مسئولان اگر بنای ارتقای مسابقات چاپ را دارند، به تعهدات عمل کنند

مسئولان اگر بنای ارتقای مسابقات چاپ را دارند، به تعهدات عمل کنند

خبرگزاری تسنیم: رئیس هیئت داوران مسابقات صنعت چاپ گفت: اگر قرار باشد، اعتبار جشنواره و مسابقات چاپ افزایش یابد، باید به تعهدات پیشین عمل کنیم و برای فعالان ایجاد انگیزه کنیم.در این صورت نه‌تنها نیازمند واردات نخواهیم بود بلکه صادرات هم داریم.

رضا رضایی، دبیر هیئت داوران مسابقات تخصصی صنعت چاپ در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ با اشاره به سیزدهمین دوره مسابقات صنعت چاپ گفت:‌ صحبت‌هایی در زمینه پذیرش مسئولیت داوری‌های این دوره با من شده است، اما هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده‌ام،‌ چرا که تنها برای برگزاری یک دوره مسابقات خوب داوری مطرح نیست،‌ اجرا نیز باید دقیق و منظم باشد.

وی ادامه داد: آیین‌نامه جدیدی برای مسابقات در حال تدوین است که جلساتی نیز پیرامون تدوین این آیین‌نامه برگزار شده است،‌ البته به نظر من آیین‌نامه‌ فعلی مسابقات بر اساس معیارهای تجربی و اتفاقاتی که طی 13 دوره برگزاری به دست آمده تنظیم شده است،‌ هر سال تلاش شده تا نواقص سال گذشته برطرف شود. بالاخص آیین‌نامه فعلی با شرایط فعالیت چاپ در ایران نیز همخوانی دارد.

رضایی تصریح کرد: اکنون بحث مناسب‌سازی مسابقات با جایزه‌های بین‌المللی مطرح است،‌ که می‌توان گفت،‌ آیین‌نامه فعلی و روند برگزاری فعلی مسابقات نیز تا 70 درصد با همان جایزه‌های بین‌المللی و اروپایی مشابه است. 30 درصد اختلاف نیز به شرایط جغرافیایی باز می‌گردد.

این فعال صنعت چاپ با بیان این مطلب که اکنون در زمینه داوری چند متخصص چاپ افست،‌ کلیه آثار ارائه شده افست را داوری می‌کنند، گفت: با این شیوه آنها احاطه خوبی بر کلیه آثار داشته و داوری منصفانه‌تر صورت می‌گیرد. اما در جلسات کارشناسی تدوین آیین‌نامه جدید دوستان معتقدند که یک متخصص چاپ افست در بسته‌بندی‌، آثار بسته‌بندی را داوری کند و یک متخصص افست، کتاب را داوری کند تا به این شیوه تخصص‌ها جداگانه شوند.

وی افزود:‌ به نظر من این شیوه داوری موجب می‌شود تعداد برگزیدگان افزایش یابد‌، چرا که تنوع محصولات زیاد خواهند بود. ما نمی‌توانیم برای مثال به هر نوع بسته‌بندی جایزه‌ای اختصاص دهیم. یک بسته‌بندی ممکن است برای کرم بهداشتی باشد،‌ دیگری برای دستمال کاغذی و...اگر هر داوری  این‌ها را جداگانه بررسی کند،‌ نظم داوری به هم خواهد ریخت.

رضایی گفت:‌ اما با شیوه فعلی متخصص چاپ افست همه را می‌بیند و از میان همه چند اثر برتر را انتخاب می‌کند‌، متخصص چاپ سیلک اسکرین نیز چه چاپ روی مقوا باشد،‌ چه فلز و ... بهترین را انتخاب می‌کند.

وی افزود: وقتی مسابقه‌ای در 13 دوره برگزار شده باشد و در سه دوره اخیرش حتی یک شاکی نیز نداشته باشد‌، به نظر می‌رسد،‌ روند خوبی را طی می‌کند. البته من مخالف ارتقای مسابقات نیستم، اگر تدوین آیین‌نامه جدید ارتقای مسابقات را موجب شود،‌ از آن استقبال می‌‌کنیم.

رضایی گفت:‌ اگر قرار باشد اعتبار جشنواره و مسابقات را افزایش دهیم‌، باید به تعهدات پیش از هر چیز عمل کنیم. آثار برتر سال گذشته طبق وعده قبلی باید در سالن چاپ محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی به نمایش گذاشته می‌شد،‌ که انجام نشد و هنوز آثار دوره‌های گذشته آنجا هستند‌.

وی گفت: اگر قرار باشد اعتبار جشنواره افزایش یابد،‌ باید ایجاد انگیزه کنیم. اگر چنین شود‌، طبیعتاً صنعت چاپ در داخل آنقدر رشد می‌کند که ما نه تنها نیاز نداشته باشیم کار چاپ شده از خارج از کشور بیاوریم، بلکه صادر‌کننده محصولات چاپی هم می‌شویم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران