قرارداد طراحی و انتقال دانش فنی طرح نفلین‌سینیت سراب منعقد شد

قرارداد طراحی و انتقال دانش فنی طرح نفلین‌سینیت سراب منعقد شد

خبرگزاری تسنیم: قرارداد طراحی و انتقال دانش فنی طرح نفلین‌سینیت سراب پس از ۱۲ سال از کلنگ زنی این طرح در مراسمی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار آذربایجان شرقی با یک شرکت آلمانی منعقد شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، بر اساس قرارداد منعقد شده که ارزش آن 9 میلیون یورو اعلام شده، شرکت آلمانی متعهد شده ظرف هشت ماه انتقال دانش فنی را به انجام رساند تا طرح وارد فاز اجرا شود و ایمیدرو نیز با سرمایه گذاری بالغ بر 650 میلیارد ریال زیرساختهای لازم آن را فراهم می‌کند.

با اجرای طرح نفلین سینت سراب که قرار است تامین کننده 200 هزار تن پودر آلومینیا و 150 هزار تن نمک صنعتی برای واحدهای صنایع آلومینیوم کشور باشد، برای دو هزار نفر به طور مستقیم و 10 هزار نفر به طور غیرمستقیم شغل ایجاد می‌شود.

جبارزاده، استاندار آذربایجان‌شرقی در این مراسم گفت: همان گونه که در دولت تدبیر و امید وعده داده شده بود برای تحقق طرح ملی نفلین‌سینیت سراب که تحول بزرگی در منطقه ایجاد خواهد کرد اقدام عملی صورت گرفت.

وی توجه به توسعه معادن را چشم انداز مناسبی برای توسعه و عمران استان دانست و اظهار امیدواری کرد هرچه سریع‌تر انتقال دانش فنی در طرح نفلین سینیت سراب صورت گیرد.

نفلین‌سینیت به علت ارزش فوق‌العاده‌اى که در صنایع مختلف مانند آلومینیوم، شیشه و سرامیک پلاستیک و کائوچو، تهیه پشم و شیشه معدنى، کود شیمیایى و غیره دارد در اکثر کشورهاى دنیا مورد توجه فراوان قرار گرفته است.

این ماده معدنی به عنوان منبعى مهم برای تولید آلومینا بوده و به دلیل فراوانى مقدار آلکالى در صنایع شیشه و سرامیک کاربرد فراوان دارد.

در حال حاضر تعداد انگشت‌شماری از کشورهای جهان از جمله روسیه، پودر آلومینا را از نفلین سینیت تولید می‌کنند.

اجرای طرح فرآوری آلومینا از نفلین سینیت با توجه به منابع عظیم آن در آذربایجان به یک خواست همگانی تبدیل شده است. از آنجایی که این پروژه به نفت آذربایجان یاد می‌شود می‌تواند در توسعه اقتصادی منطقه نقش بسزایی داشته باشد.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon