همایش بین المللی تاریخ محلی مازندران برگزار شد

همایش بین المللی تاریخ محلی مازندران برگزار شد

خبرگزاری تسنیم: نخستین همایش بین المللی تاریخ محلی مازندران امروز با حضور تاریخ شناسان ایران و جهان در ساری برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، نخستین همایش بین المللی تاریخ محلی مازندران امروز با حضور تاریخ شناسان ایران و چندین کشور جهان در مجتمع رفاهی ناجا در ساری برگزار شد.

دلاور بزرگ نیا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در سخنانی در این همایش اظهار داشت: باید در تاریخ محلی به دنبال عناصری بگردیم تا به تاریخ ملی پیوند بخورد.

وی با بیان اینکه نخست باید زبان ملی را تقویت کنیم و بعد به زبان محلی متمرکز شویم، افزود: خوشبختانه دانش عمومی به ویژه در زمینه تاریخ وجود دارد اما سهل و آسان بودن ظاهری  موضوعات فرهنگی باعث می شود که هر کسی خودش را در این حوزه ها صاحب نظر بداند.

بزرگ نیا، برگزاری همایش‌های از این دست را بهترین فرصت برای ایجاد جریان فرهنگی و افزایش سطح سلیقه مردم ارزیابی کرد و گفت: باید زمینه حضور مردم در این حرکت‌های فرهنگی با ایجاد برنامه‌های جنبی چون نمایش‌های آیینی بازارچه‌های صنایع دستی و مستند سازی آداب و رسوم مازنی فراهم شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران افزود: باید قدری در بررسی موضوعات از کلی گویی پرهیز کرده و بیشتر به جزئیات بپردازیم.

وی با بیان اینکه حوزه باستان شناسی شمال کشور تقریبا صفر است و گمانه زنی‌های که تاکنون داشتیم فاقد استاندارد علمی بود، افزود: تمام عرصه‌ها و محوطه های تاریخی همچون گنجی مدفون است که می‌تواند به عنوان یک مطالبه جدی در کشور باشد تا باستان شناسی شمال کشور را جدی بگیریم.

سرپرست موسسه ساری شناسی و مجری برگزاری این کنگره نیز افزود: تاریخ کنونی بیشتر توسط شاهان و و ساکنین دربار نوشته شده است و به ندت امثال ابوالفضل بیهقی تاریخ نگاری کرده‌اند.

حسین اسلامی به احیای تاریخ محلی ایران به عنوان یکی از عناصر ارزشمند فرهنگی اشاره کرد و گفت: تاریخ واقعی مردم در دل عوام است که باید استخراج شده و بیرون بیاید.

وی گفت: تاکنون 127 مقاله به دبیرخانه کنگره تاریخ محلی مازندران رسیده  و سه مقاله خارجی از 5 مقاله رسیده از کشورهای فرانسه، روسیه، آمریکا و انگلیس در کنگره ارائه شده است.

اسلامی با بیان اینکه باید در مازندران رشته تاریخ با تخصص مازندران شناسی، تاسیس شود تصریح کرد: برگزاری کنگره تاریخ شفاهی ایران بسترسازی و پشتوانه برای این هدف مقدس است.

کنگره بین المللی تاریخ محلی مازندران، هفتم اسفند ماه امسال در مازندران با همکاری استانداری، اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مازندران، شهرداری ساری، اداره کل کتابخانه ملی، دانشگاه مازندران، موسسه فرهنگی ساری شناسی و دیگر دستگاه ها و نهادهای مرتبط با حوزه فرهنگ در شهرستان ساری به مدت یک روز برگزار شد.

علی‌رضا یونسی، معاون استاندار مازندران نیز گفت: حماسه حضور غیور مردان و شیرزنان تبرستانِ، در میادین دفاع از مرزهای فکری و سرزمینی ایران سرفراز، برگی زرین در مصحف هزاربرگ تاریخ این مرز و بوم است.

وی با بیان اینکه نخستین نشست بین‌المللی تاریخ محلی مازندران  در قالب پنجمین همایش تاریخ محلی ایران برگزار می‏‌شود، افزود: گامی مهم در راستای حفظ این میراث ماندگار است.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon