ترکمنستان آمادگی خود را برای میزبانی گفت‌وگوهای صلح افغانستان اعلام کرد

ترکمنستان آمادگی خود را برای میزبانی گفت‌وگوهای صلح افغانستان اعلام کرد

خبرگزاری تسنیم: در پی داغ شدن بازار انتشار اخبار آغاز مذاکرات صلح افغانستان و تکذیب همواره آن‌‌ها از سوی طالبان افغانستان، پس از چین، ترکمنستان نیز آمادگی خود را برای میزبانی این گفت‌وگوها اعلام کرد.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، در پی انتشار خبرهایی از آغاز مذاکرات صلح دولت کابل و طالبان افغانستان و تکذیب این گزارش‌ها از سوی طالبان، این بار ترکمنستان نیز آمادگی خود را برای میزبانی گفت‌وگوهای صلح این کشور اعلام کرد.

«سپر بردینیازوف» سفیر ترکمنستان در پاکستان، با اشاره به میزبانی کشورش از رهبران مختلف افغانستان مانند «برهان‌الدین ربانی»، «عبدالرشید دوستم»، «اسماعیل خان» در گذشته، گفت: گروه طالبان افغانستان نیز در گذشته به آسیای مرکزی سفر کرده‌اند.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد نقش ترکمنستان در مذاکرات صلح افغانستان گفت: اگر افغانستان تمایل داشته باشد، کشورش برای میزبانی از گفت‌وگوهای صلح دولت این کشور و طالبان آماده است.

سفیر ترکمنستان در پاکستان اظهار داشت: ترکمنستان به عنوان کشور بی‌طرف می‌تواند در تسریع روند صلح افغانستان موثر باشد.

این در حالی است که برخی از کشورهای دیگر نیز مانند چین آمادگی‌شان را برای میزبانی از گفت‌وگوهای صلح افغانستان اعلام کرده‌اند.

چندی است که رسانه‌های پاکستانی گزارش‌هایی مبنی بر آغاز مذاکرات صلح افغانستان را به نقل از مقامات این کشور منتشر کرده‌اند و تعدادی از مقامات افغانستان مانند عبدالله رئیس‌اجرایی حکومت وحدت ملی این کشور نیز از آغاز احتمالی این گفت‌وگوها خبر داده‌اند.

اما طالبان افغانستان در آخرین بیانیه خود ضمن تکذیب این گزارش‌ها، اقدامات رسانه‌ها را بازی غرب برای تضعیف این گروه خوانده است.

براساس بیانیه طالبان افغانستان، در صورت آغاز مذاکرات صلح با دولت کابل، اخبار مربوط به این روند از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی این گروه منتشر خواهد شد اما تاکنون هیچ بیانیه و یا خبری مبنی بر تعیین گروه مذاکره‌کننده طالبان افغانستان برای مذاکرات صلح و محل برگزاری این گفت‌وگوها منتشر نشده است.

به گزارش «اکسپرس»، بردینیازوف طی سخنانی در «موسسه مطالعات استراتژیک» در اسلام‌آباد در مورد «سیاست صلح و بی‌طرفی ترکمنستان» اعلام کرد: اگر در افغانستان صلح برقرار نشود، پروژه خط لوله انتقال گاز «تاپی» نیز اجرایی نخواهد شد.

یادآوری می‌شود که بیست و یکمین نشست کشورهای عضو تاپی امروز در کابل برگزار می‌شود.

انتهای پیام/.

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان