارگردانی معین صمدی، «داش آکل» به کارگردانی هاجر مهرانی، «دشت گل‌های زرد» به کارگردانی حسین آقامحمدی، «قطعه تنهایی» به کارگردانی الهه قمیشی ، «کلنل» به کارگردانی پرستو کاردگر، «گنجشکک» به کارگردانی الهه فلاحیان، «نقطه» به کارگردانی محمد زارع ، «همیشه گمشده‌ای هست» به کارگردانی مسعود صفری، «باغ پادشاه» به کارگردانی ایرج محمدی رزینی است.

آثاری که در این مجموعه به نمایش درمی‌آیند در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی شرکت کرده و جوایز معتبری را کسب کرده‌اند. این بسته انیمیشن مناسب مخاطبان بالای 12 سال است.

انتهای پیام/

واژه های کاربردی مرتبط
واژه های کاربردی مرتبط
پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
او پارک
پاکسان
رایتل
میهن
triboon
گوشتیران
مدیران