۱۰ هزار تن محصول لیمو شیرین و ترش جهرم به خارج از کشور صادر می‌شود


10 هزار تن محصول لیمو شیرین و ترش جهرم به خارج از کشور صادر می‌شود

خبرگزاری تسنیم: رئیس جهاد کشاورزی جهرم با اشاره به صادرات ۱۰ هزار تنی لیمو شیرین و ترش جهرم به کشور‌های حوزه خلیج‌فارس و کشور‌های اروپایی گفت: صادارت این محصولات ۷۵۰ میلیارد تومان درآمد داشته است.

جلال بهجو در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در جهرم، اظهار کرد: یکی از ارقام لیمو ترش در جهرم لیموی آب جهرم است که در 2 هزار و 500 هکتار از باغ‌های جهرم کشت شده و عملیات برداشت آن از اوایل مرداد ماه شروع و تا اواخر آبان ماه ادامه دارد، بالابودن اسید و ویتامین C از خصوصیات این رقم است که علاوه بر مصرف تازه آن به کارخانجات و کارگاه‌های آبلیموگیری نیز ارسال می‌شود.

بهجو با اشاره به نوع دیگری از لیموی جهرم به نام لیسبون یا لیمو خارگی یا لیموسنگی، بیان کرد: این محصول در یک هزار و 500 هکتار از باغ‌های جهرم کشت می‌شود و از خصوصیات آن می‌توان به ماندگاری این رقم بر روی درخت تا 3 ماه، انبارداری مناسب و حمل و نقل آسان اشاره کرد، این رقم لیمو فقط برای تازه‌خوری استفاده می‌شود و زمان برداشت آن از مهر ماه تا پایان خرداد ماه سال بعد است.

وی از لیموی پرشین به عنوان رقم دیگر لیموی جهرم نام برد و عنوان کرد: سطح زیر کشت این این رقم لیمو 150 هکتار است و برداشت این محصول از اواخرخردادماه شروع و تا اواخر شهریورماه ادامه دارد، زود‌رسی، درشتی، اسید ملایم، ویتامین C و بی‌هسته بودن از ویژگی‌های این محصول است که به صورت تازه‌خوری مصرف شده و چون زود به بازار می‌آید ارزش ریالی مناسبی دارد.

رئیس جهاد کشاورزی جهرم افزود: یکی دیگر از ارقام این محصول لیموی گلابی که شبیه میوه گلابی و معروف به لیمو لامپی است که در 30 هکتار از باغ‌های جهرم به صورت پراکنده کشت می‌شود.

وی  با اشاره به اینکه بیش از 30 هکتار باغ‌های مثمر مرکبات در شهرستان جهرم وجود دارد، اظهار کرد: 18 هزار و 500 هکتار از آن به کشت لیمو شیرین و لیمو ترش اختصاص یافته و سالانه 150 هزار تن لیموترش و حدود 600 هزار تن لیمو شیرین در جهرم تولید می‌شود و سالانه 750 هزار تن از این محصولات روانه بازار مصرف می‌شود.

بهجو با اشاره به صادرات 10 هزار تنی این محصولات به کشور‌های حوزه خلیج‌فارس و کشور‌های اروپایی از جمله انگلیس، سوئد، اکراین و اخیرا روسیه، گفت: صادارت این محصولات 750 میلیارد تومان درآمد داشته و برای بیش از 9 هزار نفر ایجاد اشتغال کرده است.

وی با بیان اینکه حدود 14 هزار هکتار از باغات مرکبات جهرم به کشت لیمو شیرین اختصاص دارد، تصریح کرد: این محصول بالاترین عملکرد را بین مرکبات دارد و به دلیل دارا بودن ویتامین C مناسب معروف به داروی ضد سرطان و سرماخوردگی است و به عنوان یک میوه معجزه گر از آن یاد می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی جهرم بیان کرد: بحران آب و کم‌آبی، نوسانات قیمت در بازار، وجود آفات متعدد، وجود سیستم واسطه‌گری و گرانی نهاد‌ها از جمله مشکلات کشاورزان جهرم است که برای رفع این مشکلات اقداماتی مانند کمک به کشاورزان برای بازاریابی در خارج از کشور، احداث سد و بند‌های ذخیره آب، توسعه کارگاه‌ها و واحدهای سورتینگ و صنایع تبدیلی مرکبات با استفاده از تسهیلات بانکی ارزان قیمت انجام شده است.

وی با بیان اینکه آب‌ باغ‌ها از طریق چاه‌های عمیق و نیمه عمیق تامین شده و سیستم آبیاری تمام باغ‌های مرکبات تحت پوشش آبیاری قطره‌ای است، گفت: در حال حاضر 15 سورتینگ فعال در شهرستان جهرم وجود دارد.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
triboon
پاکسان