۵۰ پروژه پژوهشی در پژوهشگاه قوه قضائیه فعال است

50 پروژه پژوهشی در پژوهشگاه قوه قضائیه فعال است

خبرگزاری تسنیم: معاون آموزش و تحقیقات قوه قضائیه گفت: تعداد ۵۰ پروژه پژوهشی از سال گذشته در پژوهشگاه قوه قضائیه جریان دارد که در قالب گزارش‌های پژوهشی و مطالعات بر روی آراء صورت می‌گیرد.

حجت‌الاسلام علیرضا امینی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار تسنیم در زاهدان اظهار کرد: یکی از عمده فعالیت‌های قوه قضائیه در بخش تحقیقات بوده که آن پژوهشگاه قوه قضائیه است که در سال 91 تاسیس شده و در حال حاضر در 6 پژوهشکده مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: عمده‌ترین فعالیت این پژوهشکده‌ها، کار بر روی آرای صادره محاکم به عنوان موضوع پژوهشی است که در راستای بالابردن سطح رأی و ارتقا آرای قضایی انجام می‌شود.

معاون آموزش و تحقیقات قوه قضائیه بیان کرد: از سال 92 حدود 50 پروژه پژوهشی در پژوهشگاه این قوه جریان دارد که این علاوه بر کارهایی است که در قالب گزارش‌های پژوهشی و مطالعات روی آرا صورت می‌پذیرد و مطالعات بر روی آرا و گزارش‌ها از جمله فعالیت‌های روتین و نرتب است.

امینی اهم فعالیت‌های انجام شده تحقیقاتی در پژوهشگاه قوه قضائیه را شامل معضلات ساختاری و رسیدگی و آسیب‌شناسی قوانین ذکر کرد که به طور کارشناسی مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه به طور کلی در بخش آموزش سه وظیفه بر عهده معاونت آموزش و تحقیقات قرار دارد، گفت: نخستین وظیفه جذب نیروی قضایی در دستگاه قضایی است که از میان فارغ‌التحصیلان دانشگاه و حوزویان در قالب جذب عمومی و اختصاصی انجام می‌شود.

معاون آموزش و تحقیقات قوه قضائیه تصریح کرد: مراحل مختلفی طی گزینش از افراد صورت می‌گیرد و پس از اینکه برگزیده شدند، آموزش‌های لازم به آنان داده شده و با ابلاغ قضایی وارد دستگاه قضایی می‌شوند.

امینی با بیان اینکه در سال 92 تعداد 950 نفر به دستگاه قضایی معرفی و ابلاغ قضایی گرفته‌اند، عنوان کرد: در سال 93 هم تعداد 800 نفر از این طریق وارد دستگاه قضا می‌شوند که ابتدا آموزش و سپس وارد دستگاه قضایی می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: در بخش آموزش ضمن خدمت تمامی قضات پرونده‌های علمی دارند و طبیعی است که یکی از اقداماتی که انجام می‌شود این است که بر حسب موظفی که این افراد دارند باید در برنامه‌های علمی و نشست‌های قضایی و نقد و آرا و برنامه‌های علمی مشارکت داشته باشند.

معاون آموزش و تحقیقات قوه قضائیه گفت: در حوزه آموزشی ضمن خدمت مسائلی که نیاز به آموزش جدید دارد و برخی قوانین جدید که نیاز هست درباره آنها آموزش داده شود و برخی رأی‌های پیچیده که مستلزم بررسی، نقد و کنکاش دارند از این طریق انجام می‌شوند.

امینی افزود: در قسمت آموزش همگانی، این مرکز موظف است مطالبی را که آماده کرده از طریق معاونان آموزشی استان‌ها آن را انجام بدهد تا مردم نسبت به مسائلی که باید آگاهی داشته باشند، مطلع شوند.

وی بیان کرد: این مهم به کاهش دعاوی کمک کرده و سبب می‌شود تا مردم نسبت به قانون و قضا از آموزش‌های لازم برخوردار شده، حقوق خود را بدانند و با مراحل رسیدگی آشنایی پیدا کنند و با طرح به دعاوی، مشکلات برای خود و دستگاه قضایی ایجاد نکنند.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon