نوروز در افغانستان؛ آیین «جهنده بالا» در ولایت بلخ

نوروز در افغانستان؛ آیین «جهنده بالا» در ولایت بلخ

خبرگزاری تسنیم: براساس رسوم، مراسم آیینی و ملی جهنده بالا در شهر مزارشریف ولایت بلخ باید در صحن غربی زیارت حضرت «سخی» منسوب به امام علی (ع) ساعت ۹ صبح اولین روز بهار برگزار شود، اما امروز علم این زیارت با یک ساعت تأخیر برای ۴۰ روز به اهتزاز در آمد.

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری بین‌المللی تسنیم در بلخ: آیین مذهبی و ملی «جهنده بالا» در سال 1394 شمسی برخلاف سال‌های گذشته به دلیل عدم حضور به موقع «عطا محمد نور» والی بلخ و مهمان وی، «عبدالرشید دوستم» معاون اول رئیس‌جمهور افغانستان با یک ساعت تأخیر آغاز شد.

بر اساس رسمی آیینی مراسم جهنده بالا باید در اولین روز بهار و سر ساعت 9 صبح در صحن غربی زیارت «سخی» منسوب به امام علی (ع) در شهر مزارشریف ولایت بلخ آغاز شود و علم زیارت تا 40 روز در این صحن به اهتزاز در آید.

گفته می‌شود این آیین از دوره «امیر شیر علی‌خان» به بعد که مردم توانستند بدور از دغدغه‌های حاکمیت سیاسی و سلطنتی به برپایی آیین‌های مذهبی و ملی خود بپردازند، رواج یافته است.

جشن نوروز و تجلیل از جهنده بالا برای مردم افغانستان در حقیقت بهانه‌ای برای تجدید برادری و برابری، تمثیل وحدت ملی و اخوت اسلامی، تحکیم پیوندهای پایدار ایمانی و اعتقادی، تجلیل از زندگی و آزادگی و بهانه‌ای برای تمدید زیبایی و زیبانگری است.

علم زیارت سخی در مراسم آیینی و ملی جهنده بالا با حضور مسئولین و مقامات عالی‌رتبه لشکری و کشوری، روحانیون، فرهنگیان، بزرگان قومی و دیپلمات‌های کشورهای همسایه با مشارکت چند ده هزار نفری آحاد مردم سراسر افغانستان برافراشته می‌شود.

شلیک 21 گلوله توپ آغاز مراسم جهنده بالا را به مردم و اطرافیان خبر می‌دهد و با به پرواز در آمدن بال‌گردهایی در آسمان مزارشریف پیام تبریک گوش نواز اهالی شهر می‌شود.

مراسم با قرائت آیاتی چند از کلام‌الله مجید آغاز شده و در ادامه آن والی شهر به سخنرانی می‌پردازد.

در ادامه مراسم مذهبی و ملی جهنده بالا در شهر مزارشریف، علم زیارت حضرت سخی شکوهمندانه با نوای سرود ملی افغانستان و سردادن ندای تکبیر، با موج جوش و خروش چند ده هزار نفری مردم این کشور به اهتزاز در می‌آید.

رها شدن بادکنک‌های آبی رنگ به نشانه صلح و پایداری در فضای زیارت سخی (س) نیز زیبایی خاصی به برگزاری مراسم جهنده بالا بخشیده بود.

در مراسم امروز 60 نفر از نمایندگان مردم افغانستان در پارلمان و مجلس سنای این کشور و دیپلمات‌ها و مقامات عالی‌رتبه کشور‌های خارجی نیز حضور داشتند.

«عطا محمد نور» والی ولایت بلخ و رئیس‌اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز امروز در مراسم آیینی جهنده بالا مشارکت ورزیده بود.

همچنین «عبدالرشید دوستم» معاون اول رئیس‌جمهور افغانستان نیز در رأس یک هیئت عالی‌رتبه پس از 15 سال برای اولین بار در این مراسم حضور یافت.

والی بلخ ساعاتی پیش از ورود به سال 1394 شمسی، اطمینان داده بود که جشن ملی نوروز در فضایی امن و با آسایش کامل برگزار خواهد شد.

افزایش ایست‌ بازرسی‌ها در بیرون شهر، گشت‌های امنیتی شبانه روزی، جابجایی نیروهای ارتش افغانستان در بیرون شهر از جمله تدابیر امنیتی می‌باشد که عطامحمد نور والی بلخ برای هرچه بهتر بگزار شدن جشن ملی نوروز اتخاذ کرده است.

شایان ذکر است که موقعیت مذهبی و جشن گل سرخ (میله گل سرخ)، اهالی مزارشریف را همه ساله بر این وا داشته تا در آغاز سال نو شمسی، برای پذیرایی میهمانانی از سراسر افغانستان و دیگر ملل جهان آماده باشند.

عید نوروز در افغانستان و مراسم مذهبی و ملی جهنده بالا به عنوان یک فرهنگ ملی تبدیل به یک جاذبه گردشگری نیز شده و همه ساله خیل کثیری از مردم اقصی نقاط جهان را برای حضور در این حرکت آیینی فرا می‌خواند.

در ادامه تصاویری از برگزاری مراسم ملی و آیینی جهنده بالا را در زیارت حضرت سخی (س) منسوب به حضرت علی (ع) در شهر مزارشریف ولایت بلخ ملاحظه می‌کنید:

انتهای پیام/.

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان