دلایل تخریب مدرسه قدیمی پایتخت/ ساخت مجدد مدرسه یا مجتمع تجاری؟

دلایل تخریب مدرسه قدیمی پایتخت/ ساخت مجدد مدرسه یا مجتمع تجاری؟

خبرگزاری تسنیم:مدرسه فرخ منش یکی از مدارس قدیمی با طراحی ایرانی و اسلامی همزمان با شروع سال تحصیلی تخریب شد. اخبار مختلف از ساخت پاساژ به جای این مدرسه خبر می‌دهد اما مسئولان آموزش‌وپرورش از آغاز ساخت مجدد این مدرسه با اعتبار ۴میلیاردی خبر می‌دهند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، تابستان هر سال داستان تخلیه مدارس استیجاری و قلع و قمعی سرباز می‌کرد و شاهد آن بودیم که در آستانه سال تحصیلی حکم تخلیه مدارس صادر شده و این نقطه، سرآغازی بود بر خانه به دوشی دانش‌آموزان آن مدرسه و ساماندهی آنها در مدارس اطراف و بالا رفتن آمار تراکم دانش‌‌آموزی در کلاس‌های درس مدارس همسایه!

تابستان امسال اما مسئولان آموزش و پرورش از مذاکرات لازم و نبود مشکل تخلیه مدارس خبر دادند به گونه‌ای که فریدون واسعی، مدیرکل دفتر حقوقی و املاک آموزش و پرورش در تاریخ 26 مرداد 93 در خصوص وضعیت مدارس استیجاری و تخلیه آنها در آستانه سال تحصیلی جدید اظهار داشت: طبق آمار در سال های قبل تعداد مدارس استیجاری بیش از 900 مدرسه بود که این میزان کاهش پیدا کرده است و در حال حاضر حدود 104 تا 105 مورد توسط مالکان حکم دارند که همکاران در استان ها تلاش دارند با آنها توافق کنند و از اعتبارات مختصری که آموزش و پرورش دارد، تعیین تکلیف شوند و حدود 110 مدرسه نیز مستحق الغیر است که اینها هم در آینده ای نزدیک تعیین تکلیف می شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که «به نظر شما در اول مهر چند مدرسه با حکم مالکان تخلیه می شود؟»، بیان داشت: به نظر من هیچ مدرسه تخلیه نمی شود چون مدیریت می شود؛ بخشنامه کردیم و استان ها پیگیر هستند انشاءالله مشکلی نباشد که حکمی اجرا شود.

اما در آستانه شروع سال تحصیلی مدرسه فرخ منش در تقاطع خیابان مطهری و میرزای شیرازی تخریب شد. مدرسه فرخ منش یکی از مدارس قدیمی پایتخت بود که با معماری ایرانی و اسلامی ساخته شده و حدود نیم قرن قدمت داشت.

پس از تخریب این مدرسه قدیمی پایتخت، بازار حدس و گمان درباره سرنوشت زمین این مدرسه بالا گرفت تا جایی که برخی اخبار از ساخت یک مجتمع تجاری به جای این مدرسه خبر می‌داد.

برای بررسی دلایل تخریب مدرسه فرخ منش و سرنوشت زمین آن پس از تخریب این مدرسه به سراغ داریوش ورناصری مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران رفتیم.

داریوش ورناصری، مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درخصوص تخریب مدرسه فرخ منش اظهار داشت:‌این مدرسه قدمتی حدود 50 سال داشت و جزء مدارس فرسوده پایتخت شناخته می‌شد به همین دلیل اقدام به تخریب این مدرسه کردیم.

وی افزود:‌قرار است این مدرسه پس از تخریب، مجددا ساخته شود. تمام هزینه‌های ساخت این مدرسه را خیران تقبل کرده‌اند، با همراهی آنها و با اعتباری حدود 4 میلیارد تومان کار ساخت این مدرسه آغاز خواهد شد. هم‌اکنون نقشه‌های مربوط به ساخت مجدد این مدرسه طراحی شده است و در مرحله تایید نهایی قرار دارد.

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران گفت: قرار نیست تا به جای این مدرسه مجتمع تجاری ساخته شود همچنین دانش‌آموزان این مدرسه در مدارس اطراف ساماندهی شده‌اند.

به گزارش تسنیم، به هر حال این مدرسه دارای معماری زیبا به سبک ایرانی و اسلامی و کاشی‌کاری‌های بی‌نظیری بود که تخریب آن عجیب به نظر می‌رسد. در سوی دیگر ماجرا قانون بودجه امسال به آموزش و پرورش اجازه داده است  با تغییر کاربری برخی مدارس، به واحدهای تجاری و اداری آنها را به فروش برساند. بر این اساس املاک آموزش و پرورش ابتدا به احسن تبدیل می‌شوند و سپس به فروش می‌رسند، با تبدیل وضعیت این املاک از آموزشی به مسکونی و تجاری قسمتی از کاستی‌های بودجه‌‌ایی در بخش آموزش و پرورش محقق می‌شود و این گمان می‌رود که مدرسه فرخ منش نیز دچار چنین سرنوشتی بشود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon