بافت تاریخی بوشهر گنجینه‌ای باارزش در کنار خلیج فارس + تصاویر

بافت تاریخی بوشهر گنجینه‌ای باارزش در کنار خلیج فارس + تصاویر

خبرگزاری تسنیم: بافت تاریخی شهر بوشهر که به دوره افشار برمی‌گردد گنجینه‌ای بی مثال و باارزش در کنار آبهای خلیج فارس است که این اثر سال ۱۳۷۸ به‌عنوان یکی از آثارتاریخی ایران به ثبت فهرست آثار ملی رسید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر،امروزه به بافت‌های معماری تاریخی،فرهنگی بعنوان ثروت‌های فرهنگی محلی نگریسته می‌شود.

بافت تاریخی، فرهنگی بندر بوشهر، یکی از بی نظیرترین بافت‌های معماری شهری است که در نتیجه رشد پرشتاب شهری، رو به ویرانی گذاشته است.



بافت تاریخی بوشهر با 40 هکتار در بهترین نقطه این شهر قرار دارد و یک نماد زیبا و پرشکوه از تلاش مردم با فرهنگ بوشهر در تاریخ است.

  بافت تاریخی بوشهر نماد عینی هویت مردم بوشهر در تاریخ است چراکه این بافت با ویژگی‌های آن کتاب عینی تاریخ هویت ملت ماست و آلبوم گویای دانش و فناوری هماهنگ با روح صمیمی سازه با محیط و انسان است.

  در بافت قدیم بوشهرچیدمان صحیح طبقات و طراحی زیست محیطی اتاق‌ها به ایجاد یک فضای درونی مناسب برای زندگی صمیمی ویک محیط مناسب بیرونی برای همگرایی و همزیستی کمک می‌کند.

معماری بوشهر علاوه بر توجه به عملکرد در سازه‌ها نیز دارای خصوصیات منحصر به فردی است، سیستم سازه‌ای ، دیوار باربری و تیر ریزی در سقف است.

دریای زیبای خلیج فارس جزجدائی ناپذیر بافت قدیم بوشهر است و زیبائی سحرانگیزی به بافت بخشیده است پشت بام هر خانه ای که بایستی زیبایی، آرامش، آب آبی و نیلگون خلیج فارس در پایین پایت قرار دارد.

بوشهر دارای چهار محل تاریخی بنام کوتی،بهبهانی،شنبدی و دهدشتی که نام گذاری این محلات با توجه به ساکنین اولیه آنها صورت گرفته است.

وجود دهها مسجد و حسینیه در بافت سبب ساخت بافت قدیمی شده که در هر محله مسجدی بوده که محل گردهم آیی اهالی محل برای ادای فریضه دینی و تصمیم گیریهای عمومی و اجتماعی بوده است.

حسینیه حاج سید محمدکازرونی، مسجد فیل، مسجد دهدشتی، مسجد شنبدی، مسجد کوفه، مسجد ملک و ...از آن جمله است.

  وجود آثار ابنیه تاریخی  پیوند با بافت، کلیسای گریگوری، کلیسای ظهور عیسی مسیح، کنسولگری بریتانیا و دهها تجارتخانه و واحدهای مسکونی زیبا  و نحصر به فرد از جمله آثار تاریخی در بافت تاریخی بوشهر است.

بناهای قدیمی بوشهر دارای خصوصیات زیبا و منحصر به فردی هستند که بعضی از این خصوصیات در هیچ جای دیگر ایران دیده نمی شود.

مصالح ساختمانی از جنس سنگهای اسفنجی است که از کنار ساحل کنده می‌شود این سنگها حاصل فسیلها و مرجانها و گوش ماهی‌هاست که منفذ بوده و سبک است.

خانه‌های بوشهر در ارتفاع گسترش یافته‌اند که دارای دو تا چهار طبقه هستند وبناها در عین درونگرایی دارای نوعی حالت برون گرایی نیز هستند.

خانه های بافت دارای حیاط مرکزی و اتاقها اطراف آن هستند که آب انبار و باغچه و چاه آب نیز از عناصر آن محسوب می‌شود.

 

در بناهای بافت بعضی اتاقها به داخل حیاط بازشو و دید دارند ولی بیشتر اتاقها به بیرون نیز بازشو دارندکه گاهی تعداد بازشوها از دو طرف و کناره‌ها به دوازده عدد می‌رسد.

 وجود شیشه‌های رنگی و ارسی‌های گره چینی شده و طاقهای هلالی ،زیبائی خاصی به بنا بخشیده است یک بنا از اجزاء مختلفی تشکیل شده بعضی از این عناصر نقش عملکردی دارند و برخی دیگر نقش تزئینی دارند.

بازار به عنوان قلب محلات و اتصال دهنده آنها بین محله شنبدی و بهبهانی قرار داشته که شامل چند راسته بوده از جمله آهنگری،نجاری،بازار ماهی فروشی و بازار سبزی فروشی که ارتباط تنگاتنگی با دریا داشته و کالاها مستقیم  از دریا وارد بازار می‌شده است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار ویژه نامه‌ها
اخبار روز ویژه نامه‌ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی