جلد دوم «فرهنگ جامع زبان فارسی» پشت سد کاغذبازی‌های اداری ماند


جلد دوم «فرهنگ جامع زبان فارسی» پشت سد کاغذبازی‌های اداری ماند

خبرگزاری تسنیم: سرپرست گروه مؤلفان «فرهنگ جامع زبان فارسی» از عدم انتشار جلد دوم این فرهنگ و توزیع آن در نمایشگاه کتاب خبر داد و گفت: انتشار مجلدات این طرح کلان ملی منوط به پایان یافتن کاغذبازی های اداری و دریافت بودجه است.

علی‌اشرف صادقی، سرپرست گروه مؤلفان «فرهنگ جامع زبان فارسی»، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه جلد دوم این مجموعه علی‌رغم برنامه‌ریزی‌های انجام شده به بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران نمی‌رسد، گفت: جلد نخست این مجموعه سال گذشته برای اولین‌بار در نمایشگاه کتاب عرضه شد، مطابق برنامه‌ریزی قرار بود که در سال جدید نیز جلد دیگری از این مجموعه به چاپ برسد، اما متأسفانه به دلایلی از جمله نبود بودجه چاپ آن به تعویق افتاده است.

وی ادامه داد: انتشار جلد‌های دیگر این مجموعه در انتظار بودجه است. ما هنوز نه بودجه این طرح ملی را دریافت کرده‌ایم و نه بودجه فرهنگستان زبان و ادب فارسی را. نامه‌نگاری‌هایی توسط سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، به وزارت علوم انجام شده اما متأسفانه دریافت بودجه گرفتار کاغذبازی‌های اداری شده است و معلوم نیست که چه زمانی این رویه به پایان می‌رسد.

سرپرست گروه مؤلفان «فرهنگ جامع زبان فارسی» همچنین از تغییر در شیوه‌نامه تدوین این فرهنگ توسط کارشناسان خبر داد و یادآور شد: ما در ابتدا شیوه‌نامه‌ای برای این مجموعه در سال گذشته تصویب و براساس آن جلد نخست فرهنگ را منتشر کردیم، اما وقتی به مصادر عربی مانند افتخار، ابتکار و ... رسیدیم، شیوه‌نامه را تغییر و رویه دیگری در پیش گرفتیم. این موضوع هم مقداری از سرعت کار ما کاست.

صادقی در پایان گفت: امیدوارم مسئله بودجه به زودی حل شود تا بتوانیم با برون‌سپاری این طرح، هر ساله دو جلد از آن را منتشر کنیم تا این طرح بزرگ به سرانجام برسد.

«فرهنگ جامع زبان فارسی» به زعم بسیاری از کارشناسان و خبرگان حوزه واژه‌شناسی، فرهنگی متفاوت و کامل‌تر از دیگر فرهنگ‌های موجود در کشور است. این امر نه تنها از ریشه‌شناسی واژگان و ساختار اثر نشأت می‌گیرد که ارائه نمونه‌های مختلف از هر واژه در سده‌های مختلف نیز ساختاری متفاوت بر این اثر رقم زده است. بنا بر گفته کارشناسان، دیگر فرهنگ‌نامه‌هایی مانند دهخدا پس از هفتاد سال از نگارش، پاسخگوی نسل امروز نیست و باید بر اساس زمانه، فرهنگ واژگان نوشته و تدوین شود. این جرقه اولیه نگارش و تدوین این فرهنگ را در فرهنگستان به مدیریت علی‌اشرف صادقی رقم زد.

سال گذشته نیز رهبر معظم انقلاب بعد از تورق و ملاحظه این اثر سترگ، از دست‌اندرکاران آن تقدیر و تشکر کردند. پیش‌بینی می‌شود این طرح کلان ملی تا 15 سال آینده به اتمام برسد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران