وزیر راه: در دولت‌های نهم و دهم ۱۱ هزار کیلومتر راه آهن ساخته شد


وزیر راه: در دولت‌های نهم و دهم 11 هزار کیلومتر راه آهن ساخته شد

خبرگزاری تسنیم: وزیر راه و شهرسازی از آمادگی آستان قدس رضوی برای اجرای خط ریلی گرگان - گنبدکاووس - بجنورد – مشهد خبر دادو گفت: در دولت‌های نهم و دهم ۱۱ هزار کیلومتر راه آهن ساخته شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، علی نیکزاد در بازدید از پروژه های حمل و نقل استان گلستان با اشاره به اینکه 15 درصد اعتبار مورد نیاز اجرای خط ریلی گرگان - گنبدکاووس - بجنورد – مشهد از طریق دولت تامین می‌شود، تصریح کرد: با اجرای این پروژه استان گلستان از بن بست ریلی خارج می شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که پنج هزار و 500 کیلومتر خط آهن در کشور در دست ساخت است، گفت: در چند سال اخیر، دو هزار و 500 کیلومتر راه آهن به بهره برداری رسیده است.

نیکزاد با اشاره به اینکه ساخت هر کیلومتر راه آهن به سه تا پنج میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، افزود: اعتبار مورد نیاز پروژه های در دست اجرا نیز از محل فروش سهام، اوراق مشارکت، اموال و بودجه عمومی کشور تأمین می شود.

وی، میزان خطوط ریلی ساخته شده در دولت های نهم و دهم را 11 هزار کیلومتر بیان کرد و گفت: این درحالی است که در دولت های قبلی بیش از 300 کیلومتر راه آهن ساخته شد.

وی ادامه داد: هم اینک 20 استان کشور از ارتباط ریلی برخوردار هستند و در 11 استان دیگر نیز ساخت راه آهن در دست اجراست.

وی اظهار کرد: اتصال خط آهن گرگان - اینچه برون به ترکمنستان، میانه - پارس آباد به جمهوری آذربایجان، قزوین - رشت - آستارا به روسیه، خرمشهر به بندر بصره در عراق، خواف به هرات در افغانستان و چابهار - زاهدان - مشهد به جنوب و دریای مدیترانه از جمله پروژه های در دست اجراست.

نیکزاد، هدف از احداث شبکه های ریلی را اتصال همه استان ها به خطوط ریلی کشور و از آن طریق به کشورهای همسایه و دنیا برای ترانزیت کالا بیان کرد.

 وزیر راه و شهرسازی همچنین در سفر به استان گلستان از روند ساخت پروژه خط ریلی گرگان - اینچه برون بازدید کرد و  در جریان ساخت و ساز پروژه خط آهن گرگان - اینچه برون قرار گرفت.

نیکزاد در این باره  گفت: احداث این خط آهن برای اتصال به شبکه های ریلی جهان از طریق ˈاینچه برونˈ در استان گلستان به ترکمنستان، قزاقستان و چین است.

وی افزود: احداث این پروژه مورد توافق سه رییس جمهور قزاقستان، ترکمنستان و ایران بوده و بزودی طی مراسمی با حضور این مقامات افتتاح می شود.

وزیر راه و شهرسازی، طول مسیر این راه آهن را در خاک ایران، 80 کیلومتر ذکر کرد که با احداث ایستگاه های مجاور، به 110 کیلومتر می رسد.

نیکزاد افزود: این خط آهن از سوی قرارگاه خاتم الانبیاء در دست ساخت است و هم اینک با تکمیل ایستگاه ها و عملیات روسازی و زیرسازی آن، آماده اتصال به کشور ترکمنستان است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه