غنی‌سازی ۲۰ درصد حاصل زحمات نخبگانی چون شهید شهریاری است

غنی‌سازی 20 درصد حاصل زحمات نخبگانی چون شهید شهریاری است

خبرگزاری تسنیم: قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: غنی‌سازی ۲۰ درصد حاصل زحمات نخبگان جوانی چون شهید شهریاری است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، سعید سهراب‌پور قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان در شانزدهمین جشنواره جوان خوارزمی که عصر امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: طی پانزده و 20 سال گذشته نهضت پیشرفت علمی در کشور ما با پرچم شخص مقام معظم رهبری ایجاد شده است.

وی با اشاره به خاطره‌ای از دیدار پنجمین دارنده جایزه نوبل، یادآور شد: چند سال پیش پنجمین برنده جایزه نوبل را دعوت کرده بودیم که او درباره علت پیشرفت علمی سوال کرد که من به او گفتم رهبر انقلاب اسلامی ما در کنار نفوذ کلام و شخصیت معنوی، پرچم‌دار پیشرفت علم کشورمان است و باعث شده این نهضت در کشور ما آغاز و ادامه داشته باشد.

قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه جشنواره جوان خوارزمی مورد حمایت بنیاد ملی نخبگان است، گفت: خود بنیاد نیز جشنواره اختراعات را در کشور برگزار می‌کند که طی دو سال گذشته 11 هزار اختراع را داوری کرده که 20 درصد آنها تأیید شده است.

سهراب‌پور با تأکید بر مراکز رشد در دانشگاه‌ها، اضافه کرد: مراکز رشد باید مورد حمایت قرار گیرند، زیرا فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها با حضور در این مراکز و فعالیت‌های علمی و تحققاتی آینده فناوری ما را تضمین می‌کنند.

وی با اشاره به یاد و خاطره دو شهید نخبه کشور شهید مصطفی چمران را یکی از این نخبگان دانست و گفت: او شاگرد اول دانشکده فنی دانشگاه تهران بود که با بورس دولت به دانشگاه برکلی آمریکا برای ادامه تحصیل رفت و جایگاه علمی او در حدی بود که دانشگاه‌های آمریکا برای حضور او سر و کله می‌شکستند.

قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به یاد و خاطره شهید مجید شهریاری، گفت: خدماتی که این شهید به کشور انجام داد به قدری بزرگ بود که غیرقابل توصیف است و با تلاش و پشت‌کار او کشور ما وارد مرحله غنی‌سازی 20 درصد شد.

سهراب‌پور با بیان اینکه برخی می‌گویند چرا ما وارد غنی‌سازی 20 درصد شدیم و برای خود مشکلاتی ایجاد کردیم، اضافه کرد: در کشور ما 800 هزار بیمار سرطانی وجود دارد که برای طی کردن مراحل درمان خود نیازمند رادیو داروها با سوخت 20 درصدی فعالیت می‌کنند. بعد از انقلاب سوخت 20 درصدی رآکتورهای ما تمام شد که ما توانستیم آن را از طریق خرید از آرژانتین تأمین کنیم، اما وقتی برای بار دوم این سوخت تمام شد آمریکا اجازه نداد این سوخت را از کشورهای خارجی تأمین کنیم و لذا دکتر شهریاری با زحمات و محاسبات پیچیده خود مراحل این کار را طی کرد و امروز به جایی رسیده‌ایم این علم در کشورمان بومی شده و به 800 هزار بیمار سرطانی سرویس می‌دهیم.

وی در پایان ضمن گرامیداشت یاد شهدای دانشمند کشورمان، گفت: امیدوارم شما جوانان نیز موفق باشید و با اقداماتی از این دست استقلال کشور را تأمین کنید.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
خانه خودرو شمال
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon