نویسنده‌ای که تلاش کرد حقیقت «مردی که از فراسوی باور می‌آمد» را تصویر کند

نویسنده‌ای که تلاش کرد حقیقت «مردی که از فراسوی باور می‌آمد» را تصویر کند

خبرگزاری تسنیم: در کارنامه کاری نادر ابراهیمی رمان «سه دیدار با مردی که از فراسوی باور ما می‌آمد»‌ که داستان زندگی حضرت امام(ره) است به عنوان نقطه عطفی در کنار دیگر آثار این نویسنده می‌درخشید،‌ اثری که به گفته وی کمرشکن بوده است.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ در 14 فروردین سال 1315 در تهران به‌دنیا آمد. تحصیلات مقدماتی را در زادگاهش یعنی شهر تهران گذراند و پس از گرفتن دیپلم ادبی از دبیرستان دارالفنون، به دانشکدهٔ حقوق وارد شد. اما این دانشکده را پس از دو سال رها کرد و سپس در رشتهٔ زبان و ادبیات انگلیسی به درجهٔ لیسانس رسید. او از 13 سالگی به یک سازمان سیاسی پیوست که بارها دستگیری، بازجویی و زندان رفتن را برایش درپی داشت. در دو کتاب «ابن مشغله» و «ابوالمشاغل» به شرح وقایع زندگی خود پرداخته است.

نادر ابراهیمی در سال 1342 نخستین کتاب خود را با عنوان «خانه‌ای برای شب» به‌چاپ رساند که داستان «دشنام» در آن با استقبالی چشمگیر مواجه شد. انتشار صدها مقاله تحقیقی و نقد، بیش از صد کتاب در کنار انتشار ده‌ها عنوان داستان بلند (رمان) و کوتاه، کتاب کودک و نوجوان، نمایش‌نامه، فیلم‌نامه و پژوهش در زمینه‌های از دیگر فعالیت‌های ادبی این نویسنده بود.

از جمله آثار ابراهیمی می‌توان به «با سرودخوان جنگ در خطه نام و ننگ»، «خانه‌ای برای شب»، «آرش در قلمرو تردید»، «بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم»، ـ تضادهای درونی، انسان ـ جنایت ـ احتمال»، «مکان‌های عمومی»، «رونوشت بدون اصل»، «درحد توانستن»، «غزل‌داستان‌های سال بد»، «فردا شکل امروز نیست»، «مقدمه‌ای بر فارسی‌نویسی برای کودکان»، «چهل نامه کوتاه به همسرم»، «آتش بدون دود»،‌ «مردی در تبعید ابدی»، «حکایت آن اژدها»،‌ «یک عاشقانه آرام»، «سه دیدار با مردی که از فراسوی باور ما می‌آمد» و... اشاره کرد.

اما در میان آثار ابرهیمی برخی آثارش جلوه دیگری دارند و می‌توان از آن‌ها به عنوان نقطه عطفی در کارنامه کاری این نویسنده فقید یاد کرد،‌ از جمله این آثار «سه دیدار با مردی که از فراسوی باور ما می‌آمد»‌ است که درباره زندگی امام خمینی و در قالب داستان به رشته تحریر درآمده است.

در جلد نخست مجموعه «سه دیدار با مردی که از فراسوی باور ما می‌آمد»، با عنوان «رجعت به ریشه‏‌ها»، به ابعاد مختلف شخصیت امام خمینی(ره) از کودکی تا ازدواج پرداخته شده است،‌ در جلد دوم کتاب «در میانه میدان»، مبارزات امام(ره) و حکایت‌هایى از همسر ایشان روایت شده است.

بر اساس آنچه که روی جلد این کتاب نوشته شده است:‌ «این کتاب بر اساس داستان زندگی امام خمینی(ره) عارف، فیلسوف، سیاستمدار و رهبر فقید انقلاب اسلامی ایران، رمانی است درباره زندگی امام خمینی(ره) از زمان کودکی تا پیروزی انقلاب اسلامی.»

آنچنان که در ابتدای این کتاب می‌نویسد:‌ «من داستان می‌نویسم، تاریخ نمی‌نویسم. تاریخ‌هاى بسیارى قبل ‏از من نوشته شده است و همزمان با من و بعد از من نیز نوشته‏‌می‌شود و خواهد شد، اما داستان، فقط یک‏بار نوشته می‌شود؛ فقط یک‏بار. آن‌ها که واقعیت را می‌خواهند نه حقیقت را، و طالب واقعیات تاریخى هستند نه حقایق انسانى، می‌توانند بى‏‌دغدغه خاطر، به بهترین تاریخ‌ها مراجعه کنند».

وی هم‌چنین در بخش دیگری می‌نویسد:‌‌ «به جمیع معتبرات خویش سوگند می‌خورم که آنچه در این داستان گفته‌ام، به اعتقاد و باور خودم، عین حقیقت است و جز حقیقت، هیچ نیست و بخشی از حقیقت که بتواند بخش‌های دیگر حقیقت را نفی و انکار کند، نیز نیست...همین‌قدر می‌‌گویم که در عمر خویش، کاری چنین کمرشکن، در هم کوبنده و خوف‌انگیز انجام نداده‌ام، و نه، دیگر، نخواهم داد.»

انتشار کتاب «سه دیدار» نادر ابراهیمی در آن سال‌ها منتقدانی به همراه داشت که بر جنبه‌های تاریخی موضوع انتقاد داشتند،‌ ابراهیمی بارها در مصاحبه‌های خود بیان کرد که من داستان نوشته‌ام نه تاریخ.

نادر ابراهیمی سرانجام  در سن 72 سالگی پس از چند سال دست و پنجه نرم کردن با بیماری پنجشنبه 16خرداد 1387 درگذشت و جلد سوم «سه دیدار» را ناتمام گذاشت.

انتهای پیام/

 

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
خانه خودرو شمال
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل