ارائه لایحه مالکیت فکری به مجلس شورای اسلامی در آینده نزدیک

ارائه لایحه مالکیت فکری به مجلس شورای اسلامی در آینده نزدیک

خبرگزاری تسنیم: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه باید موانع موجود در حوزه نشر از نظر قانونی برداشته شود، گفت: در این راستا تلاش داریم که لایحه مالکیت فکری را به زودی برای تصویب به مجلس شورای اسلامی بفرستیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز در مراسم رونمایی از کتابشناسی ماه و مرکز کتاب‌پژوهی در سرای اهل قلم با اشاره به پیشینه کتاب ‌خوانی در کشور گفت: همه ما و حتی مخالفان ما نیز بر این باورند که ملت ما ملتی برخوردار از فرهنگ دیرپایی است که کسی نمی‌تواند آن را انکار کند. این ملت تمدنی چندهزارساله دارد که مقدمه این تمدن کتاب بوده است. گسترش کتاب و کتاب‌خوانی در بین هر ملتی نشان دهنده بعد اساسی تمدنی آن کشور است. هر اندازه که افراد جامعه با کتاب مأنوس شوند، توانایی‌شان برای حل مسائل علمی بیشتر خواهد شد و علاوه بر آن رفتارهای اجتماعی آنها بهتر و سبک زندگی‌شان مناسب‌تر خواهد شد.

وی ادامه داد: آنچه ما در سال‌های اخیر در حوزه فرهنگ شاهد بودیم دغدغه رهبر معظم انقلاب در بحث کتاب و کتاب‌خوانی بود. متاسفانه آمار نویدبخشی در این زمینه وجود ندارد، به عنوان نمونه کتاب‌خانه‌های عمومی که باید جایی برای قرائت آثار باشد بیشتر به عنوان مکانی برای مطالعه کتاب‌های درسی استفاده می‌شود. با بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که بیشتر مراجعه‌کنندگان به خصوص دانشجویان و دانش‌آموزان در فصل امتحانات برای مطالعه کتاب‌های درسی به کتابخانه‌های عمومی مراجعه می‌کنند و تعداد کمی هستند که صرفاً برای مطالعه در حوزه‌های دیگر به کتابخانه‌های عمومی مراجعه می‌کنند. 

جنتی در ادامه به آمارهای ارائه شده در دوره گذشته مدیریت نهاد کتابخانه‌های عمومی اشاره کرد و ضمن دقیق ندانستن این آمار گفت: در گذشته مطرح می‌شد که تعداد کتابخانه‌های عمومی زیاد شده و حتی کتاب‌داران برای تشویق به امر کتابخوانی آماری را ارائه می‌دادند که این آمار مبنای بررسی میزان کتابخوانی در کشور مدنظر قرار می‌گرفت یا حتی در برخی از ایستگاه‌های مطالعه کتاب تعداد کتاب‌های برده شده مرجع و منبعی برای ارائه آمار کتابخوانی بود. این در حالی است که این امور نباید مبنا قرار می‌گرفت باید برای این مسئله فکری کرد. متاسفانه در کشوری که 77 میلیون جمعیت دارد تیراژ کتاب‌ها تنها 2100 نسخه است و همه این امر از آنجا نشأت می‌گیرد که مردم ما همانند مردم دیگر کشورها از فرصت‌های ایجاد شده برای مطالعه استفاده نمی‌کردند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد در ادامه به فعالیت‌های خانه کتاب طی مدت اخیر پرداخت و افزود: اموری که در خانه کتاب انجام می‌شود مانند انجام همین کتاب‌شناسی ماه کمک می‌کند تا کسانی که جویای کتاب هستند آثار مورد علاقه خود را به راحتی پیدا کنند. با نگاه کردن به همین منابع موجود در خانه کتاب متوجه می‌شویم که بسیاری از مسائل موجود در جامعه امروز مثل مشکلات مولفان و مصنفان، ممیزی و... در دوره‌های گذشته نیز رواج داشته که باید برای رفع آن اقدام کرد. 

وی ادامه داد: این مشکلات منجر به این شده که بسیاری از ناشرانی که سال‌ها عمر خود را صرف چاپ و نشر کتاب کرده‌اند اگر کاری پیدا کنند آن را رها کنند و حوزه نشر را کنار بگذارند. ناشری را دیده بودم که با وجود 40 سال سابقه می‌گفت ما نابود شده‌ایم. بر این اساس باید به این سمت برویم که در مرحله اول این مشکلات را بشناسیم و سپس راه‌حل‌ها را پیدا کنیم. باید برخی از موانع را از سر راه برداریم البته به طوری که مولفان نیز حقوق شان محفوظ بماند بر این اساس لایحه مالکیت حقوق مصنفان و مولفان که چند سالی است در دست بررسی است به زودی به مجلس ابلاغ خواهد شد. همچنین در کنار این اقدامات باید متناسب با شرایط موجود تعداد مراجعه متعدد ناشران را نیز به وزارتخانه کم و به صفر برسانیم. 

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران