چرا مستند «موتورسواران» به حقیقت نرفت؟
مدیر مرکز مستند سوره و قائممقام سازمان سینمایی سوره در خصوص نرسیدن چند فیلم خصوصاً «موتورسواران» به جشنواره سینما حقیقت این نکته را مطرح کرد من با عینک سیاسی به مسائل نگاه نمیکنم و به دلیل دو فیلمه بودن کارگردان ما این اتفاق نیفتاد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری عملکرد مرکز مستند سوره با حضور محمدرضا امامقلی مدیر مرکز سوره و قائممقام سازمان سینمایی سوره، وحید شاهی مدیر تولید و امیرعباس شهدوست مدیر امور استانهای مرکز مستند سوره برگزار شد.
محمدرضا امامقلی در ابتدای این نشست عنوان کرد: مرکز مستند سوره در دوران تحولی خود اصلیترین اولویت خود را بر راهبرد فراتهران قرار داده است. فراتهران استفاده از ظرفیتهای استانها و روستاهای دیگر است که عرصه برای بروز و ظهورشان فراهم نبوده است. مرکز مستند سوره امسال با 8 اثر در جشنواره سینماحقیقت حضور دارد که 7 اثر از 7 استان در بخش مسابقه هستند و یک اثر در بخش اکران ویژه حضور دارد.
او همچنین به حضور 5 فیلمسازی اشاره کرد که برای اولین بار فیلمشان به جشنواره سینما حقیقت راه پیدا کرده، تأکید کرد: 5 نفر از این دوستان برای اولین بار فیلمشان به جشنواره راه یافته است، یعنی ما میخواهیم نسل تازهای از سینماگران مستند را به این حوزه معرفی کنیم و در زمینه استعدادیابی مستندسازان در استانهای دیگر سرمایهگذاری کردهایم.
امیرعباس شهدوست مدیر امور استانهای مرکز مستند سوره بیان کرد: ما در مرکز مستند سوره باور داریم که استعدادهای فیلمسازی منحصر به پایتخت نیستند و در استانها و شهرستانها استعدادهایی داریم که دیده نشدهاند. تصور اغلب مردم این است که فیلمسازی حرفهای باید در تهران انجام شود اما ما چنین نگاهی نداریم و انگیزهمان این است که عدالت فرهنگی را در این حوزه ایجاد کنیم یعنی هر فیلمسازی بتواند در استان خودش مسیر فیلمسازی را ادامه دهد و چرخه رشد در آن منطقه ایجاد شود.
وی با اشاره به افزایش میزان تولید مستند در چند ماه اخیر، افزود: مرکز مستند هرساله میانگین 8 فیلم مستند تولید میکرد اما امسال تاکنون قرارداد 28 فیلم را بستهایم که درحال تولید هستند و 9 اثر نیز به خروجی رسیدهاند.
شهدوست تصریح کرد: ما در بودجه مرکز مستند یک ردیف بودجه تولیدات استانی داشتیم و یک ردیف بودجه برای تولیدات فاخر اما امسال این تقسیمبندی را شکستیم. همچنین قصد داریم یک مسیر پایدار برای رشد مستندسازان در استانها ایجاد کنیم و در این راستا اولین مرکز رشد ما در خوزستان تاسیس شد. این مراکز رشد صرفا محل آموزش نیستند بلکه محلی برای رشد و پرورش مستندسازان هستند.
وی تأکید کرد: مأموریت ما تغییر ذائقه مستندسازی در استانها است. ما میخواهیم مستندهایی تولید کنیم که مطابق ذائقه مردم باشند و جامعه هدف خودش را بشناسد و به دست آنها برسد. این اتفاق مهم نیازمند اکران سیار، اکران دانشجویی، اکران در تلوزیون، پلفترمها و... است.
وحید شاهی مدیر تولید مرکز مستند سوره گفت: مرکز مستند سوره در دوره تحولی خود قصد داشت که نسل جدیدی از فیلمسازان استانی را کنار فیلمسازان شاخص تهران داشته باشد و درنتیجه تمرکز را روی تولیدات استانی گذاشتیم که ما را روسفید کردند و امیدوارم شما هم در جشنواره سینماحقیقت از تماشای این آثار لذت ببرید.
وی افزود: ما مستند «موتورسواران» از مسعود دهنوی را آماده کرده بودیم اما به این دلیل که ایشان فیلم دیگری در جشنواره سینماحقیقت داشتند امسال نتوانستیم این اثر را در جشنواره داشته باشیم. یکسری مجموعه مستند هم در دست تولید داریم که به زودی آماده نمایش میشوند.
