مردم از برخی برخوردهای قضات راضی نیستند

مردم از برخی برخوردهای قضات راضی نیستند

خبرگزاری تسنیم: معاون منابع انسانی قوه قضاییه گفت: متاسفانه گاهی اوقات مردم از برخوردهای قضات راضی نیستند. ما پیرو دین و آیینی هستیم که منادی رحمت است. یک قاضی می‌تواند ضمن انجام کار خود و حتی محکوم کردن یک فرد بر اساس قانون، احترام را نیز رعایت کند.

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام علیرضا امینی در مراسم تحلیف جمعی از کارآموزان قضایی با بیان اینکه منصب قضاوت، منصبی شریف و در عین حال خطیر است اظهار داشت: قاضی، مجری عدالت است. همه افراد باید در زندگی اهل عدالت باشند اما دستگاه قضایی در این خصوص متفاوت‌تر است.

این مقام مسئول قضایی افزود: عدالت بالاترین ارزش اجتماعی است و پیامبران برای پیاده کردن عدالت در جامعه، فرستاده شدند. یک قاضی، کارشناسی حقوقی و یا فقیه نیست زیرا در موارد بسیاری، اعمال حکم می‌کند.

امینی با بیان اینکه اقتضائات شغل قضاوت شامل اقتضائات ذهنی، روحی و رفتاری است گفت: نگرش یک قاضی به شغل قضا، نباید به عنوان تامین معاش باشد. همان طور که نبوت، امامت و ولایت، یک رسالت هستند، قضاوت نیز رسالت است.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه افزود: قاضی باید استقلال داشته باشد اما این استقلال نباید فقط به استقلال حقوقی منوط شود. طبیعی است که یک قاضی در حوزه صلاحیت‌های خود قدرت تصمیم‌گیری دارد و تصمیم قاضی نافذ است. علاوه بر استقلال حقوقی، یک قاضی باید استقلال روحی و فکری نیز داشته باشد. روح قاضی، روح مستقل است و وابستگی در آن وجود ندارد.

امینی به اقتضائات رفتاری شغل قضاوت اشاره کرد و گفت: اقتضائات زندگی یک قاضی نسبت به سایر مردم با سختی‌هایی همراه است و قضات تازه کار باید دوستان و خانواده خود را نسبت به این موضوع، تفهیم کنند. زندگی یک قاضی با محدودیت‌هایی همراه است.

وی تصریح کرد: یک قاضی مانند سایر مردم نمی‌تواند در هر محفلی حضور یابد، هر هدیه‌ای را قبول یا هر ارتباطی را برقرار کند. زندگی قضایی باید ادامه زندگی دانشجویی و طلبگی باشد.

معاون منابع انسانی قوه‌قضاییه ادامه داد: کار قضایی باید همراه با نشاط علمی باشد زیرا فهم نادرست از یک قانون ممکن است موجب زندان رفتن به ناحق فردی شود. کسی که نشاط علمی دارد، از مشورت علمی نمی‌هراسد و در بحث علمی مغرور نیست. به عبارت دیگر بخشی از اخلاق قضایی داشتن اخلاق علمی است.

امینی درباره برخورد قضات با مردم نیز گفت: متاسفانه گاهی اوقات مردم از برخوردهای قضات راضی نیستند. ما پیرو دین و آیینی هستیم که منادی رحمت است. یک قاضی می‌تواند ضمن انجام کار خود و حتی محکوم کردن یک فرد بر اساس قانون، احترام را نیز رعایت کند.

این مقام مسئول دستگاه قضایی افزود: نکته دیگری که مایه تاسف است اینکه برخی دوستان هنگام گزینش، در روخوانی قرآن مشکل دارند و این شایسته یک قاضی که باید همواره متصل به خدا باشد، نیست.

انتهای پیام/

حج ۱۴۰۳
پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
خانه خودرو شمال
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon