شعر مقاومت فلسطین آینهای تمام نما از تاریخ انقلاب فلسطین
خبرگزاری تسنیم: شعر مقاومت تاریخی به درازای تاریخ انقلاب خونین فلسطین دارد و همواره در کنار سنگ و تفنگ سلاحی برای مبارزه مردم فلسطین با رژیم اشغالگر قدس بوده است، چه آن زمان که خطر اشغال را هشدار داده و چه امروز که انقلاب فلسطین را جهانی کرده است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در ادبیات فلسطین به مانند اغلب کشورهای عربزبان منطقه شعر نسبت به داستان پیشتازی بیشتری دارد، البته این پیشتازی شعر نسبت به ادبیات در فلسطین تنها به دلیل این نیست که عربها از قدرت قریحه و ذوق ادبی بالایی برخوردارند، بلکه زبان شعر نسبت به سایر گونههای ادبی برندهتر و تأثیرگذارتر است، زبان شعر در میان تودههای مردم نفوذ بیشتری داشته و توانایی ایجاد هیجان و شور انقلابی را دارد.
بنابراین شعر مقاومت در فلسطین از همان ابتدای صدور عهدنامه بالفور در سال 1917 میلادی و حتی پیش از آن شروع به بالیدن گرفت. و در فاجعه سال 1948 که موجب شد هزاران نفر از مردم فلسطین آواره شوند، در جهان شناخته شد. به گونهای که ادیبات و شعر مقاومت فلسطین را به دو دوره پیش از رویداد 1948 میلادی و پس از 1948 میلادی تقسیم کردهاند.
تاریخ شعر مقاومت فلسطین چهرههای مختلفی را به خود دیده است، شاعرانی از جمله محمود درویش که به شاعر مقاومت شهره است، تا نزار قبانی، غسان کنفانی، فدوی طوغان، توفیق زیاد، مرید البرغوثی، یوسف عبدالعزیز، ولید منیر، حافظ علیان، سمیع القاسم و...
بنابراین امروز شعر مقاومت فلسطین، در جهان شعری شناخته شده و پرآوازه است، به گونهای که آثار این شاعران به زبانهای مختلف ترجمه و موجب شده تا مخاطبان جهانی از آن تأثیر پذیرندف امروز اگر مخالفاتهای بسیاری در سراسر دنیا نسبت به وحشیگریهای رژیم غاصب صیهونیسم در فلسطین وجود دارد و جامعه جهانی اعتراضات بسیاری میکند، در نتیجه فعالیتهایی است که بخشی از آن را اهل ادب این سرزمین بر عهده داشتهاند.
موسی بیدج مترجم که در سالهای گذشته بار ترجمه اشعار شاعران عرب به زبان فارسی را در ایران بر دوش داشته است، در این زمینه میگوید: در روزهای اخیر که وحشیگری رژیم صیهونیسم در غزه به اوج خود رسیده و اعتراضات گسترده جامعه جهانی را موجب شده است، در شبکههای مختلف فضای مجازی همه جا ردپای حضور شاعران عرب زبان و مخالفت با این اقدامات دیده میشود، با وجود اینکه شعر خلقالساعه نیست و باید در وجود شاعر تخمیر شده و در دون شاعر به جوش آید و به بروز برسد، بسیاری از شاعران از آنجا که این دغدغه سالهای سال آنان است ، سرودههایس بسیاری از خود منتشر کردهاند.
وی ادامه داد: این روزها سایتها، صفحات وبلاگ، فیس بوک و ... همه شاعران جهان عرب مملو از اشعاری است که به دفاع از ملت مظلوم فلسطین پرداختهاند، برای نمونه «موسی حوامده» از جمله شاعرانی است که طی روزهای اخیر در شبکههای اجتماعی بسیار فعال بوده است.ابراهیم المصری، حمیم عمر، احلام مستقامینی و بسیار شاعران و نویسندگان دیگر جهان عرب این روزها تلاش کردهاند تا نسبت به انعکاس ظلم و ستیز اسرائیل در غزه اقدام کنند.
بیدج تصریح کرد: بنابراین در سایه سکوت مجامع بینالملل و سازمان ملل نسبت به این جنایات، هنرمندان و شاعران سراسر جهان به ویژه جهان عرب ساکت ننشسته و تلاش کردند تا به جبران این سکوت اعتراض خود را در اشعارشان فریاد کنند.
حضور شاعران کویتی در شعر مقاومت امروز فلسطین جالب توجه است
وی ادامه داد: شعر مقاومت تنها به فلسطین امروز اختصاص ندارد، بلکه سالهای سال است که شاعران عرب از توحش اسرائیل سخن گفتهاند، که این توالی موجب شده که شعرهای شاعران نخستین مقاومت نیز احیا شده و تکرار شود.اما در این دوره یکی از نکات قابل توجه حضور فعال شاعران کویتی است که حائز اهمیت است.
این مترجم گفت: شاعران جهان عرب به دو دلیل درباره فلسطین شعر گفته و میگویند، نخست اینکه میخواهند از آرمان فلسطین دفاع کنند و دوم اینکه به گونهای به دولتهای خود و دولتهای ظالم دیگر نیز گوشزد میکنند که ما ساکت نخواهیم نشست و نسبت به ظلم در هر کجای دنیا که باشد اعتراض خواهیم کرد.
شاعران مقاومت فلسطین مردم را نسبت به خطر اسرائیل بیدار کردند
وی در یک ارزیابی مقایسهای شعر مقاومت فلسطین از ابتدای پیداش تاکنون گفت: شعر مقاومت فلسطین حتی پیش از آغاز مقاومت و عهدنامه بالفور، نشانههایی از خطر ورود یهود و صیهون به این کشور را گوشزد کردند، به عبارت دیگر در 100 سال پیش نیز شاعران مردم را از خطر صیهون برحذر داشته و نسبت به آن هشدار داده بودند. پس از آن نیز زمانی که وعده سرزمین موعود از سوی صیهونیسمها به یهودیان داده شد، این شاعران مقاومت فلسطین بودند که مردم را بیدار کردند.
شعر در کنار تفنگ سلاح شاعران مقاومت فلسطین برای مبارزه بوده است
وی ادامه داد در سال 1936 یعنی 80 سال پیش، عبدالرحیم محمود شاعری که در نبرد شجره شهید میشوند، هم با شعر مقاوئمت خود جنگ کرد هم با سلاح، پس از آن در سال 1948 زمانی که رژیم اسرائیل در آنجا برپا میَود، و سازمان ملل اعلام میکند که دو کشور مجزا به وجود آیدف شاعرانی را داریم که هم با شعر خود جنگیدند و هم با تفنگ اعتراض خود را نشان دادند.
بیدج گفت: در سال 1967 نیز محمود درویش و سمیعالقاسم به اوج شعر مقاومت کمک شایانی کردند و التهاب ببشتری به شعر مقاومت فلسطین دادند تا انتفاضه دهه 80 که شاعران فلسطینی و ایرانی در کنار هم برای مقاومت فلسطین شعر گفتند.به گونهای که هر شاعری پس از شاعری دیگر سر بر میآورد و به ادامه راه او میپرداخت تا امروز که غزه در آتش و خون است شاعران مقاومت فلسطین جهانی شدهاند.
غلامرضا امامی نویسنده نیز ادبیات مقاومت فلسطین را یکی از گونههای تأثیرگذار ادبیات در جهان میداند و میگوید: غسان کنفانی از چهرههای تاثیرگذار ادبیات مقاومت فلسطین است، وی از پیشروان ادبیات مقاومت است. پیش از وی بسیاری از هنرمندان و قصهنویسان داستان زندگی خویش را که اعم از عشقها، شادیها، غمها و... بود را روایت میکردند. اما کنفانی همچون پرچمداری پیشرو و پیشتاز نشان داد که در زندگی خویش آمال، آرزوها، اندوهها و آرزوها را بنگریم اما همچون کرمی دور خود پیله نتنیم و آن را نخست برای مردم میهنمان و آنگاه برای جهانیان به نمایش درآوریم.
کنفانی اندیشه مقاومت را با عمل مقاومت همراه کرد
وی ادامه میدهد: کنفانی اندیشه مقاومت را با عمل مقاومت همراه کرد و به جبهه آزادی بخش فلسطین پیوست. تنها زبان او نبود که فلسطینیان را بیدار کرد بلکه عمل او هم بسیار مهم بود. غسان کنفانی در هر قصهای که مینویسد واژهای از روح خود را به داستان میدهد. نسل جوان عرب بسیار به غسان کنفانی عشق میورزد. نویسندگان بسیاری بودند که به تقلید از وی پرداختند و برای نمونه «زکریا تامر» یکی از نویسندگانی است تلاش میکند به مانند کنفانی در جهان عرب به نقش آفرینی بپردازد.با وجود استقبالی که از آثار کنفانی، تامر و دیگر نویسندگان جهان عرب در ایران میشود و با توجه به شمارگان بالای تعداد عناوین ادبیات پایداری در ایران نویسندگان ایرانی چندان به ادبیات مقاومت فلسطین روی خوش نشان ندادهاند، ایرانیها از آنجا که اغلب شاعر مسلکاند، شمار شاعران مقاومت نیز بسیار بیشتر از قصهگویان مقاومت فلسطین است.
بنابراین آنچه که امروز بر هیچ کسی پوشیده نیست این است که شاعران و نویسندگان مقاومت در جهان چه از فلسطین، چه از لبنان، چه از عراق و سوریه و کویت و چه از ایران در زمینه ایجاد، ادامه و احیای اندیشه مقاومت در جهان نقشی تعیین کننده داشتهاند، به گونهای که اکنون بخشی از شعرهای این شاعران برای تمامی مردم جهان نغمهای سوزناک تبدیل شده است، نغمهای که مادران غزه هر روز و هر شام آن را برای کودک امروز خود و جوان مبارز فردا لالایی میخوانند. چرا که شعر مقاومت فلسطین آیینهتمام نمای تاریخ انقلاب فلسطین است.
انتهای پیام/