امامقلی تصریح کرد: ما در مرکز مستند سوره دنبال مستند مسالهمحور میرویم به این صورت که مستند وضعیت موجود را شناسایی و رسیدن به وضعیت مطلوب را در این اثر ارائه کند. به طور مثال اگر کشور ما در جبهه مقاومت حضور فعال دارد، باعث نمیشود از مسائل داخلی چشمپوشی کنیم. حکمرانی مطلوب یکی از اولویتهای اصلی ما برای ساخت مستند است و از کارهای انتقادی هم استقبال میکنیم.
وی تاکید کرد: مستند یا طرح مساله جدید میکند، یا یک صورتبندی جدید از مساله قدیمی ارائه میکند یا راه حلی برای یک مساله ارائه میکند. مستندی که از این 3 حالت خارج باشد از دایره حمایتی مرکز مستند سوره نیز خارج است.
مدیر مرکز مستند سوره گفت: این هدف را داریم که در سال آینده به سمت تولید مستند برای گروه سنی نوجوان برویم و احتمالا اکران سیار مدارس را آغاز کنیم.
وی درباره خروجی آثار مستندسازانی که به لبنان فرستاده شده اند، بیان کرد: آقای محمدباقر شاهین از اوایل شروع جنگ لبنان در منطقه حاضر شدند و تاکنون تصویربرداری 7 اپیزود را به پایان رساندند. خود من هم 2 اثر کوتاه تولید کردم که یکی از آنها از تلویزیون پخش شد. تنها اثری که 7 اکتر 2023 را تا 7 اکتبر 2024 ارائه کرد، تولید مرکز مستند سوره بود. ما به شدت اشتیاق داریم که از سناریوهایی درباره پایان اسرائیل حمایت کنیم و دنیای بدون اسرائیل را ترسیم کنیم.
امامقلی تاکید کرد: ما گرایشی به جناح خاصی نداریم و در ساخت آثار نیز نگاه سیاسی نداریم. شاید بهتر باشد این قضاوت را به آثاری که پیشتر ساخته شدهاند، بسپاریم. ما به تضارب آرا اعتقاد داریم زیرا یک راهکار مشخصی برای نظام مسائل کشور وجود ندارد. در مرکز مستند هیچ خط قرمزی به جز ایران عزیز نداریم. هرکسی که در راستای اعتلای ایران عزیز تلاش کند ما از او حمایت میکنیم حتی اگر با رویکردهای ما مخالف باشد.
در ادامه جلسه دوباره درباره راه پیدا نکردن چند مستند سوره خصوصاً مستند بحثبرانگیز «مورتوسوران» که پیرامون کسانی است اولینهایی بودند بالای سر پیکر آیتالله شهید رئیسی رسیدند به جشنواره سینما حقیقت که عادی نبوده است. مدیر مرکز مستند سوره این چنین در این باره توضیح داد: من خودم نگاه سیاسی ندارم به همین خاطر با عینک سیاسی به مسائل نگاه نمیکنم و البته دوست ندارم مسائل را هم با نگاه سیاسی ببینم. فکر میکنم که فیلم موتورسواران لیاقت این را داشت که حداقل در بخش نمایش ویژه نمایش داده شود زیرا روایت اول از موتورسوارانی است که اولین بار پیکر شهید رئیسی را پیدا کردند.
شهدوست درباره بودجه ساخت برخی آثار عنوان کرد: ما 25 اثر اقتباسی تولید کردیم که میانگین هزینه آنها 100 میلیون تومان بود. یکی از آثار ما در جشنواره سینماحقیقت با 25 میلیون تومان تولید شده است. حوزه هنری کتابهایی در حوزه تاریخ شفاهی انقلاب دارد که خیلی از این کتاب ها روی سوژه های خوبی دست گذاشته اند. ما بانک سوژه ای ایجاد کردیم که قابلیت تولید مستند دارند و با این غنای سوژه سراغ ساخت آثار میرویم.
مدیر مرکز مستند سوره همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم درباره ساخت مستندهایی که بتوانند جلوی تحریف و ابهامات نوجوانان و خصوصاً نسل جدید امروز در زمینه تاریخ انقلاب و دفاع مقدس را برطرف کند، تأکید کرد: ما یک سند محتوایی تهیه کردهایم که عمدتاً نظام مسائلمان در آن مطرح شده و در اختیار مستندسازان برای الهام گرفتن قرار میگیرد. این سند محتوایی از غنای سوژه برخوردار است که در حوزه دفاع مقدس و تاریخ انقلاب وجود دارد و میتواند جلوی تحریف انقلاب و دفاعمقدس را بگیرد.
انتهای پیام/