جلسه صدور مجوز گذر موقت خودروهای پلاک مناطق آزاد برگزار می‌شود

جلسه صدور مجوز گذر موقت خودروهای پلاک مناطق آزاد برگزار می‌شود

خبرگزاری تسنیم: عضو هیئت مدیره منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار گفت: برای صدور مجوز تردد کوتاه مدت خودروهای پلاک مناطق آزاد مشابه سال‌های گذشته، روز چهارشنبه هفته جاری جلسه‌ای با معاون اجرایی نهاد ریاست جمهوری در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی و صنایع منطقه آزاد چابهار، سعید رضازهی با اشاره به این‌که ساکنان و فعالان اقتصادی و مردم کارمندان مناطق آزاد خواستار تصمیم‌گیری سریع دولت برای اجرای ماده 16 آیین نامه راهنمایی و رانندگی مناطق آزاد در زمینه اجازه تردد کوتاه مدت (دو ماهه) با پلاک گذر موقت به دیگر نقاط کشور هستند اظهار کرد: همه مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بسیج شده‌اند با توجه به نزدیکی ایام تعطیلات نوروزی هرچه زودتر شرایط تحقق خواست و حق مردم در استفاده از بسترهای قانونی در این زمینه فراهم شود.

وی با اشاره به تلاش سعید اربابی رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در این زمینه و مکاتبه انجام شده در این ارتباط در تاریخ 28 بهمن ماه با رئیس جمهور، افزود: مردم شریف چابهار با توجه به رأی 85 درصدی به دولت تدبیر و امید در انتخابات ریاست جمهوری نه تنها انتظار داشته‌اند، امتیازات قانونی مناطق آزاد و مصرح در قانون استمرار داشته باشند، بلکه انتظار داشته و دارند دولت شمول امتیازات و تسهیلات قانونی را به دیگر مناطق همجوار مناطق آزاد نیز توسعه بخشد.

عضو هیئت مدیره منطقه آزاد چابهار با اشاره به نظر مثبت مدیران عالی دولت در الحاق بنادر و کشتیرانی به منطقه آزاد چابهار بیان کرد: نگاه کلان دولت در راستای رفع مشکلات و اعطای امتیازات و تسهیلات و بسترهای قانونی به مناطق آزاد، نوید بخش ترسیم آینده‌ای روشن و پایدار است که در سایه آن بخش‌های مختلف کشور از ثمرات توسعه‌ای مناطق آزاد بهره‌مند شوند.

رضازهی گفت: با گذشت بیش از پنج ماه از صدور بخشنامه گمرکات کشور در زمینه متوقف شدن صدور پلاک گذر موقت ماشین‌های خارجی مناطق آزاد و نزدیک شدن ایام تعطیلات نوروزی و سال جدید این انتظار را برای کارمندان، کارکنان و ساکنان مناطق آزاد در اولویت قرار داده است که مسئولان دولتی با تجدید نظر سریع امکان استفاده از این حق قانونی را فراهم آورند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع منطقه آزاد چابهار نیز با بیان این‌که بخشی نگری یکی از مهم‌ترین دلایل عدم تحقق برنامه‌های کلان کشور است، گفت: اگر بهترین برنامه‌های توسعه‌ای و راهبردی و متناسب با سندهای بالادستی نظام طراحی شود اما در اجرا شاهد بخشی نگری سازمان‌ها و نهادهای مختلف باشیم، هرگز اهداف برنامه‌ای محقق نخواهد شد و شاهد روزمرگی و از بین رفتن انرژی مدیران نظام برای حل مشکلات فیمابین سازمان‌ها و مدیریت‌های مختلف خواهیم بود.

علی مبارکی بیان کرد: بخشی نگری هرگز اجازه رشد و پویایی را به سیستم مدیریتی کشور نخواهد داد.

وی تاکید کرد: همه مردم، فعالان و سرمایه‌گذاران اقتصادی و اجرایی متناسب با برنامه‌های دولت تلاش می‌کنند برنامه‌های خود را تعریف و اجرا کنند و زمانی که آن‌ها شاهد آن باشند قوانین و برنامه‌های دولت با کوچک‌ترین تغییرات، می‌تواند دستخوش تحول بنیادین شود، بدیهی است امنیت و اطمینان از سرمایه‌گذاری در جامعه دچار اختلال می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی منطقه آزاد چابهار عنوان کرد: برخی از اقدامات در هفته‌ها و ماه‌های اخیر از جمله توقف صدور مجوز گذر موقت، تلاش سازمان امور مالیاتی برای الزام فعالان اقتصادی مناطق برای ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی، جمع کردن دیش‌های ماهواره‌ها و موارد دیگر که به نوعی دخالت مدیران سرزمین اصلی در مدیریت مناطق آزاد تلقی می‌شود، انجام شده است.

مبارکی تصریح کرد: برای سیستم مدیریتی کشور زیان‌آور است فرآیندی که در طی دو دهه گذشته بر اساس مواد قانونی جاری و ساری بوده است بدون طی هرگونه فرآیند قانون گذاری جدید و صرفا با ابلاغ یک مدیر متوقف شود که ادامه این روند تاثیرات مخربی در فضای اقتصادی مناطق آزد به دنبال خواهد داشت.

وی با تشکر از تلاش‌های مدیران مختلف دولت خاطرنشان کرد: امیدواریم مسئولان دولتی در عمل و با اتکا با کلان نگری و نه بخشی نگری سعی کنند کاستی‌ها و موانع گذشته را برطرف کنند و در این راستا رعایت حقوق شهروندی و استفاده آنان از امتیازات قانونی را مد نظر قرار دهند.

به گفته وی ممکن است هر ماده قانونی و اجرایی از سوی برخی از مدیران و یا دست اندرکاران مورد سوء استفاده قرار گیرد، اما این سوء استفاده‌ها نباید منجر به پاک کردن صورت مسئله شود بلکه با نظارت و شفافیت می‌توان جلوی خطاهای احتمالی را گرفت و در زمینه بحث گذر موقت نیز ما معتقدیم دغدغه‌های مدیران با رعایت صحیح مواد قانونی مصرح تامین می‌شود و متوقف کردن صدور گذر موقت چاره کار نیست.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon