دو عملیات دفاع مقدس که همزمان در یک روز انجام شد

دو عملیات دفاع مقدس که همزمان در یک روز انجام شد

خبرگزاری تسنیم: به خاطر حساسیت‌هایی که در جنگ وجود داشت گاهی فاصله زمانی بین عملیات‌ها کم می‌شد. از جمله عملیات‌هایی که شامل این موضوع می‌شود عملیات فتح۶ و عملیات نصر ۳ بود. هر دوی این عملیات‌ها در یک روز یعنی ۲۷ خردا سال ۶۶ انجام شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، طی هشت سال جنگ تحمیلی، ایران عملیات‌های بسیاری را برای عقب راندن دشمن و پس گرفتن مناطق تصرف شده انجام داد. تعداد این عملیات‌های بسیار است که با اتحاد و ایثار رزمندگان با موفقیت انجام شدند. به خاطر حساسیت‌هایی که وجود داشت گاهی فاصله زمانی بین عملیات‌ها کم می‌شد. از جمله عملیات‌هایی که شامل این موضوع می‌شود عملیات فتح6 و عملیات نصر 3 بود. هر دوی این عملیات‌ها در یک روز یعنی 27 خردا سال 66 انجام شد.

عملیات نصر 3 در منطقه‌ عملیاتی‌ زبیدات‌ در جنوب‌ دهلران‌ - جبهه‌ میانی‌ نبرد توسط نیروی زمینی ارتش و عملیات فتح 6 در منطقه‌ عمومی‌ شمال‌ استان‌ اربیل‌ عراق‌ - عقبه‌ دشمن‌ در محور شمالی‌ جنگ‌ توسط رزمندگان‌ معارض‌ کردستان‌ عراق‌ و نیروهای‌ قرارگاه‌ برون‌ مرزی‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ به انجام رسید.

عملیات فتح 6؛ محدود و نامنظم در محور شمالی جنگ

عملیات فتح 6 در روز27 خرداد ماه ‌1366 زمانی‌ که‌ جنگ‌ در جبهه‌های‌ جنوب‌ دچار سکون‌ و عدم‌ تهاجم‌ جدی‌ و گسترده‌ از سوی‌ طرفین‌ نبرد به‌ مواضع‌ یکدیگر شده‌ بود، از سوی‌ نیروی‌ زمینی‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ یک‌ عملیات‌ محدود و نامنظم‌ در محور شمالی‌ جنگ‌ ترتیب‌ داده‌ شد. نیروهای‌ تحت‌ امر قرارگاه‌ برون‌ مرزی‌ «رمضان» با کمک‌ معارضان‌ کرد عراق‌ هجوم‌ را آغاز کردند. هدف از آغاز فتح 6 هجوم‌ به‌ مراکز و تأسیسات‌ نظامی‌ دشمن‌ و ضربه‌ به‌ پایگاه‌های‌ دشمن بود.

این‌ عملیات‌ برای انهدام‌ مراکز و تاسیسات‌ نظامی‌ دشمن‌ در منطقه‌ عمومی‌ شمال‌ استان‌ «اربیل» عراق‌ هنگام‌ شب‌ و با رمز «یازهرا(س)» آغاز شد. رزمندگان‌ عمل‌کننده‌ در عملیات‌ نامنظم‌ «فتح6» با یورش‌ به‌ پایگاه‌های‌ مهم‌ دشمن‌ در بلندی‌های‌ «کورت‌ قلندر» و «سلیم‌خان» در شمال‌ شهر و منطقه‌ «دیانا»ی‌ عراق، ضمن‌ انهدام‌ این‌ پایگاه‌ها، مراکز نظامی‌ شهر «مرگه‌سور» و پل‌ مواصلاتی‌ آن‌ محور را از بین‌ برده‌ و طی‌ آن‌ دو گردان‌ جیش‌الشعبی‌ (یا میلیشیای‌ صدام) و 16 خودروی‌ نظامی‌ ارتش‌ عراق‌ منهدم‌ شد.

رزمندگان تحت امر قرارگاه رمضان، متشکل از تیپ 65 هجرت، تیپ مالک اشتر، گردان مستقل ویژه شهادت سپاه پاسداران، حزب دمکرات کردستان عراق، حزب‌الله کردستان عراق و حزب‌الد عوه عراق، مانند دیگر عملیات‌های چریکی، با عبور از کوهستان‌ها، دشمن بعثی را مورد هجوم قرار می‌دهند.

تیپ مالک اشتر، حزب دمکرات کردستان، حزب‌الله کردستان و حزب الدعوه در محور عملیاتی کورت سیم خان در ساعات اولیه، ارتفاعات دیل کورت و سیخان را تصرف می‌کنند. در این تهاجم غافلگیرانه، گردان جاش محمد آقا بیک و گردان 38 جیش اشعبی به میزان 80 درصد منهدم می‌شوند. تعدادی از نیروهای این دو گردان کشته و زخمی می‌شوند و عده‌ای هم به اسارت قوای اسلام در می‌آیند. به علاوه مقداری سلاح سبک و نیمه سنگین نیز به غنیمت گرفته می‌شود. در محور عملیاتی مرگه سور، ارتفاعات مهم قلندر، پل مواصلاتی گردان مزنه و جاده مرگه سور - دیانا توسط حزب دموکرات کردستان و گردان مستقل ویژه شهادت مورد هجوم قرار می‌گیرد و در همان ساعات اولیه، ارتفاعات مهم قلندر و پل مواصلاتی مزنه به تصرف رزمندگان در می‌آیند.

در ادامه این عملیات، طی یک کمین و اجرای آتش سنگین، تعداد 16 خودرو دشمن منهدم و عده‌ای از سرنشینان آنها کشته، زخمی و یا اسیر می‌شوند. تعداد تلفات دشمن در این عملیات 930 نفر بود که شامل کشته، زخمی و اسیر بود.

با هجوم رزمندگان به داخل شهر مرگه سور و جنگ تن به تن در خیابان‌ها، دشمن بعثی به سمت غرب شهر عقب نشینی می‌کند، که با تعقیب رزمندگان، تعداد زیادی از آنها به هلاکت می‌رسند، به طوری که در اکثر خیابان‌های شهر، اجساد بعثیان به چشم می‌خورد.

همچنین بیش از 100 نفر از آنها به اسارت در می‌آیند و اماکن نظامی شهر به آتش کشیده می‌شود. دشمن برای باز پس‌گیری شهر دو پاتک انجام می‌دهد که هر بار با تحمل تلفات و خسارات به عقب رانده می‌شود.

این عملیات نتایج بسیاری رابه بار آورد که اهم این ثمرات به این شرح  است:

تجهیزات منهدم شده: 1- انهدام کلیه پایگاه‌های مهم در ارتفاعات کورت قلندر و سلیم خان در شمال دیانا

2-انهدام مراکز نظامی شهر مرگه سور

3-زیر آتش قرار دادن جاده میرگه سور - دیانا و پل مواصلاتی

4-انهدام دو گردان از جیش الشعبی

5-انهدام 16 خودرو نظامی.

عملیات نصر3؛ محدود و نفوذی در جنوب محور عملیات دهلران

عملیات نصر3 یک عملیات محدود و نفوذی بود که نیروی‌ زمینی‌ ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی‌ همانند عملیات‌ نصر2 ، به‌ اجرا درآورد. هدف‌ از انجام‌ عملیات‌«نصر3 » انهدام‌ توان‌ رزمی‌ دشمن‌ در منطقه‌ «زبیدات» در جنوب‌ محور عملیاتی‌ دهلران‌ بود.

نیروی‌ زمینی‌ ارتش‌ در روز27 خردادماه‌1366 از محور مذکور به‌ درون‌ خاک‌ عراق‌ پیشروی‌ کرده‌ و ضمن‌ منهدم‌ نمودن‌20 دستگاه‌ تانک‌ و نفربر زرهی، چندین‌ انبار مهمات‌ و شماری‌ خودرو نظامی‌ دشمن، به ‌7 گردان‌ رزمی‌ ارتش‌ عراق‌ آسیب‌ رساندند و با کشته‌ و زخمی‌ و اسیر کردن هزار و 60 تن‌ از نیروهای‌ بعثی‌ و غنیمت‌ گرفتن‌ چندین‌ عراده‌ توپ‌ و ادوات‌ جنگی‌ و شماری‌ خودرو و 10ها قبضه‌ سلاح‌ سبک‌ از دشمن، به‌ خاک‌ ایران‌ و خطوط‌ جبهه‌ خودی‌ بازگشتند.

به منظور انهدام نیروهای دشمن و تلافی گلوله‌ باران شهرهای مسکونی مرزی ایران، عملیات «نصر 3» ساعت 23:45 مورخه 27 خرداد 1366 در منطقه شمال زبیدات با رمز «یا علی‌ بن‌ ابیطالب (ع)» با هدف انهدام نیروهای دشمن در منطقه زبیدات در غرب دزفول و حد فاصل شهرهای عین‌خوش و چنانه آغاز شد.

پایگاه هوانیروز پشتیبانی عمومی اصفهان به منظور حسن اجرای مأموریت، ابتدا خلبانان بالگرد شکاری کبرا و بالگردهای ترابری 214 و شنوک خود را با منطقه عملیات آشنا کرد و افسران رابط را به منظور ایجاد هماهنگی هرچه بیشتر به قرارگاه لشگر 21 و قرارگاه تیپ‌های تک‌ور و اورژانس‌های تخلیه مجروح اعزام کرد.

بالگردهای شکاری کبرا با انجام 7 ساعت و 30 دقیقه پرواز در قالب 14 سورتی مأموریت‌ های واگذاری را در ارتباط با پشتیبانی آتش به نحو احسن اجرا کردند و بالگرد های ترابری نیمه‌ سنگین 214 با انجام 24 ساعت پرواز در قالب 43 سورتی توانستند، 93 رزمنده مجروح را از اورژانس‌ های تاکتیکی به بیمارستان‌ های محلی از جمله دزفول و اهواز تخلیه کنند.

بالگردهای ترابری سنگین شنوک با انجام 19 ساعت و 40 دقیقه پرواز در قالب 12 سورتی توانستند 164 رزمنده مجروح را تخلیه کنند و یک هزار 750 کیلوگرم تدارکات جابه‌جا کنند.

تصرف ارتفاعات 132، 160، 142و 140، انهدام 30 دستگاه تانک و نفربر دشمن، انهدام مقادیری مهمات و ادوات خودرویی دشمن، انهدام چندین قبضه توپ و سایر ادوات جنگی، تحمیل یک هزار کشته و زخمی به دشمن، متلاشی شدن گردان‌های 1، 2 و 3 از تیپ 95 لشگر 14 عراق، متلاشی شدن گردان یک از تیپ 703 لشگر 20 از نتایج عملیات «نصر 3» بود.

این عملیات نتایج متعددی را رقم زد که می‌توان به مواردی چند از آن اشاره کرد:

1- تجهیزات منهدم شده: 20 دستگاه تانک - چندین انبار مهمات - تعدادی خودرو نظامی

2- یگان‌های منهدم شده دشمن : گردانهای 1 و 2 و3 ازتیپ 95 لشکر 14 - گردان 1 از تیپ 703 لشکر 20 - 3گردان از لشکر 18

3- غنائم: چندین قبضه توپ و ادوات جنگی و تعدادی خودرو بهمراه دهها قبضه انواع

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران