نظر مراجع تقلید درباره خمس زمین و مبلغ رهن خانه
مراجع تقلید درباره خمس زمین و مبلغ رهن خانه نظرات قابل توجهی دارند که باید به آن دقت شود.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، پرداخت خمس اموال یکی از دستورالعملهای مهم و واجب در دین اسلام است که به قصد رفع مشکلات اقتصادی مسلمانان، توزیع عادلانه ثروت و تقویت توان مالی حکومت اسلامی انجام میشود.
خبرگزاری تسنیم با مرور فتوای مراجع تقلید به بررسی پرداخت خمس زمین و مبلغ اجاره به شرط قرض (رهن) در خانههای استیجاری پرداخته است.
خمس زمین
پرسش: از درآمد خود زمینی خریدهام تا دو سال دیگر آن را بسازم و در آن زندگی کنم. آیا سر سال به آن خمس تعلق میگیرد؟
همه مراجع (به جز تبریزی، مکارم و وحید): چنانچه برای تهیه خانه مسکونی، راهی جز نگه داشتن زمین تا چند سال نیست، خمس ندارد.
آیات عظام تبریزی و وحید: باید خمس زمین را به قیمت فعلی بدهد.
آیتالله مکارم: خمس ندارد.
خمس رهن
پرسش: آیا به پولی که از درآمد کسب تهیه شده و به عنوان رهن به صاحبخانه پرداخت میشود، خمس تعلق میگیرد؟
امام خمینی و آیتالله سیستانی: خمس دارد و هر زمان دریافت شد یا دریافت آن ممکن گردید، باید فوری خمس آن را بپردازد.
آیتالله خامنهای: هنگامی که برای این منظور نیاز دارد، پرداخت خمس آن واجب نیست؛ ولی هر زمان آن را باز پس گرفت، باید خمس آن را بدهد؛ مگر آنکه برای اجاره در جای دیگر، به آن نیاز داشته باشد.
آیات عظام بهجت، تبریزی، فاضل و وحید: چنانچه بدون پول رهن، نیاز مسکن او تأمین نمیشود، خمس ندارد و هر زمان آن را باز پس گرفت و نیازی به آن نداشت و از مخارج سال زیاد آمد، خمس دارد.
آیات عظام صافی و مکارم: پول رهن جزء مؤونه است و خمس ندارد؛ ولی اگر آن را باز پس گرفت و نیازی به آن نداشت، بنابر احتیاط خمس آن را بپردازد.
آیتالله نوری: اگر نتواند خانه را از راه دیگری اجاره کند، به مبلغ مذکور خمس تعلق نمیگیرد.
نکته: اصطلاح «رهن» در رهن و اجاره خانه غلط مشهور است، اصطلاح قرض و اجاره (اجاره به شرط قرض) صحیح است. از این رو اصل قرض خمس ندارد.
انتهای پیام/