رادیو کتاب، رسانه گفتمان فرهنگی جبهه انقلاب اسلامی شده است

رادیو کتاب، رسانه گفتمان فرهنگی جبهه انقلاب اسلامی شده است

خبرگزاری تسنیم: نشست رسانه‌ای حمیدرضا ولیان مدیر رادیو کتاب درباره عملکرد این رادیو در گذشته و آینده و برنامه‌های کتاب در حوزه صدا صبح امروز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حمیدرضا ولیان مدیر رادیو کتاب با اشاره به نقش و اهمیت کتاب در حوزه عمومی گفت: امر کتاب در کشور با حضور مقام معظم رهبری در حوزه راهبردی خلائی ندارد و بیشتر خلاء‌ما همگرایی دستگاه‌های دخیل در امر کتاب برای تحقق مطالبات رهبری و افزایش سهم کتاب در سبد خانوار است که باعث رونق فروش، تولید و توزیع کتاب می‌شود. اگر جریان کشور در همه جهات ریل‌گذاری و سیاستگذاری تدوین شده را پیگیری کند، انتظار می‌رود جریان علم‌آموزی رشد کند که این بدون پشتوانه آثار مکتوب تحقق‌پذیر نیست و البته وابسته به کل رفتار جامعه است. 

وی ادامه داد: راه مقابله با جریان‌های متضاد افزایش سواد اطلاعاتی و رسانه‌ای به وسیله افزایش مطالعه است. ملت پیروز ملت کتابخوان است. عظمت نفوذ انقلاب از شرق آسیا تا آمریکای لاتین بسیار است و باید به تولید آثار مفید توجه شود. علاوه بر این  بعضی از آثار ما در حوزه دفاع مقدس به فرموده رهبر معظم انقلاب باید به خوبی ترجمه شود. رسانه نیز پیگیر مطالبات مردم و در تعامل با مسئولان است و شهروندان از ابزار رسانه می‌توانند استفاده کنند. 

مدیر رادیو کتاب عنوان کرد: ما در گام‌های ابتدایی فعالیت، انتظار حداکثری نداریم اما پیش‌بینی می‌کنیم با راه‌اندازی رادیو کتاب موضوع کتاب در تلویزیون رونق بیشتری پیدا کند. توجه به کتاب در رسانه ملی با توجه به آمار و عملکردها بیشتر از گذشته است. بحث تبلیغات کتابخوانی، ناشر و... رونق گرفته است و پیام‌های بازرگانی شاهدی بر رونق موضوع کتاب در رسانه ملی است. 

ولیان یادآور شد: گرچه زمان زیادی از تاسیس رادیو کتاب نمی‌گذرد اما این رادیو موفق به گفتمان فرهنگی جبهه انقلاب اسلامی شده است. رادیو کتاب از جریان‌های مومن و انقلاب در حوزه کتاب حمایت می‌کند. برنامه «کوچه باغ» و «وقایع‌الاتفاقیه» به همین دلیل طراحی شده است. برنامه‌های دفاع مقدس نیز در همین جهت است. همچنین برنامه «عیار» روزهای پنجشنبه به نقل تاریخ معاصر می‌پردازند. تعامل رادیو کتاب با دستگاه‌های مرتبط با جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است. این رادیو به وجود آمده تا شکاف بین دستگاه‌ها را پر کند و ارتباط بین اجزاء را بیشتر از قبل افزایش دهد. 

وی درباره ماموریت حوزه رسانه ملی در حوزه صدا و در حوزه چاپ و نشر توضیح داد: در حوزه چاپ و نشر و توزیع کتاب و همچنین تعامل با مخاطب دستگاه‌های متعددی وجود دارند و رادیو کتاب تلاش می‌کند به عنوان یک رسانه فعال این دستگاه‌ها همگن عمل کنند. این رادیو ماموریتی در حوزه صدا از سال 91 دارد و آن هم دبیرخانه تدوین سیاست‌های اردیو در حوزه کتاب است. در همه شبکه‌های رادیویی ماهانه یک نشست برگزار می‌شود. یکی از نمونه‌ها در نمایشگاه کتاب بود که 17 شبکه رادیویی درباره کتاب برنامه داشتند. 

مدیر رادیو کتاب افزود: در نمایشگاه «باز باران» و «یار مهربان» این رادیو با همکاری شبکه‌های دیگر به استفاده از کتاب کمک می‌کند. تلاش این رادیو افزایش بحث در حوزه نظری است که کتابداران در این رابطه نقش کلیدی در ارتباط با کتاب دارند. در برنامه‌هایی مثل (ایوان دانش) نمونه‌هایی از این تلاش‌ها دیده می‌شود. رادیو کتاب برای آشتی با کتاب تلاش می‌کند. همچنین افزایش سهم سبد خانوار در مطالعه و مقابله با کاهش استفاده از کتاب در این حوزه مدنظر قرار می‌گیرد. 

ولیان درباره اقبال از کتاب‌ها بین کرد: کتاب «من زنده‌ایم» بیش از 100 چاپ داشته که بیشتر آنها مخاطب خودجوش و فردی بودند و این نشان می‌دهد ظرفیت کتابخوانی ما خوب است. آنجا که معرفی کتاب خوب صورت بگیرد، فرهنگسازی کتابخوانی افزایش پیدا می‌کند. 

وی در ادامه با ارائه آماری درباره افزایش سهم برنامه‌های رادیویی در حوزه کتاب عنوان کرد: در حوزه داخلی و خارجی رسانه رادیو دو مبحث مدنظر قرار گرفته است. در 6 ماهه اول سال 93 نسبت به سال دوم تعداد برنامه‌ها 106 درصد، مدت برنامه‌ها درباره کتابخوانی 201 درصد و حضور کارشناسان در حوزه صدا نیز 103 درصد افزایش داشته است. در 6 ماهه اول سال 93، 695 برنامه، 103 هزار و 108 دقیقه برنامه باحضور 449 کارشناس در رادیو تولید و بخش شده که در 6 ماهه دوم نیز از لحاظ کمی و کیفی تلاش می‌شود این برنامه‌ها ارتقاء پیدا کند. 

مدیر رادیو کتاب درباره برنامه‌های سالانه گفت: برنامه‌های سالانه ما از 24 آبان آغاز می‌شود و یکی از برنامه‌های آینده ما این است که کتابهایی را به عنوان بسته پیشنهادی به شبکه‌های رادیویی ارائه کنیم تا منابع مناسب را برای برنامه‌های آنان تامین کنیم. در سال جاری در هفته کتاب از منتخبان مولف در حوزه صدا و همچنین برنامه‌های برتر تقدیر شد. ارائه بسته پینشهادی کتاب و بسته‌های صوتی در مناسبت‌های ماهانه از دیگر اقدامات رادیو کتاب است. 

ولیان درباره فعالیت و تعامل با حوزه‌های خارجی رادیو کتاب گفت: در حوزه فعالیت خارجی فعلا تعامل موثری با دستگاه‌های مرتبط با حوزه کتاب به وجود آمده؛ مثلا  برنامه‌هایی در سازمان اسناد کتاب تهیه می شود و یا به نهاد کتابخانه‌های عمومی در برنامه‌ «قلمستان» توجه می‌شود. همچنین کانون پرورش فکری به عنوان نهاد تاسیسی قابل اتکا در حوزه کتاب در نظر گرفته شده که باید تعامل بیشتری با آن صورت بگیرد. با مجمع ناشران دفاع مقدس و دیگر انجمن‌ها تلاش می‌کنیم ارتباط تنگاتنگی داشته باشیم. 

وی در رابطه با امضای تفاهمنامه‌ای که با پژوهشگاه فرهنگ و هنر صورت گرفته تشریح کرد: با پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات تفاهمنامه‌ای درباره انتقال اطلاعات مکتوب و صوتی و همچنین اطلاع‌رسانی بیشتر امضا کردیم و بعضی از موضوعات کتاب را رادیوکتاب به پژوهشگاه پیشنهاد می‌دهد تا برنامه‌های بهتری ساخته شود. بامجموعه وزارت ارشاد و معاونت‌های فرهنگی مثل اداره کتاب و امور چاپ در تعامل هستیم. حتی رادیو کتاب به موضوع‌های متعددی مثل کنوانسیون برن وارد می‌شود و آنها را بررسی می‌کند. 

مدیر رادیو کتاب در رابطه با افزایش برنامه‌های میدانی خاطرنشان کرد: در آینده به موضوع توسعه برنامه‌های میدانی توجه می‌کنیم. همکاران رادیویی در نمایشگاه‌ها معمولا در تعامل تنگاتنگ با مخاطب هستند و به همین دلیل این ارتباط بیشتر می‌شود. در برنامه‌ای در دی‌ماه ارتباط با نمایشگاه‌های بین‌المللی را توسعه می‌دهیم. برنامه‌های تعاملی و مخاطب‌محور مورد توجه ماست و این ظرفیت در حوزه کتاب وجود دارد که خود شهروندان برنامه تولید کنند. موضوعاتی مثل قصه و داستان، تاریخ، سبک زندگی و مهارت‌های آن در چارچوب مرتبط با حوزه مکتوب توسعه پیدا می‌کند. 

ولیان با اشاره به ضعف‌های موجود در حوزه ادبیات بیان کرد: یکی از ضعف‌های ما موضوع شعر و ادبیات است که در برنامه سالانه رادیو کتاب بیشتر به آن توجه می‌کنیم. قالب‌های معرفی کتاب از قبیل: ارتباط با نویسندگان، مولفان، ناشران و خوانندگان مدنظر است و رادیوکتاب تلاش می‌کند با این بخش بیشتر ارتباط داشته باشد. در حال حاضر نزدیک به 30 درصد برنامه‌های ما برون‌سپاری می‌شود که این برنامه‌ها باید هماهنگ با چارچوب‌های برنامه‌سازی رادیو کتاب باشد. تلاش می‌کنیم برون‌سپاری برنامه‌ها را تا 24 آبان 94 به 60 درصد افزایش یابد. بخشی از برون‌سپاری ما را مجمع ناشران انقلاب و استانها انجام می‌دهند و این باعث افزایش ظرفیت رادیو کتاب می‌شود. 

وی در رابطه با دیگر اهداف رادیو کتاب گفت: استفاده حداکثری از رسانه‌های نوین هم‌راستا با برنامه‌های سازمان انجام می‌شود. راه‌اندازی وبگاه خبر کتاب در هفته کتاب از جمله اقدامات ما بوده است که این وبگاه درگاه فضای ارتباطی ما با کاربران و مخاطبان است. راه‌اندازی ابزارک رادیو کتاب که به معرفی،  پخش زنده برنامه‌ها، یادآوری و میزان علاقه مخاطبان می‌پردازد از دیگر کارها نیز بوده است که از هفته آینده قابل دسترسی است. 

مدیر رادیو کتاب درباره توجه به باشگاه‌های کتاب گفت: باشگاه کتاب بر این مبناست که مخاطبان در برنامه‌های تولید کتاب دست داشته باشند. مدیریت منابع انسانی در رادیو کتاب امکان می‌دهد تا از ظرفیت‌های برون‌سپاری استفاده کنیم. همچنین تلاش می‌شود از تولید برنامه‌های همسان و موازی اجتناب شود. تلاش می‌شود سند دو ساله رادیو کتاب را براساس سیاست‌های تحول سازمان تا 24 آبان 95 تدوین کنیم که در مرحله پایانی آن هستیم تا به توسعه کیفی رادیو کتاب کمک شود. 

ولیان درباره ممیزی کتاب در رادیو کتاب عنوان کرد: در رادیو کتاب با نظارت‌های چندلایه‌ای که انجام می‌شود و با به کارگیری نیروی انسانی قابل اعتماد و مرتبط با بدنه‌های نظارتی تلاش می‌شود از معرفی‌ کتابهایی که برای مخاطبان مفید نیست، اجتناب شود. 

وی افزود: در عین تعامل و ارتباط با دستگاه‌های فعال در حوزه کتاب تلاش می‌شود به عنوان ترویج کننده امید و آگاهی و استفاده از امکانات موجود باشیم. ما در موضوع نمایشگاه کتاب از زمانی که اعضای نمایشگاه انتخاب شدند، از ناشران در برنامه دیباچه نظرخواهی و نظرسنجی کردیم. حوزه صدا در خصوص شبکه‌های تازه تاسیس به چابک‌سازی روی آورد و همچنین همگرایی در حوزه کتاب وجود دارد. 

مدیر رادیو کتاب در رابطه با تعامل با ناشران خاطرنشان کرد: ما بیش از هزار ناشر را به شبکه‌های رادیویی معرفی کردیم که امکان تعامل با شبکه‌های رادیویی را دارند. اگر معدود ناشرانی را بخواهیم تعمیم به کل بدهیم، این بیشتر به رفتار و عملکرد خود ناشران بازمی‌گردد. ما در شبکه فرهنگ، گفت‌وگو و صدای آشنا حضور ناشران را داریم و خط و مشی ما دفاع از جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است. 

ولیان افزود: می‌خواهیم کتابخوانی از حوزه روشنفکران به حوزه عمومی جامعه منتقل شود. به هر حال اقبال مردم از آثار حوزه دفاع مقدس صرفا به تبلیغات آن بازنمی‌گردد بلکه مخاطبان انبوهی نیز دارد. معرفان و ناشرانی که صلاحیت‌ها را در حوزه اخلاق و اعتقادات عمومی جامعه حفظ کنند، رادیو کتاب از حضور آنها استقبال می‌کند و من کاملا رد می‌کنم که نام ناشران در رادیو گفته نمی‌شود و بارها این اتفاق افتاده است.

وی در پایان درباره مفهوم چابک‌سازی با توجه به تغییر مدیر سازمان صدا و سیما گفت: ادغام شبکه‌های رادیویی تصمیم‌گیری‌های کلی برمی‌گردد و چابکی ساختارهای جدید نیز بیشتر متوجه طراحی ساختار شبکه‌هاست. اهتمام رسانه ملی نسبت به حوزه کتاب در دوره جدید بیشتر است. ما نسبت به عمر و حضور شبکه در جامعه مخاطبان خاص اقبال خوبی داشته‌ایم. می‌توانیم بگوییم امروز هر کس کتاب نخواند نابیناست و چه بسا نابینایانی که با کتابخواهی آگاه‌تر از بیناها هستند. رادیو کتاب موضوع تولید کتاب صوتی را مدنظر قرار داده و در ایام محرم مقتل‌خوانی انجام داد و الان نیز قصه‌خوانی «نورالدین پسر ایران» صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران