همایون شجریان، علیرضا قربانی و برادران پورناظری در عمارت مسعودیه کنسرت می‌دهند

همایون شجریان، علیرضا قربانی و برادران پورناظری در عمارت مسعودیه کنسرت می‌دهند

خبرگزاری تسنیم: نشست خبری جشنواره موسیقی تهران و جشن خانه موسیقی با حضور حمید رضا نوربخش، همایون شجریان، علیرضا قربانی و برادران پورناظری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری جشن خانه موسیقی و جشنواره موسیقی تهران ظهر امروز در 26 مرداد 1393 در خانه موسیقی برگزار شد. در این نشست حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، همایون شجریان، علیرضا قربانی، تهمورس پورناظری و سهراب پورناظری حضور داشتند. این هنرمندان جوان اعضای شورای مشورتی اجرایی خانه موسیقی هستند.

در ابتدای این نشست حمیدرضا نوربخش با ارائه توضیحاتی گفت: جشنواره‌ها در تمام دنیا با نام شهرها شناخته می‌شوند. ما هم جشنواره موسیقی تهران را با نام شهر تهران برگزار می‌کنیم. در سالهای گذشته این وعده را داده بودیم که جشن خانه موسیقی را به جشنواره تبدیل خواهیم کرد و امسال این وعده محقق شد.

نوربخش درباره حضور هنرمندان جوان در این نشست اظهار کرد: جمعی که اکنون اینجا هستند یکسالی است که به جمع اعضای مدیریت خانه موسیقی پیوسته‌اند و در شورای مشورتی اجرایی خانه موسیقی عضو هستند.

وی درباره دغدغه‌های این شورا گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی جامعه موسیقی و شورای مشورتی خانه موسیقی بحث کپی‌رایت است. ما به دنبال گردآوری طرحی مدون هستیم تا پس از تنظیم آن و ارائه‌اش به مراجع قانونی وارد فاز اجرایی شود. یکی دیگر از مواردی که در دستور کار شورا قرار دارد برگزاری جشنواره موسیقی تهران است. دوستان حاضر در این نشست از اعضای شورا هستند.

مدیرعامل خانه موسیقی با اشاره به تشکیل کمپین‌ حمایتی از موسیقی گفت: همزمان با جشن خانه موسیقی کمپین حمایت از موسیقی را تشکیل می‌دهیم. 

نوربخش درباره زمان برگزاری جشنواره موسیقی تهران و تاریخ اجرای گروه‌ها گفت: این جشنواره از 12 تا 18 شهریور در عمارت مسعودیه تهران برگزار می‌شود. 6 روز نخست این جشنواره به اجرای کنسرت‌ها و روز هفتم به مراسم جشن خانه موسیقی اختصاص دارد. ما برای برگزاری این جشنواره عمارت مسعودیه را برگزیده‌ایم تا با فضایی متفاوت این کار را انجام دهیم. عمارت مسعودیه از آثار دوره قاجاریه است و در محدوده میدان بهارستان قرار دارد. 

وی با اشاره به نام گروه‌های حاضر در جشنواره موسیقی تهران گفت: گروه هم‌آوایان، گروه کامکارها، گروه موسیقی پالت، گوره موسیقی شمس، برادران پورناظری و گروه اشتیاق در این جشنواره به اجرای برنامه می‌پردازند.

نوربخش ادامه داد: ظرفیت ما برای پذیرش تماشاگران در این کنسرت‌ها و شب برگزاری جشن خانه موسیقی 1500 نفر است و به طور طبیعی عده زیادی از اعضای خانه موسیقی امکان حضور در این جشن را ندارند اما اعضا می‌توانند با مراجعه به دفتر خانه موسیقی کارت دعوت حضور در مراسم جشن خانه موسیقی که 18 برگزار می‌شود را دریافت کنند.

وی ادامه داد: قیمت بلیت‌ها در کنسرت‌های جشنواره موسیقی تهران از 30 تا 80 هزار تومان است و ما سعی کرده‌ایم بیشتر بلیت‌ها را با قیمت 40 یا 50 تومان به فروش برسانیم.

مدیرعامل خانه موسیقی با اشاره به مواضعی که خانه موسیقی در چند ماه گذشته در برابر مشکلات عرصه موسیقی گرفته است، گفت: ما در برابر تطیلی کلاس‌های موسیقی در فرهنگسراها وارد عمل شدیم. موضع گرفتیم و رایزنی کردیم. مسئولان فرهنگی شهرداری کیفیت کلاس‌ها را مورد انتقاد قرار دادند که ما با معرفی استاندان طراز اول سعی در رفع این مشکل کردیم.

وی ادامه داد: ما در مقابل مشکلات دیگر نیز وارد عمل شدیم و هر کجا توانستیم در پیشرفت موسیقی گام برداشتیم.

سهراب پورناظری یکی از اعضای شورای مشورتی خانه موسیقی گفت: امیدواریم با برنامه‌های شورا بتوان در چشم‌انداز آینده موسیقی ایران تأثیر مثبتی گذاشت. 

وی ادامه داد: ما تا همین سال گذشته به خانه موسیقی نیامده بودم. تاکنون انتقادهایی به خانه موسیقی بوده و این شورا برای رفع این انتقادها تشکیل شده است. بیش از هر چیز باید روی این نکته تمرکز کنیم که اعضای شورای مشورتی خانه موسیقی محبوبیت اجتماعی دارند و می‌توانند روی معضلاتی مانند تفکیک جنستی در کنسرت‌ها و کپی‌رایت و مسائل دیگر تأثیرگذار باشند.

همایون شجریان یکی دیگر از اعضای شورای مشورتی خانه موسیقی گفت: ما قصد داریم که خانه موسیقی هم از نظر مالی و هم از نظر جسارت در برگزاری برنامه‌ها قدرتمند شود و در این راه تمام توان خود را خواهیم گذاشت.

این خواننده جوان در پاسخ به پرسشی درباره وعده برگزاری کنسرت خیابانی‌اش گفت: این آرزوی من است که اجرای خیابانی برای مردم داشته باشم. کنسرتی که در فضای باز باشد و برای شنیدنش کسی نیاز به داشتن بلیت نداشته باشد. برگزاری چنین کنسرتی هزینه اندکی تنها برای گردآوری گروه و ساختن یک سن دارد تا بعد مردم بیایند و بدون هیچ هزینه‌ای از شنیدن موسیقی لذت ببرند.

شجریان تأکید کرد: چنین کنسرتی نیاز به فضای خاص و البته مجوزهای خاص دارد. من قبلاً گفته‌ام و همچنان نیز بر حرفم پایدارم که برای برگزاری چنین کنسرتی بدون هیچ چشم‌داشت مالی اقدام می‌کنم.

علیرضا قربانی یکی دیگر از اعضای شورا که در این جلسه حضور داشت در سخنانی گفت: حضور من و دیگر دوستان در خانه موسیقی برای ایجاد ارتباطی دوستانه بین خانه موسیقی و اهالی موسیقی است. متأسفانه هم‌اکنون برخی از اهالی موسیقی ارتباط چندانی با خانه موسیقی ندارند و حتی انتقادهای زیادی به این نهاد صنفی وارد می‌کنند. ما به دنبال تعامل بیشتر و حضور بیشتر هنرمندان در این نهاد صنفی هستیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های ما برررسی راه‌های موجود برای بهتر شدن جایگاه خانه موسیقی در هنر کشور است. برگزاری همین جشنواره موسیقی تهران در همین جهت طراحی شده است.

این خواننده موسیقی ایرانی که در قالب جشنواره موسیقی تهران به اجرای برنامه می‌پردازد، گفت: من در این جشنواره به همراه گروه اشتیاق به اجرای برنامه می‌پردازم که بخشی از قطعات آن جدید است و بخشی از قطعات قدیمی ما انتخاب شده است. یکی از بحث‌های ما در شورای اجرایی خانه موسیقی این بود که گروه‌های حاضر در این جشنواره قطعاتی را ارائه کنند که بخش‌هایی از آنها جدید باشد. انگیزه ما در برگزاری این جشنواره ادامه دادن این جشنواره و رسیدن به جایگاه بین‌المللی است که به تأثیرگذاری جشنواره و پول‌دار شدن آن کمک کند. ما به دنبال آن هستیم که جشنواره قدرتمند شود.

وی ادامه داد: هدف ما استفاده از هنرمندانی است که مخاطبان زیادی دارند. همچنین ما قصد داشتیم که موسیقی پاپ در این جشنواره داشته باشیم و از همان اول اعضای شورا به حضور گروه‌های موسیقی پاپ اظهار داشتند اما متأسفانه این امر امکان‌پذیر نشد. 

قربانی با اشاره به برگزاری این جشنواره در عمارت مسعودیه گفت: استفاده از عمارت مسعودیه برای این جشنواره یک نماد ویژه محسوب می‌‌شود.

تهمورس پورناظری یکی دیگر از اعضای شورای مشورتی خانه موسیقی گفت: من به جامعه موسیقی تبریک می‌گویم که نسلی از آن دور هم جمع شدند که مخاطب دارند و این اتفاق می‌تواند ارتباطی بین نسل ما و نسل بعدی ایجاد کند.

پورناظری با اشاره به افزایش هزینه‌ها در برگزاری کنسرت گفت: ما سال 86 کنسرت داده‌ایم و هزینه‌های آن کنسرت با هزینه‌های امروز 5 برابر بیشتر شده است. پلیس، شهرداری، وزارت کشور و دیگر کسانی که در برگزاری کنسرت نقش دارند پولشان را می‌گیرند اما در این میان دستمزد هنرمند کم شده است. ما در برگزاری کنسرت‌های جشنواره موسیقی تهران تمام درآمدها را به خانه موسیقی اختصاص می‌دهیم.

در بخش دیگری از این نشست نوربخش گفت: ما از گروه‌های دیگری از موسیقی ایرانی و موسیقی پاپ برای حضور در این جشنواره دعوت کردیم اما متأسفانه به دلایلی در این جشنواره حاضر نشدند. برگزاری این جشنواره در سالجاری نقطه شروعی است که در سال‌های آینده کامل‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: ما در یکسال گذشته در خانه موسیقی تغییر رویکردهایی را داشته‌ایم که از آن جمله توجه بیشتر به موسیقی پاپ و تشکیل کانون خوانندگان پاپ است.

مدیرعامل خانه موسیقی با اشاره به برگزاری کنسرت‌های جشنواره موسیقی تهران در مکانی تاریخی گفت: میراث فرهنگی همکاری‌های لازم را برای برگزاری این جشنواره در عمارت مسعودیه با ما داشته است. برگزاری چنین مراسم‌هایی در بناهای تاریخی بیم تخریب را برای این بناها بوجود می‌آورد اما ما تمام تضمین‌ها را برای حفظ سلامت عمارت مسعودیه داده‌ایم.

در بخش پایانی این نشست حمیدرضا نوربخش با اشاره به برنامه‌هایی که در جشن خانه موسیقی برگزار می‌شود، گفت: در این مراسم اجراهایی از گروه‌های موسیقی نواحی، استعدادهای جوان، موسیقی سنتی را داریم. همچنین تقدیر از برخی از هنرمندان و رونمایی از کتاب 2 سالانه موسیقی را انجام خواهیم داد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران