۲۷۶ دامداری صنعتی دارای مجوز بهره‌برداری در استان زنجان فعال است


276 دامداری صنعتی دارای مجوز بهره‌برداری در استان زنجان فعال است

خبرگزاری تسنیم: معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی زنجان از فعالیت ۲۷۶ دامداری صنعتی دارای مجوز بهره برداری در استان زنجان خبر داد.

رحمان رستمخانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زنجان، با اشاره به اینکه بر اساس ضوابط باید حداقل فاصله محدوده تأسیسات دامداری‌ها و کارخانجات با واحدهای مشابه و غیر مشابه و همچنین با شهر، شهرک، روستا، مناطق مسکونی، جنگل، رودخانه، دریا و سایر عوارض طبیعی و غیره در احداث واحدهای دام و طیور رعایت شود اظهار کرد: خوشبختانه در زنجان واحدهای مربوط به دام و طیور تمامی قوانین بهداشتی واحدهای هدف و فواصل آن‌ها از یکدیگر با برنامه ریزی کارشناسانه کاملا رعایت شده است.

وی تصریح کرد: در استقرار واحدهای دام و طیور استان زنجان به بحث پدافند غیرعامل توجه ویژه شده است تا شاهد بیماری های مربوط به دام و طیور نباشیم.

زنجان نیازمند ساخت سردخانه زیر صفر است

معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه زنجان برای نگهداری و ذخیره سازی محصولات دامی خود نیازمند ساخت سردخانه زیر صفر هستیم خاطرنشان کرد: این مشکل سبب شده است تا برای ذخیره سازی تولیدات دام و طیور در زنجان را به سردخانه‌های سایر استان‌ها منتقل کنیم.

وی با اشاره به اینکه تولیدات دام و طیور زنجان 30 تا 40 درصد بیشتر از نیاز استان است، گفت: متاسفانه با تولیدات بیش از نیاز استان زیر ساخت های فراهم شده برای احداث سردخانه زیر صفر در زنجان بسیار کم است که بهتر است بخش صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی سرمایه گذاران را به این بخش سوق دهد.

رستمخانی افزود: سازمان‌های ذیربط نظیر جهاد کشاورزی و امور پشتیبانی دام باید با فرهنگ سازی بین افراد جامعه آن ها را به سمت خرید گوشت مرغ منجمد به جای گوشت مرغ گرم هدایت کنند.

وی افزود: ماندگاری گوشت مرغ گرم حداقل تا 72 ساعت بوده در حالی‌که میزان ماندگاری گوشت مرغ منجمد تا یک سال است بنابراین به منظور جلوگیری از نابود شدن و از بین رفتن گوشت مرغ منجمد لازم است فرهنگ سازی جدی توسط دستگاه‌های ذیربط در سطح کشور انجام شود.

معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان تصریح کرد: به منظور افزایش بازارپسندی مشتری، باید گوشت مرغ بر اساس نیاز وی سورت بندی شود.

وی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان گوشت بهتر است در کیفیت محصولات تولیدی آنها با یکدیگر رقابت کنند زیرا با رقابتی شدن بازار شرایط برای بهبود یافتن قیمت فراهم می‌شود.

رستمخانی با اشاره به اینکه بر اساس آمار سال 93  تا پایان شهریور ماه امسال 233 واحد پرورشی طیور صنعتی دارای مجوز بهره برداری در استان زنجان فعالیت می‌کنند اظهار کرد: 172 واحد پرورش صنعتی مرغ گوشتی در استان زنجان توانایی پرورش 4 میلیون و 822 هزار و 950 قطعه در هر دوره را دارند.

وی با اشاره به اینکه 18 واحد از 233 واحد پرورش طیور صنعتی دارای مجوز بهره برداری یاد شده مربوط به مرغ تخم گذار است افزود: این واحدها توانایی پرورش 894 هزار و 200 قطعه مرغ تخم گذار را در سال دارند.

معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه 4 کارخانه از 233 واحد پرورش یاد شده توانایی جوجه کشی 3 میلیون و 466 هزار و 240قطعه در هر دوره را دارند خاطر نشان کرد: 16 واحد پرورش بوقلمون گوشتی با ظرفیت پرورش 104 هزار و 450 قطعه در سال در استان زنجان فعالیت می‌کند.

وی تصریح کرد: بر اساس آمار که مربوط به پایان شهریور ماه سال 93 است 276 دامداری صنعتی دارای مجوز بهره برداری در استان زنجان فعالیت می‌کنند که 119 واحد مربوط به پرورش گاو شیری، 103 واحد مربوط به پرواربندی گوساله، 41 واحد مربوط به پرواربندی بره، 11 واحد مربوط به گوسفند داشتی، یک واحد مربوط به پرورش اسب و یک واحد مربوط به پرورش سگ است.

رستمخانی ابراز کرد: در واحدهای یاد شده پرورش سگ و اسب به ترتیب 150 قلاده سگ و 80 سر اسب پرورش داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آمار موجود که مربوط به پایان شهریور ماه است یک هزار و 646 واحد دامداری کوچک روستایی دارای کارت شناسایی و پروانه در استان زنجان فعالیت می‌کنند، گفت: در 689 واحد از یک هزار و 646 واحد دامداری یاد شده 16 هزار و 914 راس نگهداری می‌شود.

معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان از فعالیت 130 مرکز جمع آوری شیر در استان زنجان خبر داد و افزود: بر اساس آمار امسال، تا پایان شهریور ماه 130 مرکز جمع‌آوری شیر با ظرفیت 502.13 تن در روز در استان زنجان فعالیت می کنند.

وی اظهار کرد: استان زنجان به دلیل رعایت اصول ایمنی و بهداشتی در احداث واحدهای مربوط به دام و طیور و و پرورش آن ها جزو پاکترین استان های کشور در زمینه بیماری دام و طیور است.

خطوط کشتار مرغ برای صادرات در کشور اصلاح شود

رستمخانی با اشاره به اینکه باید خطوط کشتار مرغ برای صادرات در کشور اصلاح شود تصریح کرد: تلاش می کنیم تا حداقل در 2 کشتارگاه استان زنجان خطوط کشتار مرغ را اصلاح کنیم که البته برای انجام این کار در نخستین قدم باید زیرساخت های مربوطه را فراهم شود.

وی افزود: به منظور اینکه توانایی رقابت با کشورهای مطرح دنیا نظیر ترکیه، برزیل و غیره را داشته باشیم در درجه اول باید محصولات تولیدی‌مان را بر اساس نیاز مشتری که شامل سایز لاشه مرغ، قیمت تمام شده و غیره است تهیه کنیم.

معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان افزود: متاسفانه در بازار داخلی تولیدکنندگان امعاء و احشای مرغ را تخلیه نمی کنند ولی اگر می خواهند وارد بازار رقابت شوند باید 100 درصد احشا را تخلیه کنند تا در دنیای صادرات حرفی برای گفتن داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه زنجیره گوشت سفید در کشور را تا به امروز نتوانسته ایم ایجاد کنیم تصریح کرد: به منظور کاهش نوسانات بازار بهتر است 4 تا 5 کمپانی تولید گوشت سفید در کشور ایجاد شود.

رستمخانی با بیان اینکه در 7 ماه نخست امسال بیش از 9 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های گوشتی استان زنجان انجام شده است گفت: 172 واحد پرورش مرغ گوشتی در استان زنجان در حال حاضر با ظرفیت جوجه‌ریزی 4 میلیون و 800 هزار قطعه در هر دوره در حال فعالیت هستند.

گفت‌وگو از لیلا محمدی

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon